Frågor om bussföraryrket

Startat av tofsen12345, 17 november 2019, 14:38:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tofsen12345

Hej! Jag är en 19 åring som är bosatt i Malmö och jobbar som lastbilschaufför, så långt bak som jag kan komma ihåg så har jag alltid gillat bussar. Den senaste tiden har jag fått någon typ lust att köra buss (om det makes sense???), bara för det så har jag fått i mig tankarna att ta D-kortet. Men det finns vissa saker som jag känner mig osäker på inom detta yrket, så jag tänkte ställa några frågor här som jag hoppas att få svar på, tack!

Löner: Hur ser lönen ut för en busschaufför, är det stor variation på lönerna ifall man kör stadstrafik eller långdistans? Jag har en grundlön på 28.000kr som lastbilschaufför, med lite övertid och ob-körningar kan det lätt uppnå 35-40.000kr/månaden. Kan jag förvänta mig en grundlön på minst 26.000kr/månad som en heltidsanställd busschaufför? Eller hur ser det verkligen ut?

Arbetstider: Jag är inte så orolig över behöva börja kl. 03.30 en måndagsmorgon, då jag är rätt så morgonpigg utav mig. Jag tänkte mer på hur länge ni faktiskt jobbar, har hört personer nämna att busschaufförer inom linjetrafik jobbar upp till 10-14h per dag, stämmer det?

Passagerarna: Är största nackdelen med yrket verkligen passagerarna? Jag älskar att få träffa nya människor och hjälpa dem så fort ett problem dyker upp, det är en av anledningarna till att jag dras till bussyrket så mycket. Men då och då så får man höra på nyheterna hur busschaufförer blir trakasserade, slagna, hånade osv... Är detta något man behöver vara rädd över och tänka på dagligen som busschaufför?

Uppskattar verkligen alla svar jag kan få, tack!

antestrom

Jag har gjort detta bytet från lastbilschaufför till busschaufför förra året.

Efter 5 år som lastbilschaufför var jag trött på att jaga kunder, stressa i trafiken och 12 h dagar.

Jag ångrar mig inte en sekund, jag kör i Stadstrafik i Göteborg och grundlönen ligger runt 26.500. Kör du stadstrafik i Gbg eller Sthlm för du dessutom tillägg med ca 8 kr per timme. Och det är lätt att jobba extra, det fattas alltid folk. Stor chaufförsbrist..

Dock är de svårt att köra buss innan man fyllt 24 år pga olika regler. Tex får man inte köra mer än 5 mil från stationeringsorten etc. Men hittar du en arbetsgivare som har körningar under 5 mil så kör på det.

Nackdelar med att köra buss är att man fortfarande arbetar 12 h dagar och stressar i trafiken. Du får helt enkelt räkna med delade pass och köra när det är som mest folk. Du har ingen chans att påverka ditt schema dom första åren, du hamnar alltid längst bak och du får göra som du blir tillsagd. Så har jag upplevt det iallafall, dock är det inte likvärdigt överallt såklart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Carl Eric

Kul att du är sugen på att köra buss! Det är ett väldigt roligt yrke!

Lön: Det är samma grundlön oavsett om du kör linje eller beställning, i alla fall om du jobbar hos en arbetsgivare som följer Bussbranschavtalet (BBA). Ingångslönen för en ny busschaufför ligger just nu på 25 771 kr/mån, exkl. OB. Alla siffror hittar du i avtalet, lönetabellen finns på sid. 61. Och kör man linjetrafik fattas det ofta folk så då finns det möjlighet att jobba extra!

Arbetstider: Vilka tider man kör beror så himla mycket på var man jobbar någonstans. Inom linjetrafiken finns det trafikområden med många delade tjänster, eller nästan inga delade tjänster. Oavsett delade tjänster eller inte brukar arbetstiden ligga på mellan 8-9 timmar på en dag, men själva ramtiden (alltså tiden från att du börjar tills du slutar) är ju längre. Dock, om du kör delade tjänster, är man ju ledig ca 4 timmar mitt på dagen!

Olika företag har också olika sätt att arbeta när det gäller schemaläggning. Där jag jobbar söker vi till ett fast schema 1 gång per år. Innan man har varit med i en sökning är man sk. "dagbeordrad", alltså att man får veta två gånger i veckan hur sina närmaste arbetsdagar ser ut. (Men sina lediga dagar vet man långt i förväg!)

Kör man istället beställningstrafik kan dagarna se ut hur som helst!

Passagerare: Jag tycker att passagerarna är det bästa med yrket! Om du har den inställningen som du skriver, kommer du att passa utmärkt som busschaufför! Det är ju ett serviceyrke att köra buss, och de som inser det bättre. Märkligt nog får de också trevligare passagerare. ;)

Välkommen till bussbranschen!

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Jag kör inom SL-trafiken. Vi väljer schema 1 gång/år och sen har planeringen det att ta hänsyn till när tjänster läggs ut. Vi får ju ändringar på sommaren och oftast även på hösten.
Jag jobbar uttjänster, vilket betyder att jag börjar tidigt och slutar tidigt. Vi har olika scheman där fridagarna ligger på lite olika sätt, vissa jobbar varannan helg, vissa var tredje. Vissa med enbart delade tjänster jobbar inte helger alls.
Resenärerna skiljer sig väldigt mellan områdena har jag märkt. Där jag kör är det i mycket positivitet, glatt, pratglada och berömmer ofta. Sen finns det områden som inte är lika "glada" att köra i.
Jag tycker jobbet är roligt och ser inte att jag kommer sluta än på länge. Hittills tillbringat 20 år i bussen

iBear

Jag har gått från diverse lastbilsyrken till buss inom lokaltrafiken, SL.

Lönen är väl egentligen den enda nackdelen, vi är kommunalare och inte transportarbetare. Ingång utan tidigare erfarenhet på ca 26'. Plus storstadstillägg om du kör i GBG eller Stockholm (ev Malmö också?).

Förutom lönen ser jag egentligen mest fördelar. Kulturen inom lastbilsbranschen att det skall stressas finns inte på samma sätt, det finns ingen som hetsar att man ska ta på sig mer än man hinner med. Det viktiga är istället att man kör tryggt och säkert. Man har visserligen tidtabeller med relativt snäva marginaler, men med lite körvana går det för det mesta bra och man behöver definitivt inte känna någon stress, de gånger det spricker är det inte ditt fel och det finns bra system för att backa upp med andra bussar och för det mesta en förstående trafikledning. Man kan inte och skall inte försöka täcka upp för en dålig tidtabell med ett dåligt körbeteende, det slutar bara med att man själv blir stressad och ändå kommer fram lika sent. Det viktiga är istället att göra det bästa av situationen och informera, dels resenärer och dels din trafikledning. Därefter har du gjort vad du kan och kan fortsätta tuffa på i den takt som går.

Själva yrket är nog lite vad man gör det till. Det finns rattvridare som inte verkar uppskatta yrket över huvud taget men ändå hänger kvar och kvitterar ut lön år efter år, och det finns bittra gamla chaufförer som konstaterat för länge sedan att allt var bättre förr och inget är bra nu.

Men det går också alldeles utmärkt att gå till jobbet, plocka ut en hel och ren buss och åka ut och ta hand om resenärerna med ett leende. Då får man ofta leenden tillbaka. Vill man göra ett bra jobb så kommer man också ha ett bra jobb. Kör man lugnt och fint, informerar om saker som händer, sätter sig in lite i kollektivtrafikens rätt fascinerande värld och försöker lära sig vad en resenär behöver så kommer du känna att du gör nytta, och det brukar kännas bra. En stressig och intensiv trafikmiljö och "besvärliga" resenärer är egentligen bara ett problem om du gör det till ett problem. Öva på att hitta ditt inre lugn, försök att inte ta allt som händer runt omkring dig personligt så kommer du garanterat må bra.

Jag har uppskattat att ha egna bilar som jag tagit hand om och kört själv med allt vad det innebär, men det är också väldigt trevligt att vara del av ett stort system.

Din attityd i tråden och din nyfikenhet gör att jag tror att du kommer vara en glad och trevlig bussförare, och då tycker jag att du ska prova. C-behörigheten har du ju kvar om du ångrar dig.

Tidsmässigt så rullar ju bussar dygnet runt. Generellt finns ut, mellan, delade och in-tjänster som ofta fördelas enligt någon typ av senioritet. Ut innebär tidiga morgnar, men då slutar man också tidigt, mellan börjar man lite senare men slutar också senare, in betyder kväll eller natt (man kör in bussen när dagen är slut) och delade innebär att man börjar ganska tidigt och slutar relativt sent, ofta 11-13 h från början till slut, men med ett uppehåll på 4-5 h mitt på dagen. Många garage inom lokaltrafiken har delade tjänster och då är det en fördel att ha nära till jobbet så att man kan använda uppehållstiden till något meningsfullt. Den långa rasten på mitten kompenseras till viss del med en lön om 17 % och dessutom ett litet tillägg för lång ramtid, men här precis som när det kommer till OB är ersättningen relativt låg i jämförelse med andra branscher. 

HJP

Citat från: antestrom skrivet 17 november 2019, 17:09:17 PM
Efter 5 år som lastbilschaufför var jag trött på att jaga kunder, stressa i trafiken och 12 h dagar.

Nackdelar med att köra buss är att man fortfarande arbetar 12 h dagar och stressar i trafiken.
****
Vad betyder "12 h dagar"?

Lulebussen