Ny Norrortslinje: 629X

Startat av Peter Rost, 01 september 2019, 14:33:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: ks skrivet 01 september 2019, 22:40:58 PM
Hört att den skall heta 803, följande stationer :

Tyresö centrum
Bollmoraberg
Töresjövägen
Masten
Norra Sköndal
Söndagsvägen
Hökarängen
Stallarholmsvägen
Juliaborg
Älvsjö station
Prästgårdsgärdet
Västberga kyrkogårdsväg
Västberga gårdsväg
Drivhjulsvägen
Elektravägen
Kontrollvägen
Tellusborgsvägen
Telefonplan

Antar att det är Nobina Tyresö som kommer att köra den... Men mer info har jag inte i nuläget, tyvärr...


Tack! - fanns lite mer info i Trafikförvaltningens remiss här: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1963727


Ersa

Citat från: Karsten skrivet 01 september 2019, 20:51:00 PM
Eller så är det helt enkelt så att många i Norrort vill till tunnelbanan snabbt och därför efterfrågar snabba förbindelser till just densamma. Många vill så klart längre än så, men det är knappast mer rymligt eller resurseffektivt att köra resenärerna till alla möjliga centrala punkter i Stockholm.

Men skulle inte denna 629X främst vara en linje mellan Täby/Arninge och Kista? Denna lokala lokaltrafik mellan Norrort och Danderyd är väl inte linjens huvudsakliga uppgift?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2019, 11:52:58 AM
Men skulle inte denna 629X främst vara en linje mellan Täby/Arninge och Kista? Denna lokala lokaltrafik mellan Norrort och Danderyd är väl inte linjens huvudsakliga uppgift?

Men varför ska den i så fall gå till Danderyd, menar du? Kör man dit lär man ju skapa ett behov.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 02 september 2019, 12:24:03 PM
Men varför ska den i så fall gå till Danderyd, menar du? Kör man dit lär man ju skapa ett behov.

Jag har faktiskt ingen aning om varför man planerat den ända bort till Danderyd. Utöver mina spekulativa gissningar ovan att det kanske är något slags gammalt normtänk som spökar i bakgrunden. Personligen ser jag Arninge resecentrum som en ny knutpunkt som ett flertal busslinjer kan utgå från, och ansluta till Roslagsbanan in mot Täby Centrum och Stockholm. Så man inte behöver belasta dagens knutpunkter (som t.ex Danderyds sjukhus) så mycket.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2019, 16:34:48 PM
Jag har faktiskt ingen aning om varför man planerat den ända bort till Danderyd. Utöver mina spekulativa gissningar ovan att det kanske är något slags gammalt normtänk som spökar i bakgrunden. Personligen ser jag Arninge resecentrum som en ny knutpunkt som ett flertal busslinjer kan utgå från, och ansluta till Roslagsbanan in mot Täby Centrum och Stockholm. Så man inte behöver belasta dagens knutpunkter (som t.ex Danderyds sjukhus) så mycket.

Det lär inte bli aktuellt förrän Roslagsbanan får utökad kapacitet (läs fler vagnar), vilket ligger ett antal år framåt i tiden. Just nu är det stående på de flesta tåg i högtrafik. Jag tror inte man lockar någon att ställa bilen genom att erbjuda en bytesresa med ståplats.

Nä, jag är fortfarande tämligen övertygad att det är nyinflyttade i Arninge/Ullna som efterfrågar en snabbare 629 som är grunden för den delen av nya 629X. 

Lars_L

Som jag förstår det (av artikeln) läggs 629x utanför VBP:n i sådana fall finns ju ett helt annat incitament till linjesträckningen. Tror nog också just eftersom den går till Danderyd att den blir dubbelriktad. För prislappen blir det antagligen inte så stor skillnad, mot om det ingår en massa tomkörningar i offerten.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Jag instämmer, tittar man på 687 som jag åker ibland är det en del resenärer även i motrusningsriktningen.
Här är det iofs mer uttalad rusningstrafik mot Kista på morgonen och från Kista på eftermiddagen med hyfsat välfyllda bussar mellan Täby Kyrkby och Sollentuna där många byter till pendeltåg.
Det hindrar dock inte att det även är en del resande tillbaka mot Kista på eftermiddagarna då bussarna annars fått tomköra från Vallentuna till Kista.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk