Diverse UL-bussar i Uppsala - 6 augusti 2019 (Nobina, Danielssons & Edlunds)

Startat av Mikael T Nilsson, 06 augusti 2019, 18:45:24 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag blev det ett besök i Uppsala även om jag inte förväntade mig att få se några nytillskott till UL-trafiken.

Först Nobina 7566 på linje 805 mot Stockholms län (Hallstavik).



Sedan ett "udda" nummer hos Nobina Uppsala, vagn 2107, som tydligen tillhört Scaniabussar tidigare.



En av Nobina Uppsalas nyaste vagnar, en Setra boggi, med inv.nr. 3864. Jag misstänker att denna är stationerad i Uppsalas satellitdepå Enköping tillsammans med övriga Setravagnar hos Nobina UL.



Fortfarande rullar det "normalgolvsvagnar" hos Nobina Uppsala. Här ser vi vagn 6823, en f.d. Kalmarvagn, på linje 811 mot Östhammar. Notera typsnittet på inventarienumret. Detta typsnitt var vanligt på de Nobinavagnar som trafikerade Kalmar län.



Edlunds Trafik var ute och körde på linje 102, här med en VDL boggivagn...



och här med en Volvo 8900 boggi. Jag tycker det är snyggt med fälgar i samma färg som bussen.  :)



Slutligen en buss som jag inte sett tidigare i UL-trafiken, en Scania från Danielssons Busstrafik. Kan den vara nyflyttad till Uppsala?

Sedan kände jag inte till att Danielssons kör åt Nobina på linje 848. Jag har tidigare endast sett Nobinavagnar på denna linje.




Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

DLE417 Ylva levererades ny 2012 till den då nystartade UL-trafiken. Inregistrerad 2012-08-01. Bussmicke fotade den i Almunge drygt ett år senare:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/D/Danielssons%20Busstrafik/index.html#Danielssons%20Busstrafik%20DLE417-HWK739%20Almunge%20130927.jpg

Angående vilka linjer underentreprenörerna kör åt Nobina, ändras ju detta från år till år. Samma arbetssätt har man haft i andra län, även i SL-trafiken.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2019, 19:04:08 PM
DLE417 Ylva levererades ny 2012 till den då nystartade UL-trafiken. Inregistrerad 2012-08-01. Bussmicke fotade den i Almunge drygt ett år senare:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/D/Danielssons%20Busstrafik/index.html#Danielssons%20Busstrafik%20DLE417-HWK739%20Almunge%20130927.jpg

Angående vilka linjer underentreprenörerna kör åt Nobina, ändras ju detta från år till år. Samma arbetssätt har man haft i andra län, även i SL-trafiken.

Tack för uppgifterna och för länken till Bussmickes fina bild. Jag hade nämligen för mig att Danielssons mest trafikerade Knutbylinjerna, t ex 806, 808 och 809, men man kan alltså se dem på alla möjliga linjer beroende på vad som bestäms från år till år.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2019, 19:18:40 PM
Tack för uppgifterna och för länken till Bussmickes fina bild. Jag hade nämligen för mig att Danielssons mest trafikerade Knutbylinjerna, t ex 806, 808 och 809, men man kan alltså se dem på alla möjliga linjer beroende på vad som bestäms från år till år.

Nu blandade du ihop två separata avtal och flera företag.

808 tillhör ett helt annat avtal. Dvs det mindre avtalet med korta linjer och skollinjer som vanns av KR Trafik, och idag mestadels körs av Gimo Buss. Enligt vad som angetts här i forumet kommer Bergkvarabuss ta över detta område från och med nästa trafikstart.

806 och 809 tillhör det stora kontraktet som Nobina vann (behöll), och de lejde in Sambus att köra vissa ytterdepåer. I Knutby är det Danielssons och Sköldhs som fått uppdrag av Sambus att köra, och där är fördelningen så att Danielssons mestadels kör 809 och Sköldh mestadels kör 806.
Däremot har det alltid varit så att passen där Kmutbybaserade bussar som börjar med en 809 mot Uppsala får köra en massa olika linjer från Uppsala, innan det är dags att återvända hemåt på ännu en 809. På min tid (under föregående avtal) var bl.a 107, 108, 186, 886 och 887 vanliga linjer man körde mellan två 809or.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2019, 00:50:19 AM
Nu blandade du ihop två separata avtal och flera företag.

808 tillhör ett helt annat avtal. Dvs det mindre avtalet med korta linjer och skollinjer som vanns av KR Trafik, och idag mestadels körs av Gimo Buss. Enligt vad som angetts här i forumet kommer Bergkvarabuss ta över detta område från och med nästa trafikstart.

806 och 809 tillhör det stora kontraktet som Nobina vann (behöll), och de lejde in Sambus att köra vissa ytterdepåer. I Knutby är det Danielssons och Sköldhs som fått uppdrag av Sambus att köra, och där är fördelningen så att Danielssons mestadels kör 809 och Sköldh mestadels kör 806.
Däremot har det alltid varit så att passen där Kmutbybaserade bussar som börjar med en 809 mot Uppsala får köra en massa olika linjer från Uppsala, innan det är dags att återvända hemåt på ännu en 809. På min tid (under föregående avtal) var bl.a 107, 108, 186, 886 och 887 vanliga linjer man körde mellan två 809or.

Aha, det är så det ligger till. Jag hade för mig att hela UL-området utom stadstrafiken i Uppsala var ett och samma paket. Tack för intressant beskrivning. Ja, nu minns jag att jag såg att vissa bussar från andra, lite mindre bolag var märkta "UL i samarbete med Sambus".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Ett helt län i ett enda paket? Det kan inte vara många län utöver Gotland som har så. Inte ens Halland som är rätt litet till ytan har upphandlat all landsbygdstrafik i ett enda trafikområde, med en enda operatör.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2019, 10:11:51 AM
Ett helt län i ett enda paket? Det kan inte vara många län utöver Gotland som har så. Inte ens Halland som är rätt litet till ytan har upphandlat all landsbygdstrafik i ett enda trafikområde, med en enda operatör.

Inte hela, jag skrev stadsbussarna i Uppsala som undantag. Det jag har för mig var att Nobina vann övrig trafik för många åt sedan och att KR-trafik överklagade eller om det var tvärt om. Tänkte inte på att det kunde vara flera paket. Tack för uppgifterna. Ja, Uppsala län ör ju ganska stort och har ju både tätorts-/stadstrafik och landsbygdstrafik. Ett spännande län med olika bussbolag och vagntyper. Tyvärr hann jag inte köra upp till de norra delarna av länet och ta lite bilder.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

#7
Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2019, 00:50:19 AM

808 tillhör ett helt annat avtal. Dvs det mindre avtalet med korta linjer och skollinjer som vanns av KR Trafik, och idag mestadels körs av Gimo Buss. Enligt vad som angetts här i forumet kommer Bergkvarabuss ta över detta område från och med nästa trafikstart.




Mycket intressanta uppgifter du bidrar med. Jag minns att jag fotograferade linje 808 tidigare i somras, och mycket riktigt hittade jag dessa bilder. Det var en Gimobuss.



En beskuren bild där man ser märkningen "UL i samarbete med...".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 augusti 2019, 10:52:13 AM
Inte hela, jag skrev stadsbussarna i Uppsala som undantag. Det jag har för mig var att Nobina vann övrig trafik för många åt sedan och att KR-trafik överklagade eller om det var tvärt om. Tänkte inte på att det kunde vara flera paket.

Likväl är all landsbygdstrafik i ett helt län utanför en enda stad något som gissningsvis bara förekommer i små län som t.ex Gotland. UL-trafikens landsbygd skulle lika gärna vara indelad i ännu fler områden än idag. Jämför norra Stockholms landsbygd som är indelad i bl.a Norrort, Norrtälje och Märsta.

Oskar A

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2019, 19:04:08 PM
DLE417 Ylva levererades ny 2012 till den då nystartade UL-trafiken. Inregistrerad 2012-08-01. Bussmicke fotade den i Almunge drygt ett år senare:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/D/Danielssons%20Busstrafik/index.html#Danielssons%20Busstrafik%20DLE417-HWK739%20Almunge%20130927.jpg

Angående vilka linjer underentreprenörerna kör åt Nobina, ändras ju detta från år till år. Samma arbetssätt har man haft i andra län, även i SL-trafiken.

Tack för trevliga bilder! Ylva har ju som sagt rullat här sedan leverans men jag kom och tänka på att jag inte har sett Anna som är en Volvo 8900 från 2013 med reg.nummer HWK 739 på länge, Kanske bara är en slump att jag inte har sett den men någon annan kanske vet bättre?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

homer

någon som vet vad de är för märklig halvdörr längst bak på VDLn? kan väl knappast finnas lagkrav på extra utrymningsdörr eller rullstolslift i en lågentre buss?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2019, 13:09:32 PM
Likväl är all landsbygdstrafik i ett helt län utanför en enda stad något som gissningsvis bara förekommer i små län som t.ex Gotland. UL-trafikens landsbygd skulle lika gärna vara indelad i ännu fler områden än idag. Jämför norra Stockholms landsbygd som är indelad i bl.a Norrort, Norrtälje och Märsta.

Ja, det låter logiskt.

Citat från: Oskar A skrivet 07 augusti 2019, 13:48:35 PM
Tack för trevliga bilder! Ylva har ju som sagt rullat här sedan leverans men jag kom och tänka på att jag inte har sett Anna som är en Volvo 8900 från 2013 med reg.nummer HWK 739 på länge, Kanske bara är en slump att jag inte har sett den men någon annan kanske vet bättre?

Roligt att du uppskattade bilderna från din hemstad!  :)
Aha, man har även en Volvo 8900. Den har jag inte heller sett.

Citat från: homer skrivet 07 augusti 2019, 13:53:16 PM
någon som vet vad de är för märklig halvdörr längst bak på VDLn? kan väl knappast finnas lagkrav på extra utrymningsdörr eller rullstolslift i en lågentre buss?

Intressant! Jag såg inte det förrän nu. Kan det vara en "branddörr"? Vidare ser det ut som att "mittdörren" sitter lite längre fram än på många andra VDL:er jag sett i Sverige, t ex Arrivas i SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Att "mittdörren" sitter långt fram beror väl på att det finns bagagelucka.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 08 augusti 2019, 23:57:45 PM
Att "mittdörren" sitter långt fram beror väl på att det finns bagagelucka.

Ok, tack för uppgiften.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

UL bussarna är snyggt gula,men Edlunds har hemska inv nummer siffror på fronten :P/Ulf