Swebus är vinnare av stadstrafiken i Örebro samt regiontrafik med stationering i Örebro. Swebus tar preliminärt över efter Busslink i augusti 2009.
mera information
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1350149&wpa=klart-i-dag-swebus-tar-over-busstrafiken-i-lanet
Dra på trissor, bara att gratulera! Gissar att Veolia, Busslink, Orusttrafiken och Arriva var övriga anbudsgivare!
Det står i artikeln att det ska bli biogas för samtliga bussar, innebär det även regionbussarna?
Gäller det bara trafiken som körs av Busslink nu?
De lär väl överklagas en vända innan de är helt klart.
/Janne
På tal om Örebro, är det klart vem som ska köra Flextrafiken som drar igång i augusti?
Citat från: Janne Rickman skrivet 25 juni 2008, 17:41:40 PM
De lär väl överklagas en vända innan de är helt klart.
/Janne
Det tror jag inte. Swebus vann ju.
Swebus tar över trafiken i Örebro efter Busslink. 58st Stadsbussar och 34st Regionbussar de närmaste 8 åren.
Starten sker i Aug 2009.
Mer finns att läsa på länken
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1350149&wpa=swebus-tar-over-busstrafiken (http://www.na.se/artikel.asp?intId=1350149&wpa=swebus-tar-over-busstrafiken)
/ Christer K
Det var som 1000:an, trodde jag aldrig.
Jag var så säker att Busslink skulle fortsätta.
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2008, 21:34:22 PM
Det var som 1000:an, trodde jag aldrig.
Jag var så säker att Busslink skulle fortsätta.
Mja...Busslink sade väl själv upp avtalet där liksom i Nyköping va?
Förmågan att behålla trafiken för dom som säger upp avtalen själva verkar vara minimal.
Connex Råsta förlorade, Veolia Umeå förlorade etc på eget uppsagda kontrakt.
Frågan är om man var intesserade av att behålla..
Citat från: robbes skrivet 25 juni 2008, 21:48:09 PM
och detta finns en tråd i busstrafik om som startades innan klockan 15 i dag
Märkligt jag sökte först men fick inte upp något, var i buss snack finns denna tråden som var startad innan kl 15.
På min sida är det trådar startade kl 13,18 kl 14,07 och 17,24 och ingen handlar om busstrafiken i Örebro.
/ Christer K
Citat från: julle skrivet 25 juni 2008, 14:38:45 PM
Swebus är vinnare av stadstrafiken i Örebro samt regiontrafik med stationering i Örebro. Swebus tar preliminärt över efter Busslink i augusti 2009.
Vad kan vi vänta oss för något bättre begagnat i Stockholmområdet då månntro? :)
/J
CitatVad kan vi vänta oss för något bättre begagnat i Stockholmområdet då månntro? :)
/J
Stavas det Omni? ::) ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:37:37 PM
Knappast
I tätorten ska det bli gasbussar, nya gasbussar
Däremot kan man med fördel använda rejält beg bussar i regiontrafiken eftersom man släppt på ålderskraven ganska långt, bara det är Lågentré och boggi
Varför har kraven ändrats?
Klingar lite Stockholm över det... Miljö och miljözoner istället för ålder. Samma tankesätt bakom kanske?
Ja, 12 eller 16 år va? Och det är väl vad en buss av idag pallar med...
Hur kommer det sig att man lättade på det från 12 till 16 år? Är allt kronor och ören?
Okej. Att ha 12 eller 16 år kan man ju ha olika personliga åsikter om. Blir ju viss skillnad i vagnparksstandarden.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 23:19:05 PM
Om jag minns rätt provade man med 12 år runt sekelskiftet i de avtal som kom att upphandlas efter det men återgick till 16 år from Södertälje/Järfälla.
Det lutar åt Gotlandsvagnar och Lomma vagnar till Örebro.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:44:50 PM
Man har valt att ha andra krav än rena ålderskrav, totala utsläppskrav t.ex
En klar fördel för budgivare som har stora mängder befintliga eller övertaliga fordon som kan användas under hyfsat lång tid, dock inte hela kontraktstiden.
Nu när du påtalar det så är det nog ganska bra att man inte stirrar sig blinda på enbart åldern.
Det verkar alltså som att det blir mindre risk för kapitalförstörelse då fordonsparken kan merutnyttjas, vet någon förresten hur Sörmlands krav ser ut (ålder t.ex)?
Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...
Citat från: Jan skrivet 25 juni 2008, 23:22:25 PM
Det lutar åt Gotlandsvagnar och Lomma vagnar till Örebro.
Vilka Lomma-vagnar tänker du på? Gasbussarna 4022-4028 kanske kan passa utsläppsmässigt men är vare sig lågentré eller boggi. Övriga Vegor och 8700 behövs väl kontraktet ut eller behöver man möjligen förnya sig lite för att klara kravet på medelålder?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juni 2008, 06:36:05 AM
Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...
Linjen Karlskoga örebro är omdu menar länstrafikens linje Buss i väst som kör ju.
Annars är ju inte swebus och swebus express samma operatör det är två skilda företag som inte har anknytning till varandra på så vis mer än namnet då ju
De som kan skickas från Gotland är väl snarare vagnar i 55-serien, samma som rullar i Botkyrka. Lågentre, boggi. Hur Örebro ställer sig till den 3e dörren vet dock inte jag något om.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juni 2008, 21:37:13 PM
Mja...Busslink sade väl själv upp avtalet där liksom i Nyköping va?
Förmågan att behålla trafiken för dom som säger upp avtalen själva verkar vara minimal.
Connex Råsta förlorade, Veolia Umeå förlorade etc på eget uppsagda kontrakt.
Arriva Malmö är motsatsen som bevisar reglen, två gånger dessutom.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juni 2008, 06:36:05 AM
Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...
Du har knappt ett o ett halvt år på dig att fota restrerande, så du kan nog ta det lugnt ;-)
Citat från: julle skrivet 25 juni 2008, 14:38:45 PM
Swebus är vinnare av stadstrafiken i Örebro samt regiontrafik med stationering i Örebro. Swebus tar preliminärt över efter Busslink i augusti 2009.
Grattis Swebus, men samtidigt trist att en av de operatörer som förlorat mest trafik senast tar från en annan som inte vunnit något sen Sundsvall! -(nu räknade jag bort Råsta då, men SL-land känns inte som ngt "nytt" för Busslink då) "bättre" om en av de som vunnit mest senast (Arriva, Orusttrafiken, Buss I Väst, KR-Trafik etc.) skulle få sig något litet bakslag så att de inte blir för stora i truten :-)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 11:47:48 AM
Mja Swebus har väl inte så stort - om man ser på nettot de senaste åren, Nya kontrakt i Dalarna, Umeå, Örebro och Järfälla kompenserar förlorade i Märsta/Ekerö, Jönköping, Gotland och Hälsingland.
Orusttrafiken däremot har legat ganska still de senaste åren, inga större vinster och inga större tappt, för "Släktingen" KR går det ännu uppåt, till stor del eftersom man har en mängd gamla kontrakt som inte upphandlats på nytt + att man är ganska ensamma i moderlänet Jämtland.
Busslink till sist har ju ett hyfsat + från Solna/Sollentuna/Sundbyberg vinsten och man har ännu en stor marknadsandel i SL området, ett tappt även i Sörmland förstärker bara Stockholmsprofilen och det kanske är ägarens intention att koncentrera sig på Stockholm och inte "slåss" ute i landet.
Det känns som att Arriva, Busslink, {Veolia], Swebus samt KR tar det mesta just nu. Små bolagen tar mindre paket samt skolkörningen där Bergkvara gör en insats. Nu var det länge sedan ett mindre bolag tog trafik i ett större län.-
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 12:35:12 PM
Små och små?
Bergkvarabuss är där större än KR även om det förra har en väldigt stor del av sin verksamhet i "egentrafik" och inte i upphandlad sådan.
KR är ju väldigt koncentrerat till Jämtland och de närliggande länen där man har liten konkurrens, de övriga företagen opererar över ett större område, några större "nya" långsiktiga kontrakt har man ännu inte tagit hem på ett tag.
Buss i Väst hade sin senaste större framgång i Kalmar med 63 bussar, Bergkvarabuss i samma län 44 bussar.
Lars, BiV är inget bussbolag utan en sammanarbete mellan små och mellanstora bolag. Kalmarlän är inget storlän heller. Med storlän menar jag länsbolag med namn Skånetrafiken, Västtrafik, SL, Ötraf kanske något till. Visst är Bergkvara ett bolag med många bussar, så OK.
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2008, 14:11:12 PM
Lars, BiV är inget bussbolag utan en sammanarbete mellan små och mellanstora bolag. Kalmarlän är inget storlän heller. Med storlän menar jag länsbolag med namn Skånetrafiken, Västtrafik, SL, Ötraf kanske något till. Visst är Bergkvara ett bolag med många bussar, så OK.
Så KLT är inget länsbolag med namn som skånetrafiken ex vis? Eller ö trafiken de tär ju inga bussbolag utan precis som KLT läns trafik företag om ni är med på vad jag menar
Citat från: robbes skrivet 26 juni 2008, 14:31:17 PM
Så KLT är inget länsbolag med namn som skånetrafiken ex vis? Eller ö trafiken de tär ju inga bussbolag utan precis som KLT läns trafik företag om ni är med på vad jag menar
Om du läser vad som skrivs Robbes så finns det inga oklarheter. Visst är KLT ett länsbolagsnamn. Dock så kan man inte säga att Kalmar län är något storlän
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 14:54:06 PM
Intressant blir det först när hela Uppland ska upphandlas, där kan det bli riktig konkurrens från de flesta större operatörer..
Ska hela Uppland upphandlas samtidigt? Det blir med undantag för KR:s områden då antar jag. De har ju upphandlats rätt "nyligen" jämfört med Swebus gamla kontrakt. Någon aning om när detta ska ske?
Hej
Hela Uppland skall upphandlas samtidigt med trafikstart 2011. Kr trafik har kört i Östhammar i fem år.
mvh Stefan P
Hur ser personalbehovet ut i Örebro. Är mest intresserad av kontorstjänster, AL och som vi säger inom GS TX.
Citat från: robbes skrivet 26 juni 2008, 08:24:33 AM
Linjen Karlskoga örebro är omdu menar länstrafikens linje Buss i väst som kör ju.
Annars är ju inte swebus och swebus express samma operatör det är två skilda företag som inte har anknytning till varandra på så vis mer än namnet då ju
Självklart vet jag att Swebus och Swebus Express är två olika företag.
Jag tänkte inte att ju Vänergsborgs Linjetrafik kör åt BiV men eftersom Swebus står angiven som tilldelad bl.a. 504(fr.o.m juni-09) blev jag nyfiken.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juni 2008, 23:00:42 PM
Självklart vet jag att Swebus och Swebus Express är två olika företag.
Jag tänkte inte att ju Vänergsborgs Linjetrafik kör åt BiV men eftersom Swebus står angiven som tilldelad bl.a. 504(fr.o.m juni-09) blev jag nyfiken.
Detta är på samma sätt som att idag kör Busslink turer till/från Lindesberg, fast linjen körs huvudsakligen av Söne buss. Samma sak blir på linje 504 Örebro - Karlskoga t/r annars skulle Vänersborgs Linjetrafik köra tomma till Örebro för att starta första turen mot Karlskoga kl 04.40. Och sista turen från Karlskoga är i Örebro kl 00.30.
/ Christer
Skulle Swebus nu förlora trafiken i Gästrikland till nästa sommar samt den redan förlorade trafiken i Hälsingland så kommer säkert ett flertal av deras Volvo 8500 samt 8700 hamna i Örebro vad jag kan tänka mig, dock saknar alla AC samt dom flesta saknar säkerhetbälten med.. Hur lyder kraven i Örebro när det gäller AC samt säkerhetsbälten?
Kommande kraven i Gästrikland blir iaf både säkerhetsbälten & AC....
//Fredde
Örebro har AC krav på åtminstånde regionalbussarna
Citat från: Janne Rickman skrivet 25 juni 2008, 17:41:40 PM
De lär väl överklagas en vända innan de är helt klart.
/Janne
Ska väl vara Veolia då som överklagar, eftersom deras anbud blev förkastat och inte gick till prisutvärdering.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 16:29:17 PM
Ja, Orusttrafiken var "tvåa", Veolias anbud ingick inte i slutvärderingen.
Swebus vann med priset 181 874 kr.
Orusttrafiken 197 689 kr
Arriva 197 709 kr
Busslink 206 945 kr
Veolia Prisutvärderades inte, utan anbudet förkastades.
För övrigt sägs från säker intern källa på Swebus att deras anbud är helt och hållet räknat "från höften" med många chansningar och antaganden som får ses som fullständigt orealistiska.
Av någon anledning har en person inom Swebus som normalt aldrig arbetar med att ta fram anbudskalkyler gjort det i Örebro-fallet och resultatet kommer inte helt osannolikt bli ett nytt drama i bästa Dalarna-stil, med stora driftproblem och dålig ekonomi för företaget!
Det är bara gratulera personalen i Örebro, de har att se fram emot ett antal tuffa år med Swebus som bara kommer att vilja spara och snåla för att rädda vad som räddas kan.....
Du är kritisk mot Swebus igen men har du dina källor så stämmer det säkert.
Dock tycker jag knappt 200 000 kr är billigt, det ska väl vara 181 874 000 kr på år?
Citat från: Walter skrivet 04 juli 2008, 09:38:19 AM
Du är kritisk mot Swebus igen men har du dina källor så stämmer det säkert.
Dock tycker jag knappt 200 000 kr är billigt, det ska väl vara 181 874 000 kr på år?
Självklart är det miljoner. Jag är realistisk mot Swebus, inget annat. Jag kan aldrig sluta att förundras över att Swebus som har så mycket kompetens (positivt om Swebus!!), gång på annan ger sig in i anbud/ kontrakt som kommer generera dålig lönsamhet. Man kan bara vara idiot om man inte är kritisk mot ett sånt företag.
Citat från: julle skrivet 04 juli 2008, 09:52:44 AM
Självklart är det miljoner. Jag är realistisk mot Swebus, inget annat. Jag kan aldrig sluta att förundras över att Swebus som har så mycket kompetens (positivt om Swebus!!), gång på annan ger sig in i anbud/ kontrakt som kommer generera dålig lönsamhet. Man kan bara vara idiot om man inte är kritisk mot ett sånt företag.
Du måste ha kontakter ganks högt upp i ledningen för att veta kompetensen på de som gör anbuden.
Citat från: julle skrivet 04 juli 2008, 01:12:12 AM
Swebus vann med priset 181 874 kr.
Orusttrafiken 197 689 kr
Arriva 197 709 kr
Busslink 206 945 kr
Veolia Prisutvärderades inte, utan anbudet förkastades.
För övrigt sägs från säker intern källa på Swebus att deras anbud är helt och hållet räknat "från höften" med många chansningar och antaganden som får ses som fullständigt orealistiska.
Av någon anledning har en person inom Swebus som normalt aldrig arbetar med att ta fram anbudskalkyler gjort det i Örebro-fallet och resultatet kommer inte helt osannolikt bli ett nytt drama i bästa Dalarna-stil, med stora driftproblem och dålig ekonomi för företaget!
Det är bara gratulera personalen i Örebro, de har att se fram emot ett antal tuffa år med Swebus som bara kommer att vilja spara och snåla för att rädda vad som räddas kan.....
Den här formen av spekalationer ger jag inget för. Kom igen när Swebus kört ett år på trafiken då har du kött på benen.
Hej
Jag håller med med Jan.
Stefan P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 18:41:37 PM
Upphandlingen i Örebro är överklagad hos Länsrätten
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=2179271 (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=2179271)
Ett skäl jag inte hört tidigare men annars är man ju inte förvånad
Citat från: Jan skrivet 05 juli 2008, 11:00:36 AM
Den här formen av spekalationer ger jag inget för. Kom igen när Swebus kört ett år på trafiken då har du kött på benen.
Jag ger inte sken av annat än att jag spekulerar, absolut är det så. Dock har jag tillräcklig kunskap för att säga med 99 procents säkerhet att Swebus inte kommer att göra en krona i vinst på trafiken i Örebro!
Vem på Swebus som har läckt detta (jag själv, någon jag känner eller på vilken nivå personen sitter) tänker jag med hänsyn till berörda inte gå in på. Men med tanke på aktiviteten som mitt inlägg har skapat på Swebus huvudkontor, så kan jag bara konstatera att min källa inte är fel ute!
För att klargöra en sak, anbud är ingen diffus vetenskap som bara några få utvalda "gudar" kan räkna. Tvärtom, plus minus ett par få procentenheter går det att utifrån några få avgörande faktorer (dimensionerande fordon, typ av trafik så som stad, regiontrafik, gledbygd, skol etc; framtida ökning eller minskning av trafiken) sätta ett ungefärligt pris på vad en viss trafik kostar att köra inom ett specifikt trafikområde. Jag sa samma sak om Dalarna för 3 år sedan, att Swebus lade sig c:a 30-40 miljoner för lågt och detta är idag 2 år efter trafikstart också ett faktum, kanske rent av Swebus mest offentliga hemliget ;-), att företaget förlorar ungefär dessa miljoner årligen! Detta ska inte förstås fel, självfallet är det så att om ett företag väl bestämmer sig att lämna in ett anbud i "skarp läge", så gör man naturligtvis en mer djuplodande analys och en tämligen nogrann beräkning ner i minsta detalj.
Men visst, den som lever får se. När Swebus väl har kommit igång, om de nu gör det med tanke på Busslinks överklagan och resultatet av denna, så får det väl visa sig om Swebus räknat rätt eller inte....
Det är kanske så att länsbolagen skulle låta andra med juridikutbildning sköta dessa upphandlingar. Det känns nu så att allt överklagas och detta ställer till oro för alla som är inblandade.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 20:17:25 PM
Ytterligare en artikel i ärendet
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1355002&wpa=busslink-har-stoppat-stadsbusskontraktet (http://www.na.se/artikel.asp?intId=1355002&wpa=busslink-har-stoppat-stadsbusskontraktet)
Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare
Och Busslink var ju inte ens tvåa.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2008, 22:13:46 PM
Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare
Men ingen överklagade Umeåupphandlingen med anledning att man fått aldeles för lite tid på sig mellan upphandlingsbesked och trafikstart (3 månader). ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:37:37 PM
Knappast
I tätorten ska det bli gasbussar, nya gasbussar
Däremot kan man med fördel använda rejält beg bussar i regiontrafiken eftersom man släppt på ålderskraven ganska långt, bara det är Lågentré och boggi
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge några exakta svar, men jag misstänker att ett flertal av Omnibussarna kan tänkas hitta till Stockholm då det är en busstyp som redan finns här och dessutom har syskon här i Stockholm.
Vad gäller de nyare bussarna blir det väl en fråga om hur leasingavtalen ser ut, Busslink äger inte så många nyare bussar själva utan leasar dessa.
Sitter man fast i ett avtal kanske det är billigare att lacka om bussen än att bryta avtalet och då kan vi kanske få lite föryngring på 676:an bl a.
Detta är i nuläget dock bara spekulation från min sida...
//Fredrik
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2008, 22:13:46 PM
Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare
Instämmer till fullo! Borde man inte klagat vid ett tidigare skede istället för efter att trafiken tilldelats en annan entreprenör? För man tänkte väl överklaga detta även om man själv vunnit? ;D
Citat från: Peter L skrivet 08 juli 2008, 13:19:32 PM
Instämmer till fullo! Borde man inte klagat vid ett tidigare skede istället för efter att trafiken tilldelats en annan entreprenör? För man tänkte väl överklaga detta även om man själv vunnit? ;D
Nej hade Busslink vunnit hade väl Swebus överklagat i stället.
Citat från: Jonas1968 skrivet 09 juli 2008, 16:20:34 PM
Nej hade Busslink vunnit hade väl Swebus överklagat i stället.
Man borde kanske överklaga isamband att man lämnar in sitt anbud så är detta redan undanstökat. ::)