Transdev Västerbotten

Startat av BR, 18 september 2019, 14:07:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Det finns risk att man får förare som går vidare till andra jobb utanför bussarna. På sikt kan det spä på förarebristen i landet.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 12 oktober 2019, 13:07:40 PM
Det finns risk att man får förare som går vidare till andra jobb utanför bussarna. På sikt kan det spä på förarebristen i landet.

Just precis så är det. Utöver andra förarjobb på andra bussbolag är även behovet av lastbilsförare stort i hela norra halvan av landet. I Jämtland finns det på många håll, även nära Östersund, väldigt gott om bussförarjobb om man vill ha ett. Två bekanta från Mälardalen har nyligen flyttat upp till Östersunds kommun för att ta förarjobb där.

Carl Eric

Citat från: BR skrivet 11 oktober 2019, 18:57:44 PM
Denna artikel säger att man kommer tomköra under avtalets alla 10år eftersom tvätt, städ etc måste göras på Västerslätt där personalen finns.

Jag tycker att det låter som en väldigt konstig anledning. Det finns ju väldigt många trafikområden är det går utmärkt att ha sin rast mitt på tjänsten förlagd till en depån där bussen tvättas och tankas. I Uppland där jag jobbar har nästan alla tjänster i våra 6 mindre depåer sin rast förlagd till någon av de 3 depåer där det finns en servicehall!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

BR

Citat från: Carl Eric skrivet 13 oktober 2019, 14:24:38 PM
Jag tycker att det låter som en väldigt konstig anledning. Det finns ju väldigt många trafikområden är det går utmärkt att ha sin rast mitt på tjänsten förlagd till en depån där bussen tvättas och tankas. I Uppland där jag jobbar har nästan alla tjänster i våra 6 mindre depåer sin rast förlagd till någon av de 3 depåer där det finns en servicehall!

Jag håller med - man försvarar sig med att de fungerar på detta sätt i Norrköping med bara en depå och att de då ska fungera i Västerbotten också. Bussarna (VDL) måste tydligen också tankas på Västerslätt - de går ingen annan stans.