Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM

Titel: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
(https://i.postimg.cc/RZC9RqVQ/Busslink-6527-Fredhall-20040228.jpg) (https://postimg.cc/SJPwQS9J)

Här kommer en gammal bild på en av Busslink Hornsbergs (Stockholms) f.d. Norrköpingsvagnar, vagn 6527, vid dåvarande linje 62:s ändhållplats vid Fredhäll.

Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 november 2018, 09:18:13 AM
Jag är osäker på om 6102 kom hit men resten är bekanta.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 november 2018, 16:05:54 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2018, 09:18:13 AM
Jag är osäker på om 6102 kom hit men resten är bekanta.

Tack Micke! Har för mig att jag har en bild på 6102 på linje 73 någonstans i mitt arkiv. 6102 bör då ha tillhört Busslink Lidingö.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: F.Å skrivet 25 november 2018, 18:28:30 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Linjebuss 1954 och 1956 bör väl läggas till denna lista också.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 november 2018, 19:15:55 PM
Citat från: F.Å skrivet 25 november 2018, 18:28:30 PM
Linjebuss 1954 och 1956 bör väl läggas till denna lista också.

Ja, det stämmer att även Östgötavagnarna Linjebuss 1954 & 1956 kom till Sthlm. De kom dock från Linköping om jag minns rätt och så stationerades de i Råsta för SL-trafiken.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 08:43:52 AM
Trevligt värre! Jag saknar MaxCi-bussarna ur mitt förarperspektiv, men jag kan tänka mig att resenärerna inte saknar dem fullt så mycket...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 26 november 2018, 09:20:55 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 08:43:52 AM
Trevligt värre! Jag saknar MaxCi-bussarna ur mitt förarperspektiv, men jag kan tänka mig att resenärerna inte saknar dem fullt så mycket...

Kunde inte sagt det bättre själv, Fredrik. Men vad fanns det att klaga på som resenär? Lågt golv för dem som behövde det och platser med utsikt för (oss) övriga.
Vi trodde det var nerköp när de normalgolvade H17/E ersattes, men man satt ju fortfarande högt t.ex.
Nästa modell, OmniCity, kommer nog inte att få samma eftermäle, även om de var litet småroliga på slutet när de var lagom nerkörda, tänker då på 53xx.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2018, 09:41:13 AM
Bara man skötte om dem, och motor och växellåda var i gott skick, så var de trevliga att åka med även på sin ålders höst. Med tanke på hur gammal konstruktionen egentligen var, är det otroligt hur bekväma de var jämfört med betydligt nyare lågentrébussar från andra tillverkare.
Pigga i accelerationen trots att de hade landsvägsutväxling som gav låga varv i 90 km/t, och de individer som levererades med gammal hederlig diffspärr (t.ex till Luleå och Umeå) tog sig fram som stridsvagnar uppför snöiga uppförsbackar.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 13:56:17 PM
Citat från: Ted S skrivet 26 november 2018, 09:20:55 AM
Kunde inte sagt det bättre själv, Fredrik. Men vad fanns det att klaga på som resenär? Lågt golv för dem som behövde det och platser med utsikt för (oss) övriga.
Vi trodde det var nerköp när de normalgolvade H17/E ersattes, men man satt ju fortfarande högt t.ex.
Nästa modell, OmniCity, kommer nog inte att få samma eftermäle, även om de var litet småroliga på slutet när de var lagom nerkörda, tänker då på 53xx.
Komforten för passagerarna lämnade nog en del att önska jämfört med dagens tyska ersättare i form av AC och I viss mån buller, jag har minnen av att de gärna vibrerade ordentligt på låga varv, vissa skallrade hela inredningen på i takt med motorns rotation.
De hade inga problem med att hålla värmen vilket var bra på vintern men mindre önskvärt på sommaren. Volvos bussar från samma tid hade däremot klart svårare att hålla värmen i kupén på vintern men var lika varma som MaxCi på sommaren.

Jag passar på att skicka med en gammal mobilbild av just 6527 som jag och några dåvarande kollegor vid fototillfället använde för linjeutbildning.
Bilden är troligen tagen i Silverdalstrakten någonstans. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/37237358abf25a2147a504f29adf8b7e.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 november 2018, 14:07:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2018, 09:18:13 AM
Jag är osäker på om 6102 kom hit men resten är bekanta.

Du har 6102 på din egen sida i SL-lack ;-) - http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6100/index.html
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 november 2018, 14:09:05 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

6103 var också här...
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 26 november 2018, 17:10:25 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 13:56:17 PM
Komforten för passagerarna lämnade nog en del att önska jämfört med dagens tyska ersättare i form av AC och I viss mån buller, jag har minnen av att de gärna vibrerade ordentligt på låga varv, vissa skallrade hela inredningen på i takt med motorns rotation.
De hade inga problem med att hålla värmen vilket var bra på vintern men mindre önskvärt på sommaren. Volvos bussar från samma tid hade däremot klart svårare att hålla värmen i kupén på vintern men var lika varma som MaxCi på sommaren.

Jag passar på att skicka med en gammal mobilbild av just 6527 som jag och några dåvarande kollegor vid fototillfället använde för linjeutbildning.
Bilden är troligen tagen i Silverdalstrakten någonstans. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/37237358abf25a2147a504f29adf8b7e.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Å vad denna bild gör mig glad! Frågan är väl egentligen vad en buss ens gör så djupt in i Silverdalsområdet, om det var vid en eventuell koll ifall man kunde köra busstrafik i området är jag väldigt ledsen att det inte skedde något med det då jag har själv försökt få in busstrafik där för att underlätta för de boende i det ständigt växande Silverdal, Stort tack för bilden!
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2018, 18:19:26 PM
Vibrerar på låga varv och tomgång gör ju Scaniorna än idag, även på årsmodeller från omkring 2010. Äkta Scaniacharm. ;D
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 november 2018, 02:12:03 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
(https://i.postimg.cc/RZC9RqVQ/Busslink-6527-Fredhall-20040228.jpg) (https://postimg.cc/SJPwQS9J)

Här kommer en gammal bild på en av Busslink Hornsbergs (Stockholms) f.d. Norrköpingsvagnar, vagn 6527, vid dåvarande linje 62:s ändhållplats vid Fredhäll.

Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Lägger till 6517-6519 också men dessa hade då fått nya nummer i Jönköpings gamla nummerserie, nämligen 7108-7110. 6520 och 6521 kom också dit.
6525-6529 var etanoldrivna medan 6517-6519 (7108-7110) och 6520 samt 6521 var vanliga dieselbussar och som dessutom hade ACC (klimatanläggning) vilket 6525-6529 saknade.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 november 2018, 17:50:59 PM
Tack för era intressanta svar!

Jag minns inte var 7108-7110 var stationerade när de gick i SL-trafiken. Kan dessa ha varit i Ösmo?
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Hasse L skrivet 27 november 2018, 21:14:17 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 november 2018, 17:50:59 PM
Tack för era intressanta svar!

Jag minns inte var 7108-7110 var stationerade när de gick i SL-trafiken. Kan dessa ha varit i Ösmo?
7109 och 7110 dokumenterade i Nyboda (2009 resp. 2010), 7110 även på Lidingö (2011). Har ingen koll på 7108.
/Hasse
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Kristian skrivet 27 november 2018, 22:01:14 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 november 2018, 17:50:59 PM

Jag minns inte var 7108-7110 var stationerade när de gick i SL-trafiken. Kan dessa ha varit i Ösmo?
Nej, i den serien var endast 7101-05 i Ösmo en kort period omkring 2001-2002 innan de hamnade i Handen. Är tämligen säker på att även 7106-7110(-7111?) var i Handen, har åtminstone bilder på 7108 och 7109 i Västerhaninge 2005.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 november 2018, 07:52:59 AM
Citat från: virtual1 skrivet 26 november 2018, 14:07:26 PM
Du har 6102 på din egen sida i SL-lack ;-) - http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6100/index.html
Kan ju inte komma ihåg varje individ... ;)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 29 november 2018, 14:30:53 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 november 2018, 21:14:17 PM
7109 och 7110 dokumenterade i Nyboda (2009 resp. 2010), 7110 även på Lidingö (2011). Har ingen koll på 7108.
/Hasse

Tack för dessa uppgifter!

Citat från: Kristian skrivet 27 november 2018, 22:01:14 PM
Nej, i den serien var endast 7101-05 i Ösmo en kort period omkring 2001-2002 innan de hamnade i Handen. Är tämligen säker på att även 7106-7110(-7111?) var i Handen, har åtminstone bilder på 7108 och 7109 i Västerhaninge 2005.

Tack för uppgifterna!
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 november 2018, 19:22:14 PM
7109 och 7110 tillbringade(nog)sin sista tid på Lidingö.
(https://i.postimg.cc/L5xGpqCN/P1190611.jpg) (https://postimg.cc/dZT5R0Ky)
7110 vid Ropsten 20110328./Ulf
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 30 november 2018, 09:03:03 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 november 2018, 19:22:14 PM
7109 och 7110 tillbringade(nog)sin sista tid på Lidingö.

7110 vid Ropsten 20110328./Ulf

Tusen tack för detta bildbevis Ulf!
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: yngrot skrivet 01 december 2018, 09:55:22 AM
Som förare  saknar jag MaxCi  de var lättkörda med bra värme och för att vara lågt golv fram bättre fjädring än dagens bussar ...
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 09 december 2018, 15:43:17 PM
Utsocknes MaxCi som tillhörde Busslink i SL-området, årtal vagnen flyttade hit och första depå (omflyttningar kan givetvis ha skett). Dörrar 2-2-1 om annat ej anges.

1101 2004 Söderort. Dörrar 1-2-1

2108 2004 Söderort. Dörrar 1-2-1
2109 2004 Söderort
2110 2002 Hornsberg (2003 Norrköping, 2004 Söderort).
2111 2004 Söderort
2112 2004 Söderort
2113 2004 Söderort

2118 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2119 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2120 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

2302 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

3100 2004 Söderort
3101 2004 Söderort

6517 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7108)
6518 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7109)

6520 2004 Söderort
6521 2004 Söderort

6525 2003 Hornsberg (Etanol)
6526 2003 Hornsberg (Etanol)
6527 2003 Hornsberg (Etanol)
6528 2003 Hornsberg (Etanol)
6529 2003 Hornsberg (Etanol)

7100 2004 Handen
7101 2001 Ösmo
7102 2001 Ösmo
7103 2001 Ösmo
7104 2001 Ösmo
7105 2001 Ösmo
7106 2004 Handen. Dörrar 1-2-1
7107 2004 Handen
7108 2004 Handen
7109 2004 Handen
7110 2004 Handen
7111 2004 Handen
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:50:38 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 december 2018, 15:43:17 PM
Utsocknes MaxCi som tillhörde Busslink i SL-området, årtal vagnen flyttade hit och första depå (omflyttningar kan givetvis ha skett). Dörrar 2-2-1 om annat ej anges.

1101 2004 Söderort. Dörrar 1-2-1

2108 2004 Söderort. Dörrar 1-2-1
2109 2004 Söderort
2110 2002 Hornsberg (2003 Norrköping, 2004 Söderort).
2111 2004 Söderort
2112 2004 Söderort
2113 2004 Söderort

2118 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2119 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2120 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

2302 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

3100 2004 Söderort
3101 2004 Söderort

6517 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7108)
6518 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7109)

6520 2004 Söderort
6521 2004 Söderort

6525 2003 Hornsberg (Etanol)
6526 2003 Hornsberg (Etanol)
6527 2003 Hornsberg (Etanol)
6528 2003 Hornsberg (Etanol)
6529 2003 Hornsberg (Etanol)

7100 2004 Handen
7101 2001 Ösmo
7102 2001 Ösmo
7103 2001 Ösmo
7104 2001 Ösmo
7105 2001 Ösmo
7106 2004 Handen. Dörrar 1-2-1
7107 2004 Handen
7108 2004 Handen
7109 2004 Handen
7110 2004 Handen
7111 2004 Handen

Tusen tack för denna utförliga lista Fredrik!

Vagnarna i 1000-, 2000-serierna levererades ursprungligen till Sörmland, 3000-serien till Örebro. 6000-serien till Östergötland. 7000-serien var väl tidigare i Jönköpings län.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 11 december 2018, 02:13:44 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 december 2018, 15:43:17 PM
Utsocknes MaxCi som tillhörde Busslink i SL-området, årtal vagnen flyttade hit och första depå (omflyttningar kan givetvis ha skett). Dörrar 2-2-1 om annat ej anges.

1101 2004 Söderort. Dörrar 1-2-1

2106 2004 Bussförarskolan i Hornsberg men har vid några tillfällen fått rycka in i linjetrafiken på grund av bussbrist. Dörrar 1-2-1
2108 2004 Söderort Dörrar 1-2-1
2109 2004 Söderort (Tidigare 5353)
2110 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Söderort 2004) (Tidigare 5354)
2111 2004 Söderort (Tidigare 5355)
2112 2004 Söderort (Tidigare 5356)
2113 2004 Söderort (Tidigare 5357)

2118 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2119 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1
2120 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

2302 2002 Hornsberg. Dörrar 1-2-1

3100 2004 Söderort
3101 2004 Söderort

6517 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7108)
6518 2002 Hornsberg (Norrköping 2003, åter Sthlm/Handen 2004 som 7109)

6520 2004 Söderort
6521 2004 Söderort

6525 2003 Hornsberg (Etanol)
6526 2003 Hornsberg (Etanol)
6527 2003 Hornsberg (Etanol)
6528 2003 Hornsberg (Etanol)
6529 2003 Hornsberg (Etanol)

7100 2004 Handen
7101 2001 Ösmo
7102 2001 Ösmo
7103 2001 Ösmo
7104 2001 Ösmo
7105 2001 Ösmo
7106 2004 Handen (Tidigare 1102) Dörrar 1-2-1
7107 2004 Handen (Tidigare 6100)
7108 2004 Handen (Tidigare 6517)
7109 2004 Handen (Tidigare 6518)
7110 2004 Handen (Tidigare 6519)
7111 2004 Handen (Tidigare 9101)

Kompletteringar i blått.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 11 december 2018, 02:37:22 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:50:38 PM
Tusen tack för denna utförliga lista Fredrik!

Vagnarna i 1000-, 2000-serierna levererades ursprungligen till Sörmland, 3000-serien till Örebro. 5000- och 6000-serierna till Östergötland. 7000-serien var väl tidigare i Jönköpings län.

Komplettering i blått, alla bussar i 2000-serien levererades inte nya till Sörmland utan endast 2106, 2108, 2118-2120 och 2302.
Bussarna 2109-2113 hade innan flytten till SL-trafiken nummer 5353-5357 men dessa var redan upptagna i Stockholm och därav nummerbytet.
Titel: SV: Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 08:40:47 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 december 2018, 02:37:22 AM
Komplettering i blått, alla bussar i 2000-serien levererades inte nya till Sörmland utan endast 2106, 2108, 2118-2120 och 2302.
Bussarna 2109-2113 hade innan flytten till SL-trafiken nummer 5353-5357 men dessa var redan upptagna i Stockholm och därav nummerbytet.

Tusen tack för denna intressanta information. Det kände jag inte till. Det stämmer att numren 5353-5357 var upptagna av Scania Omnicity-ledvagnar i Stockholm.