Frågor om bussföraryrket

Startat av tofsen12345, 17 november 2019, 14:38:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tofsen12345

Hej! Jag är en 19 åring som är bosatt i Malmö och jobbar som lastbilschaufför, så långt bak som jag kan komma ihåg så har jag alltid gillat bussar. Den senaste tiden har jag fått någon typ lust att köra buss (om det makes sense???), bara för det så har jag fått i mig tankarna att ta D-kortet. Men det finns vissa saker som jag känner mig osäker på inom detta yrket, så jag tänkte ställa några frågor här som jag hoppas att få svar på, tack!

Löner: Hur ser lönen ut för en busschaufför, är det stor variation på lönerna ifall man kör stadstrafik eller långdistans? Jag har en grundlön på 28.000kr som lastbilschaufför, med lite övertid och ob-körningar kan det lätt uppnå 35-40.000kr/månaden. Kan jag förvänta mig en grundlön på minst 26.000kr/månad som en heltidsanställd busschaufför? Eller hur ser det verkligen ut?

Arbetstider: Jag är inte så orolig över behöva börja kl. 03.30 en måndagsmorgon, då jag är rätt så morgonpigg utav mig. Jag tänkte mer på hur länge ni faktiskt jobbar, har hört personer nämna att busschaufförer inom linjetrafik jobbar upp till 10-14h per dag, stämmer det?

Passagerarna: Är största nackdelen med yrket verkligen passagerarna? Jag älskar att få träffa nya människor och hjälpa dem så fort ett problem dyker upp, det är en av anledningarna till att jag dras till bussyrket så mycket. Men då och då så får man höra på nyheterna hur busschaufförer blir trakasserade, slagna, hånade osv... Är detta något man behöver vara rädd över och tänka på dagligen som busschaufför?

Uppskattar verkligen alla svar jag kan få, tack!

antestrom

Jag har gjort detta bytet från lastbilschaufför till busschaufför förra året.

Efter 5 år som lastbilschaufför var jag trött på att jaga kunder, stressa i trafiken och 12 h dagar.