Normalgolvsbussar i Sverige

Startat av pnott, 28 oktober 2019, 19:51:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2019, 15:29:07 PM
Östervåla när det tillhörde Västmanland; var det upphandlat eller tog man in Swebus som underentreprenör?
Bra fråga! Det fanns ju VL-målade Swebus-bussar Klickade runt lite på din sida och nog 17 hade du fångat en på bild :)
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1900/index.html#Swebus%201928%20HAU238%20Uppsala%20010927.jpg

Bussmicke

Jo jag har en hel del.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Jan

Citat från: Gano skrivet 29 oktober 2019, 08:34:43 AM
Skåne lär inte få särskilt många normalgolvsbussar till. På varje linje där det förekommer idag vill Skånetrafiken istället putta in dubbeldäckare, så den epoken här är nog på utgång.
Kan tilläggas att det enbart körs med normalgolv på SkåneExpressen 3, 4, 5 och 8 idag.
Nobina 7457-7459 är nu på plats nylackade i Skånetrafikensfärger. Detta är normalgolvsbussar med lift.
I branschen 37 år

Bussimons

Många linjer i västerbotten är det nog som krav på normalgolv då det även är godsbussar på många.

Gano

Citat från: Jan skrivet 12 december 2019, 09:40:59 AM
Nobina 7457-7459 är nu på plats nylackade i Skånetrafikensfärger. Detta är normalgolvsbussar med lift.

Oj, vad spännande. De är placerade i Helsingborg, men vilka linjer kan de rulla på? Vissa avgångar på nya 221?

MM

Är ju i stort sett inte en enda linjevagn i delar av Dalarna, främst fjällen, som är av annan typ än normalgolv/höggolv. T.o.m. vissa turer i Moras stadstrafik körs med normalgolv/höggolv.

Jan

Citat från: Gano skrivet 12 december 2019, 17:18:34 PM
Oj, vad spännande. De är placerade i Helsingborg, men vilka linjer kan de rulla på? Vissa avgångar på nya 221?
Linje 511.
I branschen 37 år

Peter Andersson

Linje 400 Halmstad Hyltebruk körs med scania interlink och en omniexpress. Inv 6800-6802. Sen Här i Norra Hälsingland har vi normalgolvsbussar på en del linjer och turer

Jacob med C

Nästan hela Västernorrland på normal golv. Förutom på stan och trafik i Sundsvall. Sundsvall har både låggolv och normal golv.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Sundås

Undrar när lågentré blir att betrakta som normalgolv, eftersom att "normal" brukar definiera en norm och rent antalsmässigt borde ju lågentrébussarna i regiontrafik vara långt fler än de normalgolvade.  ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 18 december 2019, 07:46:46 AM
Undrar när lågentré blir att betrakta som normalgolv, eftersom att "normal" brukar definiera en norm och rent antalsmässigt borde ju lågentrébussarna i regiontrafik vara långt fler än de normalgolvade.  ;)

Japanerna kategoriserar sina bussar på ett betydligt tydligare vis. "Non step bus" är noll trappsteg innanför framdörren. Därefter "one step bus", two step bus", three step bus". Inga samlingsord finns för trappbussar.
Egentligen ska man väl undvika ordet "normal", och definitivt inte påstå att bussar med något enstaka 9 centimeters trappsteg har "högt" golv, då dessa knappast har lika höga golv som t.ex en Neoplan Spaceliner.

Bussimons

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2019, 09:42:56 AM
Japanerna kategoriserar sina bussar på ett betydligt tydligare vis. "Non step bus" är noll trappsteg innanför framdörren. Därefter "one step bus", two step bus", three step bus". Inga samlingsord finns för trappbussar.
Egentligen ska man väl undvika ordet "normal", och definitivt inte påstå att bussar med något enstaka 9 centimeters trappsteg har "högt" golv, då dessa knappast har lika höga golv som t.ex en Neoplan Spaceliner.
Kan väll personligen tycka det är bra att skilja på en buss som har ett extra trappsteg bakom chauffören. Det är rätt stor skillnad mellan volvo 9700s och 9700h. I Västerbotten rullar många så kallade normalgolvare på korta linjer medans på dom längre rullar höggolvade. Men jag har hört bättre uttryck ändå låggolv kallades stadsbuss, lågentre/normalgolv för landsbygdsbuss/förortsbuss platser utanför städer i samma kommun. Och höggolv för glesbygdsbuss alltså buss som går mellan kommuner, här uppe är det mest glesbygdskommuner.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussimons skrivet 12 december 2019, 14:18:04 PM
Många linjer i västerbotten är det nog som krav på normalgolv då det även är godsbussar på många.
Om det är krav eller inte vet jag inte, men det har förekommit en kombination av lågentre och godsrum i Norrland.
Den gången var det väl Helmark eller Ikarus som stod för bygget tror jag.
Det blev dock ingen succé vad det verkar eftersom det inte blivit något bestående koncept.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2020, 06:49:46 AM
Om det är krav eller inte vet jag inte, men det har förekommit en kombination av lågentre och godsrum i Norrland.
Den gången var det väl Helmark eller Ikarus som stod för bygget tror jag.
Det blev dock ingen succé vad det verkar eftersom det inte blivit något bestående koncept.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Dubbeldäckarna med godsrum hade ju en form av lågt insteg som kan jämföras med en LE buss, både Helmark och vanHool har byggt sådana i ett stort antal