Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2018, 14:19:48 PM

Titel: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2018, 14:19:48 PM
(https://i.postimg.cc/mr57Vb2N/Nobina-3145-Gullmarsplan-20181215.jpg) (https://postimg.cc/t1F14G6Y)

Nobina 3145 ankom Gullmarsplan som linje 807, men skyltades inte automatiskt om till "Ej i trafik" efter det att bussen inte längre var i linjetrafik. Förmodligen hänger inte automatiken med om föraren manuellt skyltar "Fullsatt".
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 december 2018, 16:18:41 PM
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2018, 16:21:04 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 15 december 2018, 16:18:41 PM
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.

Ok, tack för informationen. Strax innan avgång som linje 807 tillbaka mot Brandbergen skyltades bussen "Ej i trafik".
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 15 december 2018, 16:18:41 PM
I all fall förut kunde chauffören välja om bussen skulle skylta om automatiskt när den kom fram till slutstationen, eller vänta tills chauffören valde att den skulle skylta om.

Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2018, 16:25:39 PM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Tack för uppgiften!
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 18:05:27 PM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 15 december 2018, 19:26:34 PM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Man har förkortat tiden innan den skyltar upp (från 10 min till 4 till 6), men vänta-knappen finns kvar. Än så länge.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 15 december 2018, 19:27:51 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 18:05:27 PM
Ja, det stämmer.
Man inför en knapp för att skylta upp för de som vill göra det innan den automatiska uppskyltningen sker, just nu säkerställer man bara att biljettmaskinen kan ta emot viseringar i samband med detta.

// Niclas

Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Robert Brink skrivet 15 december 2018, 20:10:45 PM
4 min var alldeles för kort, 6 min är ganska lagom tycker jag.

//R
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 15 december 2018, 21:31:34 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 15 december 2018, 20:10:45 PM
4 min var alldeles för kort, 6 min är ganska lagom tycker jag.

//R

Håller med.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 22:20:35 PM
Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: homer skrivet 15 december 2018, 22:26:59 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 22:20:35 PM
Man kan ju konstatera att den tid förarna vill ha för automatisk uppskyltning varierar kraftigt från område till område.
Många av de förare som körde i ytterområdena ville ha bussen uppskyltad tidigt, ca 10 min innan avgång medan många förare i innerstaden och i närförort önskade kort tid till uppskyltning.
Det är svårt att göra alla nöjda men förhoppningsvis kommer 6 min för automatisk skyltning med möjlighet att skylta upp tidigare för de som vill det att vara en vinnande kompromiss.

// Niclas

borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 15 december 2018, 22:52:13 PM
Citat från: homer skrivet 15 december 2018, 22:26:59 PM
borde de då inte i kompromissens namn kunna gå att välja "vänta" också?

Nej, den knappen har tyvärr ställt till det lite för både operatörerna och Trafikförvaltningen.
Av olika systemtekniska skäl som blir för omständligt att dra här så har systemet fått problem att tolka avgången rätt.

Men vi förstår att behovet finns att ha en lösning på hur och när man vill kunna lasta med olika intervall.
Därför blir nog denna lösning den bästa för samtliga.

// Niclas
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Robert Brink skrivet 15 december 2018, 23:07:31 PM
Ett problem i innerstan är att tidsregleringen ofta sker nära avg hpl, ett exempel är Gullmarsplan och linje 4.
Det gör att om bussen skyltas för tidigt så går Resenärerna fram till dörren och vill gå på.

//R
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 15 december 2018, 23:11:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 15 december 2018, 19:27:51 PM
Åh, det låter ju faktiskt riktigt bra! Jag kör ofta fram och lastar 10 min innan avgång, haft en himla massa frågor sen de ändrade tiden  ;D

Håller med om 10 minuter för de mer lantliga linjerna. Under 10-minuterstrafiken på 639 från Tekniska på eftermiddagarna var det under kraftiga regn eller rejält vinterväder väldigt bra att skyltad och med rätt inställd accessmaskin kunna åka fram och börja lasta, så fort föregående buss rullat iväg. Det höjde nog kundnöjdheten en bit.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 15 december 2018, 23:22:42 PM
Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 16 december 2018, 05:54:43 AM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 23:22:42 PM
Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!

Intressant att du antyder att jag står på tomgång i 10 min, bara för att jag lastar tidigt?
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 16 december 2018, 06:02:10 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 december 2018, 23:11:05 PM
Håller med om 10 minuter för de mer lantliga linjerna. Under 10-minuterstrafiken på 639 från Tekniska på eftermiddagarna var det under kraftiga regn eller rejält vinterväder väldigt bra att skyltad och med rätt inställd accessmaskin kunna åka fram och börja lasta, så fort föregående buss rullat iväg. Det höjde nog kundnöjdheten en bit.

Ja, det är väldigt uppskattat!
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2018, 07:33:09 AM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 23:22:42 PM
Allt är ju relativt. Att åka fram 10 minuter före utsatt tid fungerar ju huvudsakligen på hållplatser där inga andra linjer angör under mellantiden.

Sedan gäller det att bussen som körs fram har bra batterier och klarar av att ha belysning, fläktar mm. igång med avstängd motor... för tomgångskörning i max en minut respekteras väl...?!

Alltså  det där känns som ett 90-talsproblem som inte är särskilt relevant längre. Jag har kört buss i 15 år och har i alla de åren kört fram lång tid före avgång, haft läslampor och allt igång och det har aldrig varit problem att få igång bussen.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 december 2018, 12:07:37 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 december 2018, 07:33:09 AM
Alltså  det där känns som ett 90-talsproblem som inte är särskilt relevant längre. Jag har kört buss i 15 år och har i alla de åren kört fram lång tid före avgång, haft läslampor och allt igång och det har aldrig varit problem att få igång bussen.

Jag har sedan jag började 1991 bara haft en buss som inte startat på grund av batteriet förutom vid ramp, och det var en Volvo/Säffle B10 H3 vid Helenelunds station en varm dag när jag glömde takfläktarna på. Men den vagnen hade dåligt batteri redan från början.

//R
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2018, 12:29:09 PM
Tomgångskörning eller kundnöjdhet? Detta är inte en helt enkel fråga, där alla kan göra likadant, beroende på vart i landet man kör, vilken typ av linjetrafik, samt hur många andra faktorer ser ut. Till och med hybridfordon drar ju igång sin motor efter ett tag som stillastående, då det märker att batterierna börjar dräneras.
Vid extrem värme och kyla kan jag erkänna att jag inte varit så petnoga med enminutersregeln alla gånger, då jag faktiskt vill göra ett bra jobb och få nöjda resenärer. Om det dessutom saknas riktiga terminaler med vänthallar för resenärerna, utan ett öde torg i DDR-stil, med en enda busskur är startplatsen där 45-60 resenärer kliver på, så blir det ännu svårare att hålla sig till lagkraven punkt och pricka. Speciellt om bussen stått uppställd på längre rast alldeles intill i några timmar, och där blivit rejält nerkyld eller uppvärmd innan uppstart och avgång.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 december 2018, 12:43:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 december 2018, 12:29:09 PM
Tomgångskörning eller kundnöjdhet? Detta är inte en helt enkel fråga, där alla kan göra likadant, beroende på vart i landet man kör, vilken typ av linjetrafik, samt hur många andra faktorer ser ut. Till och med hybridfordon drar ju igång sin motor efter ett tag som stillastående, då det märker att batterierna börjar dräneras.
Vid extrem värme och kyla kan jag erkänna att jag inte varit så petnoga med enminutersregeln alla gånger, då jag faktiskt vill göra ett bra jobb och få nöjda resenärer. Om det dessutom saknas riktiga terminaler med vänthallar för resenärerna, utan ett öde torg i DDR-stil, med en enda busskur är startplatsen där 45-60 resenärer kliver på, så blir det ännu svårare att hålla sig till lagkraven punkt och pricka. Speciellt om bussen stått uppställd på längre rast alldeles intill i några timmar, och där blivit rejält nerkyld eller uppvärmd innan uppstart och avgång.

Tror nog alla fuskar lite med regeln beroende på plats och väder. Tomgångskörning är inte bara miljö, utan även buller. Stod man vid Karlbergs Station förut, så höll man på regeln, ville man värma bussen fick man åka något varv kring kvarteret...
Sen tex en Biogasbuss, hur mycket släpper den ut på tomgång jämfört med all bensin och dieseltrafik som passerar bredvid terminalen?
Blir även en arbetsmiljöfråga, då bussarna fortfarande inte har någon vidare rastvärme och snabbt kyls ut.

//R
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 december 2018, 13:42:17 PM
"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 16 december 2018, 13:51:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 16 december 2018, 05:54:43 AM
Intressant att du antyder att jag står på tomgång i 10 min, bara för att jag lastar tidigt?

Mitt inlägg var ett allmänt hållet konstaterande. Detta då utifrån hur vanligt det varit att man som trafikledare under åren fått byta ut bussar pga. dött batteri (vanligare än vad somliga tror) samt hur ofta (mycket ofta) det faktiskt kommer in synpunkter från allmänheten om bussar på tomgång. Lastning 10 minuter före utsatt tid blir då en intressant principfråga.

Jag antyder å andra sidan ingenting om någon personligen, vilket även framgår av inlägget om du läser det ordentligt. Allting kretsar för övrigt inte alls kring dig i de trådar där du deltar. Du behöver därför inte heller ta allt som skrivs personligt eller läsa in sådant som inte finns.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: igel skrivet 16 december 2018, 14:21:29 PM
Intressant nog tycks fortfarande det yrre utropet ropa ut bussen 10min före avgång, trots att de yttre skyltarna skyltar om först 4min före avgång.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: roggek skrivet 16 december 2018, 14:44:50 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2018, 13:42:17 PM
"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf

Som resenär på 807:an från Gullmarsplan, så kan jag tala om att i nio fall av 10, så brukar bussen snurra runt från uppställningsrampen till avgångshållplatsen när hållplatsdisplayen vid hpl T visar "807 Brandbergen Nu".

I praktiken är framkörningstiden lika ned noll...Kaffet i rastlokaen är vikitgare...

Möjligen mitt på dagen kan man få se en framkörd 807 vid hållplatsen några minuter före avgång.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: buskörare skrivet 16 december 2018, 14:49:55 PM
Citat från: Nico skrivet 16 december 2018, 13:51:51 PM
Mitt inlägg var ett allmänt hållet konstaterande. Detta då utifrån hur vanligt det varit att man som trafikledare under åren fått byta ut bussar pga. dött batteri (vanligare än vad somliga tror) samt hur ofta (mycket ofta) det faktiskt kommer in synpunkter från allmänheten om bussar på tomgång. Lastning 10 minuter före utsatt tid blir då en intressant principfråga.

Jag antyder å andra sidan ingenting om någon personligen, vilket även framgår av inlägget om du läser det ordentligt. Allting kretsar för övrigt inte alls kring dig i de trådar där du deltar. Du behöver därför inte heller ta allt som skrivs personligt eller läsa in sådant som inte finns.

Jag är den enda som innan ditt svar skrivit att jag åker fram 10 min innan, så ja, jag tror förstås att du menar mig. Och ja, väljer man att använda både utropstecken och frågetecken så kan det lätt tolkas som att det är nått man vill poängtera extra. Och inte bara som en enkel fråga. Så är jag lärd.

Men som svar på din "allmänna fråga", nej, det är hos oss inte vanligt att få batteritorsk på det. Och i våra bussar stängs nästan alla fläktar av när bussen stängs av.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 16 december 2018, 15:30:43 PM
Nja, även Ersa skrev något liknande om tidiga framkörningar innan jag postade mitt inlägg, så du var inte den enda. Sedan svarar många av er sedan mera utifrån era enskilda erfarenheter vilket är fullt förståeligt. Inte heller jag har som förare råkat ut för batteritorsk speciellt ofta. Sannolikt för att de flesta av oss som deltar här på Snacket är tillräckligt proffsiga för att hålla koll på dylikt.

Tyvärr gäller dock detta inte alla förare varför min betraktelse är övergripande och sedd ur andra perspektiv. Både då som inre och yttre trafikledare (fanns ju en orsak till att YTL-bilarna tidigare ofta medförde en batteri-booster) och i andra funktioner. Hur du sedan vill tolka det jag skriver är ju upp till dig... men återigen... allt som skrivs i trådar som du deltar i kretsar inte kring dig. Du behöver som sagt därför inte ta allt personligen.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 16 december 2018, 16:54:39 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2018, 13:42:17 PM
"På SL tiden"stod det väl att man skulle köra fram 3-4 min innan avgångstid,men numera är det väl reglerat i specen vid varje avgång
vad"som gäller"?/Ulf

Det finns ingen allmän regel kring detta utan regleras utifrån specifik plats och avtal.

Därför kan det även vara en differens mellan operatörerna på samma plats, ett exempel är en terminal i Stockholm som trafikeras av flera operatörer där de olika operatörerna har helt olika framkörningstider vilket måste tas hänsyn till när man samtrafikerar hållplatslägena.

Men för att vara generell så är det mest vanligt med framkörningstider på 1-3 minuter vid terminaler.

// Niclas
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 16 december 2018, 17:44:52 PM
Ytterligare en annan aspekt i detta med att skapa egna regler, tex att rulla fram tidigare, är att det även skapar otydlighet mot resenärna. Samtidigt så sätter detta press på förare som av olika orsaker försöker att följa reglerna. Att rulla fram för tidigt kan även innebära (då de tekniska systemen inte är idiotsäkra) att turen kan komma att ses som att den även avgått för tidigt. 
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 december 2018, 22:56:07 PM
Citat från: Nico skrivet 15 december 2018, 16:22:36 PM
Den funktionen är på G att ändras om det inte redan är gjort. Den sk "vänta-knappen" ska tas bort som jsg förstått det.

Dumheter, den var bra. Då kunde man be föraren trycka på den om man ville ta en bild när man fram till ändhållplatsen. :)
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 20 december 2018, 09:37:16 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 december 2018, 22:56:07 PM
Dumheter, den var bra. Då kunde man be föraren trycka på den om man ville ta en bild när man fram till ändhållplatsen. :)

Bara för att du tyckte det var bra så betyder inte det att det var dumheter att ta bort den.

Som jag skrev tidigare så har den knappen ställt till med problem för både trafikutövare och trafikförvaltningen.
Eftersom ingen annan teknisk lösning kunnat lösa detta utan andra följdkomplikationer så kom jag på denna lösning och responsen från trafikutövarna har hittills bara varit positivt.

Verksamheten i kollektivtrafiken kan inte byggas på vad som är bra för en bussfotograf ;-)

// Niclas
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Robert Brink skrivet 20 december 2018, 10:16:26 AM
För övrigt måste jag nog berömma inköpet av Buss-PC, n, ett system som nästan aldrig har krånglat för mig genom åren.
Nu är inte systemet direkt nytt längre, men håller ännu.
Verkar vara bra kvalité.

//R
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 20 december 2018, 10:35:42 AM
Jag minns kritik och klagomål från folk i början av PC-tiden omkring 2005, då bussarna skyltades om till 'Ej i trafik' väldigt tidigt, redan de anlänt till sin ändhållplats. Detta medförde att de som stod vid större terminaler och väntade på specifika bussar för att möta upp folk hade svårt att se varifrån bussarna kom. Kom det då in tio röda bussar vid samma tidpunkt blev det mycket förvirring och frågor. Men detta korrigerades ju rätt snart efteråt, så att linjenumret försvann bara några meter innan sista hållplatsen istället.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 20 december 2018, 13:31:15 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 20 december 2018, 10:16:26 AM
För övrigt måste jag nog berömma inköpet av Buss-PC, n, ett system som nästan aldrig har krånglat för mig genom åren.
Nu är inte systemet direkt nytt längre, men håller ännu.
Verkar vara bra kvalité.

//R

Instämmer i att det varit ett väldigt stabilt system. Det mesta strulet har nog ofta varit mänskligt (typ fel i programvaror mm) och det har ändå inträffat relativt sällan. Nu kommer dock BussPC på sikt att fasas ut. E31/32 blir de första avtalsområdena där trafikentreprenörna ska använda egen hårdvara istället för BussPC.
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 december 2018, 13:36:29 PM
Citat från: Nico skrivet 20 december 2018, 13:31:15 PM
Instämmer i att det varit ett väldigt stabilt system. Det mesta strulet har nog ofta varit mänskligt (typ fel i programvaror mm) och det har ändå inträffat relativt sällan. Nu kommer dock BussPC på sikt att fasas ut. E31/32 blir de första avtalsområdena där trafikentreprenörna ska använda egen hårdvara istället för BussPC.

Öööh, varför detta? - SL har väl alltid på sitt egna lilla udda vis velat haft nån sorts konformitet? Om alla entrepenörer får köra egen hårdvara så lär vi ju aldrig få se nån enhetlig skyltning i trafiken längre...
Titel: SV: "Fullsatt" buss utan resenärer - Nobina 3145 - 15 december 2018
Skrivet av: Nico skrivet 20 december 2018, 15:46:47 PM
Citat från: virtual1 skrivet 20 december 2018, 13:36:29 PM
Öööh, varför detta? - SL har väl alltid på sitt egna lilla udda vis velat haft nån sorts konformitet? Om alla entrepenörer får köra egen hårdvara så lär vi ju aldrig få se nån enhetlig skyltning i trafiken längre...

Alla tekniska system har en livslängd på något vis och BussPC:n börjar närma sig slutet på sin. En grundförutsättning vid detta teknikskifte är samtidigt att konformiteten inte komprometteras. 

Här kommer då mjukvaran (som är det vitala till skillnad från hårdvaran) fortfarande att vara något som Trafikförvaltningen (TF) har rådighet över. Skyltning mm. kommer alltså även framöver, och oavsett trafikentreprenör, att vara homogen.