Huvudmeny

Superbussar

Startat av bilomnibussen, 27 november 2019, 17:53:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Var i Sverige körs det med s k Superbussar enligt något slags bokstavskoncept som står för dubbelledbuss som körs på egen "bana", skall vara i stället för spårväg inne i städerna.
Mvh Jan G

Fredde

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 november 2019, 17:53:58 PM
Var i Sverige körs det med s k Superbussar enligt något slags bokstavskoncept som står för dubbelledbuss som körs på egen "bana", skall vara i stället för spårväg inne i städerna.
Mvh Jan G

Du tänker på BRT?
Det finns väl inte alls i Sverige än...?

Bussemil

Citat från: Fredde skrivet 27 november 2019, 18:27:32 PM
Du tänker på BRT?
Det finns väl inte alls i Sverige än...?

Helsingborgs linje 1 är väll en BRT linje tänker jag?
Visst den kör ju inte med dubbelledbussar men den kör ju till 90% på egna körfält.

igel

Citat från: Fredde skrivet 27 november 2019, 18:27:32 PM
Du tänker på BRT?
Det finns väl inte alls i Sverige än...?
Ska komma till Barkarbystaden i augusti 2020, stadsdelen som redan har förarlösa och passagerarlösa bussar.

zjbus

Citat från: igel skrivet 27 november 2019, 20:06:30 PM
Ska komma till Barkarbystaden i augusti 2020, stadsdelen som redan har förarlösa och passagerarlösa bussar.
Vad fyller förar och passagerarlösa bussar för funktion?

Fredde

Citat från: zjbus skrivet 27 november 2019, 20:16:23 PM
Vad fyller förar och passagerarlösa bussar för funktion?

De håller alltid tidtabellen! ;D

Fredde

Citat från: Bussemil skrivet 27 november 2019, 19:11:06 PM
Helsingborgs linje 1 är väll en BRT linje tänker jag?
Visst den kör ju inte med dubbelledbussar men den kör ju till 90% på egna körfält.

Jag kanske är ute på djupt vatten, men BRT ska väl gå i helt avskilda körfält och inte i körfält som enbart är separerade med väglinjemålning?

zjbus

Citat från: Fredde skrivet 27 november 2019, 20:55:35 PM
De håller alltid tidtabellen! ;D
Det har du ju helt rätt i, optimalt  ;D

Nico

Freddes beskrivning av BRT ovan är ganska spot-on. I grund handlar det om speciella lösningar som i så stor utsträckning som möjligt körs på egna avlysta ytor/vägar. I stort då utifrån en tanke om spårväg/light rail, men på gummihjul och asfalt. BRT finns alltså egentligen inte i Sverige utan här är det mera en konceptbeteckning som vissa politiker och andra har slukat med hull och hår (liksom man snöat in på "superbussar" osv.) när det sålts in från vissa håll.

De flesta politiker och andra beslutsfattare har i flera fall sannolikt ingen aning om vad detta egentligen handlar om. Det som rent konkret finns i nuläget är olika former, mer eller mindre bra, av stomtrafiklösningar. Sedan kan man låtsas att det är BRT genom att tilldela lösningarna diverse sk. BRT-poäng som rankas utifrån ett par olika program/modeller som finns... allt enligt modellen kom och köp konserverad gröt!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Vid en kollektivtrafik mässa sommaren 1978(Sv Mässan,Göteborg) fanns det en del materiel från Daimler Benz om betongbanor som man kör bussar på. När jag senare var med och diskuterade sådana bussbanor omkring 1981 fanns det även en film från en sådan bussbana med fordon från Daimler-Benz.

I Curtiba, Brasilien har Volvo sålt bussar som är 24 m.Hur mycket som körs där på särskilda banor vet jag inte
Andemeningen med betongbanor är att dessa i princip är billigare att anlägga än spårvagnar som kräver räler.
Nu vet jag inte hur mycket av kostnaden är räntekostnad. Detta är ju fn inte så höga som då.

bilomnibussen

BRT-konceptet tycks vara framtaget av staten och bussbranschen i förening, via statliga forskningsanslag.
Mvh Jan G

homer

de närmaste BRT man kommer i Sverige är väl SLs linje 74 ::) :P fast de verkar inte ens SL ha förstått

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 11 december 2019, 22:23:16 PM
BRT-konceptet tycks vara framtaget av staten och bussbranschen i förening, via statliga forskningsanslag.
Mvh Jan G

Vilken stat? Konceptet finns ju i flera olika länder. Dock inte i Sverige än.

Christer K

Finns sådan typ i Essen Tyskland, där körde man med duo buss el drift på egen bana och diesel utanför. Var där och provkörde 1988 på våren. Vi besökte även Amsterdam och Rotterdams bussföretagen för att på plats se nyttan av typ BRT linje eller en förstudie av detta.
Citat från: Nico skrivet 27 november 2019, 23:21:52 PM
Freddes beskrivning av BRT ovan är ganska spot-on. I grund handlar det om speciella lösningar som i så stor utsträckning som möjligt körs på egna avlysta ytor/vägar. I stort då utifrån en tanke om spårväg/light rail, men på gummihjul och asfalt. BRT finns alltså egentligen inte i Sverige utan här är det mera en konceptbeteckning som vissa politiker och andra har slukat med hull och hår (liksom man snöat in på "superbussar" osv.) när det sålts in från vissa håll.

De flesta politiker och andra beslutsfattare har i flera fall sannolikt ingen aning om vad detta egentligen handlar om. Det som rent konkret finns i nuläget är olika former, mer eller mindre bra, av stomtrafiklösningar. Sedan kan man låtsas att det är BRT genom att tilldela lösningarna diverse sk. BRT-poäng som rankas utifrån ett par olika program/modeller som finns... allt enligt modellen kom och köp konserverad gröt!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.