"Två personer stal SL-buss och körde ut på E18"

Startat av homer, 06 december 2018, 20:23:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Under 17 år i branschen är det dock ett företag jag kört för som hade en väldigt innovativ lösning på det här med alkolås inkl stöldskydd: Veolia Transport i Umeå under deras första vända på tätortstrafiken (omkring 2007-2009?)
Där var alkolåsen kopplade till växellådan samt aktiverades med en nyckel. Varje förare hade sin personliga nyckel, och då man vred av och tog ur den ur låset stängde man ner alkolåset, och därmed blev det omöjligt att lägga i en växel. För att åter ge ström till alkolåset var man tvungen att stopp in sin nyckel och vrida om, blåsa, vänta på grönt, och därefter fungerade D- och R-läget på växellådan. Perfekt då man värmde upp bussar åt kollegorna. Ingen kom iväg utan att blåsa.

Det är ett system som jag än idag kan tänka tillbaka på, och undra varför inga fler fortsatte på samma bana.

"Brännvinsnyckeln" kallade de äldre förarna nyckeln för, skämtsamt.

buskörare

Vad skiljer det från Arrivas nyckelstyrda alkolås och Keolis åtminstone tidigare knapp man tryckte på vid avlösning?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 08 december 2018, 17:37:35 PM
Vad skiljer det från Arrivas nyckelstyrda alkolås och Keolis åtminstone tidigare knapp man tryckte på vid avlösning?

Tydligen en hel del, då busstjuvarna verkade ha fått i växellådans D-läge i Lunda. Det hade inte kunnat ske på Veolia i Umeå, där man inte fick lämna alkolåsnyckeln kvar i låset, om man lämnade bussen med motorn igång.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2018, 23:01:04 PM
Tydligen en hel del, då busstjuvarna verkade ha fått i växellådans D-läge i Lunda. Det hade inte kunnat ske på Veolia i Umeå, där man inte fick lämna alkolåsnyckeln kvar i låset, om man lämnade bussen med motorn igång.

Det är mycket man inte får som man gör ändå. Vi vet ju inte heller om föraren får nån reprimand för detta.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 08 december 2018, 17:37:35 PM
Vad skiljer det från Arrivas nyckelstyrda alkolås och Keolis åtminstone tidigare knapp man tryckte på vid avlösning?
Arrivas variant har jag aldrig provat, så det kan jag inte uttala mig om. Keolis variant är dock inte kopplad till växellådan utan till dörrbromsen. Dörrbromsen skall inte släppa oavsett om någon dörr är öppnad eller inte förrän alkolåset registrerat korrekt utandningsprov.
Tyvärr slarvas det ibland med att trycka på knappen och därmed aktivera alkolåset.
Nobina verkar åtminstone i SL-trafiken använda samma typ av alkolås, men jag vet inte om det är kopplat på samma sätt hos dem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 december 2018, 19:44:42 PM
Arrivas variant har jag aldrig provat, så det kan jag inte uttala mig om. Keolis variant är dock inte kopplad till växellådan utan till dörrbromsen. Dörrbromsen skall inte släppa oavsett om någon dörr är öppnad eller inte förrän alkolåset registrerat korrekt utandningsprov.
Tyvärr slarvas det ibland med att trycka på knappen och därmed aktivera alkolåset.
Nobina verkar åtminstone i SL-trafiken använda samma typ av alkolås, men jag vet inte om det är kopplat på samma sätt hos dem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag vet inte om Arrivas är kopplad till växellådan heller, men varför det skulle vara bättre än nått annat förstår jag inte.
Vi kan inte stänga dörrarna på några t.ex, men det ger ju samma resultat som nått annat. Man kan inte åka iväg.
Nu verkar ju Umeås förare sitta fast i sin nyckel på något sätt, eftersom dom inte kan lämna bussen utan att ta den med sig. Vi kan ju fortfarande lämna bussen utan att ta nyckeln med, även om vi egentligen inte ska. Eller ja, jag tror inte vi fått order om att aldrig lämna bussen med nyckel i. Kanske kommer nu.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 10 december 2018, 08:21:34 AM
Jag vet inte om Arrivas är kopplad till växellådan heller, men varför det skulle vara bättre än nått annat förstår jag inte.
Vi kan inte stänga dörrarna på några t.ex, men det ger ju samma resultat som nått annat. Man kan inte åka iväg.
Nu verkar ju Umeås förare sitta fast i sin nyckel på något sätt, eftersom dom inte kan lämna bussen utan att ta den med sig. Vi kan ju fortfarande lämna bussen utan att ta nyckeln med, även om vi egentligen inte ska. Eller ja, jag tror inte vi fått order om att aldrig lämna bussen med nyckel i. Kanske kommer nu.

Det har skett två operatörsbyten i Umeå sedan nyckelsystemet användes, så det används inte längre. Gällande nyckeln så satt förarna inte fast i den, men vad jag minns så efterlevdes rutinerna med att ta med sig den egna nyckeln vid förarbytena bra. Att ha låset kopplat till växellådan innebar bland annat fördelen att bussarna aldrig kunde lämnas med D-läget i och tuggandes på dörrbromsen.

Att man inte får lämna ett fordon igång och körbart (vare sig det är en bil, en buss eller en lastbil) står ju även i Trafikförordningen (1998:1276), 3 kap, 50 §, 2 stycket. Så där gäller ändå lagstiftningen i första hand, oavsett om order från arbetsgivaren uteblivit.