Vad är vitsen med SLs blåbussar utanför City?

Startat av DL, 21 september 2019, 17:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Lars_L skrivet 22 september 2019, 20:01:51 PM

Sedan har man ju i Stockholm valt att alla ska visera biljetten genom framdörren, samtidigt som man inte har tillräckligt med dörrar etc. vilket ger långa hållplatsuppehåll och därmed lång restid.

Ja det är en flaskhals Om något, så typiskt Sverige med framdörren. Givetvis öppnar man Bara Ena framdörren när det Finns Två...


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2019, 18:39:47 PM
Ja det är en flaskhals Om något, så typiskt Sverige med framdörren. Givetvis öppnar man Bara Ena framdörren när det Finns Två...


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Både i Köpenhamn och i Helsingfors har man ju valt på några av stomlinjerna att istället ha påstigning genom dubbeldörrarna i mitten av vagnen. På sätt får man inte samma propp (även om det förstås ibland även är avstigande). Fördelen är ju att resenärerna förflyttar sig i båda riktningarna i bussen. Och naturligtvis låter man resenärerna själva visera biljetterna. Är nog bara Stockholm som har kvar denna lösning på tunga stomlinjer.

Att man sedan har "vanlig" visering på mindre frekventerade linjer är förstås en annan saik. Men där är inte tidsåtgången lika känslig.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

DL

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2019, 18:39:47 PM
Ja det är en flaskhals Om något, så typiskt Sverige med framdörren. Givetvis öppnar man Bara Ena framdörren när det Finns Två...


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja SL är extremt dåliga på att se hur andra städer löser problem. Kan bäst själv är mentaliteten.