Ny Norrortslinje: 629X

Startat av Peter Rost, 01 september 2019, 14:33:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Citat från: ArtikelnHållplatserna inom Arninge kan komma att justeras.

Förhoppningsvis ser man redan fördelarna med att dra även 629X via Arninge resecentrum, då detta invigts.

buskörare

Jag hoppas den blir enkelriktad i rusningen, då belastar den inte Danderydsterminalen så mycket.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2019, 15:15:56 PM
Jag hoppas den blir enkelriktad i rusningen, då belastar den inte Danderydsterminalen så mycket.

Vilken riktning är rusningsriktningen tänker du? Jag ser nog ett dubbelriktat resande...

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 01 september 2019, 17:09:23 PM
Vilken riktning är rusningsriktningen tänker du? Jag ser nog ett dubbelriktat resande...

Att de går från Danderyd på morgonen och till Danderyd på eftermiddagen. Det skulle göra det lättare med den enorma platsbristen som är i Danderyd redan innan den här kommer till också.

Ersa

Det är väl rätt självklart att den kommer att gå från Danderyd och Täby, mot Kista på mornarna, samt från Kista mot Täby och Danderyd på eftermiddagarna. Detta är väl samma koncept som de redan existerande linjerna 685 och 686, som är tänkta för arbetspendling till arbetsplatser i Kista.
Dock får vi vänta och se om man med just denna linje kanske tänkt sig ett utvecklat upplägg, mer som 524, med dubbelriktad trafik.

virtual1

Och söderortslinjen då? Mer info där?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2019, 19:07:37 PM
Det är väl rätt självklart att den kommer att gå från Danderyd och Täby, mot Kista på mornarna, samt från Kista mot Täby och Danderyd på eftermiddagarna. Detta är väl samma koncept som de redan existerande linjerna 685 och 686, som är tänkta för arbetspendling till arbetsplatser i Kista.
Dock får vi vänta och se om man med just denna linje kanske tänkt sig ett utvecklat upplägg, mer som 524, med dubbelriktad trafik.

Åtminstone 685 är ju dubbelriktad numera.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2019, 19:07:37 PM
Det är väl rätt självklart att den kommer att gå från Danderyd och Täby, mot Kista på mornarna, samt från Kista mot Täby och Danderyd på eftermiddagarna. Detta är väl samma koncept som de redan existerande linjerna 685 och 686, som är tänkta för arbetspendling till arbetsplatser i Kista.
Dock får vi vänta och se om man med just denna linje kanske tänkt sig ett utvecklat upplägg, mer som 524, med dubbelriktad trafik.

Säg inte det! De boende i Arninge och Ullna strand har gnällt rätt mycket på att 629 är för långsam till Danderyd och efterfrågat en snabbare förbindelse.

Man kan ju också fundera över varför den ska gå till Danderyd över huvud taget om den endast är tänkt för de som arbetar i Kista. Det är ju klart snabbare för Danderydsbor att åka 178 och 613 till Kista än att åka över Arninge. Så något annat syfte än just Kista finns nog.

En tredje fundering är hur man lockar boende i Täby som arbetar i Kista att ställa bilen. En resa via Arninge känns inte som förstahandsvalet, men man kan så klart tangera ytterkanterna av Täby på väg från Arninge till Kista.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 01 september 2019, 19:22:40 PM
Säg inte det! De boende i Arninge och Ullna strand har gnällt rätt mycket på att 629 är för långsam till Danderyd och efterfrågat en snabbare förbindelse.

Man kan ju också fundera över varför den ska gå till Danderyd över huvud taget om den endast är tänkt för de som arbetar i Kista. Det är ju klart snabbare för Danderydsbor att åka 178 och 613 till Kista än att åka över Arninge. Så något annat syfte än just Kista finns nog.

En tredje fundering är hur man lockar boende i Täby som arbetar i Kista att ställa bilen. En resa via Arninge känns inte som förstahandsvalet, men man kan så klart tangera ytterkanterna av Täby på väg från Arninge till Kista.

Ganska intressant att man gnäller på en av de rakaste linjerna vi har.
När 670X gick och man kom med en vanlig 670, så valde många att stå kvar och vänta på X:et som skulle komma 3-4 min senare. Tidsvinsten att inte gå in via Engarn var ca 2-3 min max, så dessa gjorde ingen tidsvinst alls.

Nico

Sen är det ju tur att det är så gott om plats (i alla fall enligt politikerna) i terminalerna vid både Danderyds sjukhus och Kista C. Finns tydligen oceaner med plats, att angöra och tidsreglera på, i bägge terminalerna... liksom det även finns vid alla andra större terminaler och bytespunkter i länet.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Det man skulle kunna göra med 629 är att på morgonen låta den gå rakt ut vid Arninge norra istället för genom handelsområdet. Vet dock inte hur underlaget ser ut från hållplatserna i Arninge till Danderyd på mornarna, men min erfarenhet av 670 är att påfarten Arninge/Vaxholm ner på E18 kan vara nästan stillastående trots att det rullar rätt bra nere på E18. Jag har stått där uppåt 10 min trots att köslutet varut just vid Arninge/Hägernäs.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 01 september 2019, 19:22:40 PM
Man kan ju också fundera över varför den ska gå till Danderyd över huvud taget om den endast är tänkt för de som arbetar i Kista. Det är ju klart snabbare för Danderydsbor att åka 178 och 613 till Kista än att åka över Arninge. Så något annat syfte än just Kista finns nog.

Är det inte bara något gammalt normtänk som är svårt att släppa, det här att "allt" måste gå till/från Danderyd. För att "så är det bara". Ibland känns det faktiskt som att linjernas uppbyggnad blir mer känslomässig istället för logisk.

Eller är det även så att man kanske tror att om man inte kör delen mellan Danderyd och Arninge, utan låter den utgå från det framtida Arninge resecentrum, så blir linjen inte populär eller synlig i marknadsföringen?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2019, 20:41:27 PM
Är det inte bara något gammalt normtänk som är svårt att släppa, det här att "allt" måste gå till/från Danderyd. För att "så är det bara". Ibland känns det faktiskt som att linjernas uppbyggnad blir mer känslomässig istället för logisk.

Eller är det även så att man kanske tror att om man inte kör delen mellan Danderyd och Arninge, utan låter den utgå från det framtida Arninge resecentrum, så blir linjen inte populär eller synlig i marknadsföringen?

Eller så är det helt enkelt så att många i Norrort vill till tunnelbanan snabbt och därför efterfrågar snabba förbindelser till just densamma. Många vill så klart längre än så, men det är knappast mer rymligt eller resurseffektivt att köra resenärerna till alla möjliga centrala punkter i Stockholm.

ks

Citat från: virtual1 skrivet 01 september 2019, 19:08:55 PM
Och söderortslinjen då? Mer info där?
Hört att den skall heta 803, följande stationer :

Tyresö centrum
Bollmoraberg
Töresjövägen
Masten
Norra Sköndal
Söndagsvägen
Hökarängen
Stallarholmsvägen
Juliaborg
Älvsjö station
Prästgårdsgärdet
Västberga kyrkogårdsväg
Västberga gårdsväg
Drivhjulsvägen
Elektravägen
Kontrollvägen
Tellusborgsvägen
Telefonplan

Antar att det är Nobina Tyresö som kommer att köra den... Men mer info har jag inte i nuläget, tyvärr...
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss