Kan det var så svårt ?

Startat av Årskort Guld SJ, 29 juni 2016, 20:24:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Kan det vara så svårt ?

Runt den 20 juni visades det på  displayerna på min buss 829 i Haninge att bussen from den 24/6 skulle stanna på bussläge B vid Handenterminalen.

Inget märkligt med detta bortsett ifrån att bussläge B inte finns.

Tog upp detta med en av alla trevliga busschaufförer jag åkte med men som inte visste vad som menades och sedan kontaktade arbetsledningen som inte heller visste vad som menades med det obefintliga bussläget B.

Ringde SLs kundtjänst i samma ärende och fick efter en lång tids väntan till svar att man inte visste vad som menades med bussläge B.

Nu har jag förstått att bussläge B skall vara bussläge P och jag tror inte så många ens reflekterat över detta - utom jag.

Att det kan bli fel och att ett P kan bli ett B är inget stor sak men vad som förvånar mig är att det fortfarande står fel på displayerna på bussarna!!

Är dessa meddelande hårdkodade i PROM så att dom inte kan ändras eller hur svårt kan det vara att i alla fall efter en vecka ändra så att det blir rätt?

- Är det någon som vet var man gör dessa ändringar så jag kan ge SL tips om hur man kan sätts P för B:t? 

/Jan-Erik

Ersa

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 29 juni 2016, 20:24:18 PM
Är dessa meddelande hårdkodade i PROM så att dom inte kan ändras eller hur svårt kan det vara att i alla fall efter en vecka ändra så att det blir rätt?

Systemet är rätt stort och omfattande, och är gissningsvis inte helt oproblematiskt att korrigera. Så att kräva att förändringar ska ske på bara en vecka är nog att kräva lite för mycket. Tyvärr. Man väntar nog tills även flera andra saker ska uppdateras och kör allt på att-göra-listan vid detta tillfälle.

Årskort Guld SJ

I så fall får man inse faktum - Och det är inte en prio 1 ändring. :-)

Lars_L

Troligtvis är väl varenda avgång kopplad till den felaktiga hållplatsangivelsen, så det tar nog en stund att ändra.  Men man kunde ju sätta upp en liten lapp vid stationen som informerade om det rätta hållplatsläget kan man ju tycka.

Sedan är väl kommunikationen inom SL inte något som direkt kan sägas fungera, snarare tvärtom. Grundproblemet är ju SL:s storlek som gör att saker som faktiskt inte borde ligga (iaf inte i sin helhet) på kundtjänst ändå hamnar där och det blir deras uppgift att säga till/informera entreprenörerna om felaktigheterna. Detta görs utan att någon har något direkt uppföljningsansvar, eller att någon återkoppling görs om att det faktiskt blivit rättat.

Men entreprenörerna har ju inget i avtalet heller som säger att man ska fixa till just sådana här saker inom någon viss tidsgräns.

SL kan väl - i detta hänseende - bäst beskrivas som en jolle på ett bräckligt hav, som far lite åt olika håll, utan någon som egentligen styr. Däremot finns det en hel amada med personer på land som planerar kommunikationsstrategier, riktlinjer kring hur varumärket ska användas och ex.vis vilken terminologi som ska användas vid störningsinformation. Med en mycket hög ambitionsnivå ska tilläggas - en av de högsta i världen.

Det som saknas är mellanledet, den mellan strategier och de tekniska systemen på land och jollen på havet som ofta kan upplevas, driva lite vind för våg. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Årskort Guld SJ

Här har ni hållplatsläge "B" ( Nej, jag menar "P" ).
Men vaddå . . . ?

"Avstigning" enbart för både buss 829 och 893 men bägge bussar har en flera stationer innan dom når ändhållplatsen.



Det blir bara märkligare och märkligare . . . .

/Jan-Erik

Matte

Orange bakgrund på text innebär att det är för ersättningstrafik eller tillfälliga ändringar. Där kommer avstigning ske då tåg ersättnings bussarna kommer från Farsta Strand.

Resenären

Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 22:13:22 PM


SL kan väl - i detta hänseende - bäst beskrivas som en jolle på ett bräckligt hav, som far lite åt olika håll, utan någon som egentligen styr. Däremot finns det en hel amada med personer på land som planerar kommunikationsstrategier, riktlinjer kring hur varumärket ska användas och ex.vis vilken terminologi som ska användas vid störningsinformation. Med en mycket hög ambitionsnivå ska tilläggas - en av de högsta i världen.

Det som saknas är mellanledet, den mellan strategier och de tekniska systemen på land och jollen på havet som ofta kan upplevas, driva lite vind för våg.

Den där beskrivningen känns riktigt "på pricken". SL känns alltmer som en gigantisk överbyggnad som lever långt från dem de är till för.

Årskort Guld SJ

CitatOrange bakgrund på text innebär att det är för ersättningstrafik eller tillfälliga ändringar. Där kommer avstigning ske då tåg ersättnings bussarna kommer från Farsta Strand.

Aha, då blir det hela lite mer logiskt även om skyltningen nog kan missförstås.

Tror inte att det är bara jag som inte känner till detta med att orange bakgrund på text innebär att det är för ersättningstrafik eller tillfälliga ändringar.

I alla fall din trevliga kollega som jag åkte med kände inte till det så vi är i alla fall två.

Men nu vet jag och kan berätta för alla andra så tack för infon. :-)