Keolis 3792 flyttad? och ny tidangivningstavla i SL-trafiken...

Startat av virtual1, 28 augusti 2019, 09:19:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Hallåj!

Såg 3792 körandes på Huddingevägen häromdagen i höjd med Huddinge station (dock skyltad Ej i Trafik), är den flyttad från Nacka?

Såg också (hade ingen möjlighet att ta bild) en ny tidangivelsetavla på hpl Golfvägen vid Danderyd idag som satt i mitten av kuren i storlek runt 80x80 cm som visade c:a 8 bussars ankomsttider, i samma gråa LCD-färg som de enklare topptavlorna, nån som vet nåt mer om denna/dessa tavlor?

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2019, 09:19:48 AM
Hallåj!

Såg 3792 körandes på Huddingevägen häromdagen i höjd med Huddinge station (dock skyltad Ej i Trafik), är den flyttad från Nacka?

Såg också (hade ingen möjlighet att ta bild) en ny tidangivelsetavla på hpl Golfvägen vid Danderyd idag som satt i mitten av kuren i storlek runt 80x80 cm som visade c:a 8 bussars ankomsttider, i samma gråa LCD-färg som de enklare topptavlorna, nån som vet nåt mer om denna/dessa tavlor?

Såg också tavlan när jag körde 606 i måndags. Tyckte den var väldigt tydlig och bra!

homer

3792 har aldrig varit placerad i Nacka den är och har varit många år placerad på Värmdö. vad den gjorde i Huddinge har jag dock inget svar.

Olle

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2019, 09:19:48 AM
Hallåj!

Såg 3792 körandes på Huddingevägen häromdagen i höjd med Huddinge station (dock skyltad Ej i Trafik), är den flyttad från Nacka?

Såg också (hade ingen möjlighet att ta bild) en ny tidangivelsetavla på hpl Golfvägen vid Danderyd idag som satt i mitten av kuren i storlek runt 80x80 cm som visade c:a 8 bussars ankomsttider, i samma gråa LCD-färg som de enklare topptavlorna, nån som vet nåt mer om denna/dessa tavlor?

Men inte den så grå som de gamla tavlorna, snarare svart text och vit botten

virtual1

Citat från: Olle skrivet 28 augusti 2019, 17:26:29 PM
Men inte den så grå som de gamla tavlorna, snarare svart text och vit botten

Kan stämma, såg den bara på avstånd =)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DL

Texten var tydligare men fult typsnitt och varför implementeras inte nya SL-logotypen fullt ut!  :-\

Ännu en halvmesyrsatsning.

ks

Den avgångstavlan har suttit uppe ett tag... Första gången jag såg den var i slutet av april!
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

homer

Citat från: DL skrivet 28 augusti 2019, 22:40:59 PM
Texten var tydligare men fult typsnitt och varför implementeras inte nya SL-logotypen fullt ut!  :-\

Ännu en halvmesyrsatsning.

nya SL loggan? hur ser den ut?

Nico

Ingen ny SL-logga är väl tänkt. Däremot håller SL sedan ett par år tillbaka på att implementera ett nytt trafikslagsgemensamt designprogram med mörkt gråsvart som bas samt vit och gul text. T-banan är de som kommit längst. För bussarna är fortfarande inget helt klart än, men det finns prov med bl.a. gråsvarta/vita topptavlor, väderskyddsstripningar mm. på olika ställen.

Främst verkar det då finnas på olika terminaler (t.ex på Danderyds sjukhus vill jag minnas), men även Jakobsbergs station, Tungelsta station, Älvsjö station m.fl. platser. Finns även några prov ute längs med vissa linjer. Tror att man t.ex. skulle prova någon topptavla längs med 681:s sträckning och möjligen även 639. Sedan även några stoppställen i City och liksom något söder om stan.

Sedan, vid sidan om detta, så kom det en ny samarbetsdekal i samband med trafikstarten för Märsta (och även Ekerö tror jag) där den vanliga SL-loggan används. Nytt är även att sedan MTR tog över pendeln så gäller att man ska ha en vanlig SL-logga på uniformen. Det gäller nu även för Märsta och Ekerö.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2019, 17:20:26 PM
Ingen ny SL-logga är väl tänkt. Däremot håller SL sedan ett par år tillbaka på att implementera ett nytt trafikslagsgemensamt designprogram med mörkt gråsvart som bas samt vit och gul text. T-banan är de som kommit längst. För bussarna är fortfarande inget helt klart än, men det finns prov med bl.a. gråsvarta/vita topptavlor, väderskyddsstripningar mm. på olika ställen.

Främst verkar det då finnas på olika terminaler (t.ex på Danderyds sjukhus vill jag minnas), men även Jakobsbergs station, Tungelsta station, Älvsjö station m.fl. platser. Finns även några prov ute längs med vissa linjer. Tror att man t.ex. skulle prova någon topptavla längs med 681:s sträckning och möjligen även 639. Sedan även några stoppställen i City och liksom något söder om stan.

Sedan, vid sidan om detta, så kom det en ny samarbetsdekal i samband med trafikstarten för Märsta (och även Ekerö tror jag) där den vanliga SL-loggan används. Nytt är även att sedan MTR tog över pendeln så gäller att man ska ha en vanlig SL-logga på uniformen. Det gäller nu även för Märsta och Ekerö.

Om jag inte minns fel, så har hållplats Lövsättra vägskäl (om den inte bytt namn) på linje 629 den gråa toppen på sin tavla. Första i Täby tror jag, den har suttit i flera år.

DL

Den nya SL-loggan ser ut som den gamla men typsnittet är utbytt mot SL Nova, vilket är SL:s nya typsnitt. Bara att gå in på hemsidan eller öppna appen.

pegee

Visar tavlan avgångstid i realtid, eller är det avgång enligt tidtabell som visas?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nico

Citat från: DL skrivet 29 augusti 2019, 18:16:23 PM
Den nya SL-loggan ser ut som den gamla men typsnittet är utbytt mot SL Nova, vilket är SL:s nya typsnitt. Bara att gå in på hemsidan eller öppna appen.

Ett ändrat typsnitt (om det inte är tokradikalt) är inte samma sak som en ny logga. Tror att just typsnittsändringen gått de allra flesta förbi, dvs. det är ofta en sådan sak som inte många märker förrän de uppmärksammas specifikt på det.

I många fall byter man inte heller somligt förrän man får en reell orsak. I en del ytterområden finns t.ex. vissa topptavlor som är kvar från kanske 1970-talet, eller om de t.o.m. är ännu äldre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2019, 21:20:03 PM
Ett ändrat typsnitt (om det inte är tokradikalt) är inte samma sak som en ny logga. Tror att just typsnittsändringen gått de allra flesta förbi, dvs. det är ofta en sådan sak som inte många märker förrän de uppmärksammas specifikt på det.

I många fall byter man inte heller somligt förrän man får en reell orsak. I en del ytterområden finns t.ex. vissa topptavlor som är kvar från kanske 1970-talet, eller om de t.o.m. är ännu äldre.

I min värld är det omöjligt att missa sånt. Men jag är ju onormal när det gäller detaljer också.  :)

Och jag anser att det är en ny logotyp precis som tidigare byten.

SL verkar helt ointresserade av deras grafiska profil. Tragiskt.