SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"

Startat av Ersa, 20 augusti 2019, 21:11:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


zjbus

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2019, 21:11:04 PM
Det verkar lite motigt i expresstrafiken numera, enligt antalen anmälningar till Konsumentverket.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar
Inte så lite motigt i Flixbuss trafik att döma av alla klagomål från många håll, inte enbart till Konsumentverket, t.ex. flera av bolagets kunder som SVT Nyheter varit i kontakt med menar att de knappt fått någon information alls vid förseningar, bemötts otrevligt när de frågat andra Flixbusschaufförer och inte kommit fram när de har ringt kundservice.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer

Carl Eric

Jag kan själva ställa mig till den skaran. Skulle ha rest med dem i slutet av juni, resan blev inställd och trots flera kontakter med deras kundtjänst både via telefon och mejl har jag fortfarande inte fått några pengar tillbaka...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Det står just nu Flix-personal och delar ut nån info vid Slussen i Stockholm.
Oklart dock vad det är, men förmodligen någon marknadsföring.

Maven

Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.

Lars_L

Citat från: Maven skrivet 22 augusti 2019, 09:00:02 AM
Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.

Snarare är väl frågan hur bra man är på att få tag i nytt kapital och hur mycket man vill pumpa in i den svenska verksamheten. Men förluster verkar ju inte ha avskräckt dem i andra länder från att expandera. De försöker ju också med samma idéer som alla andra förlorat bra med pengar på - såsom att köra till Arlanda i halvtimmestrafik,  men här till under halva priset gentemot Flygbussarna. Möjligen har man klarat skapliga resandetal (men knappast med vinst) under sommarmånaderna - men efter det kommer resandetalet på den linjen att sina, även om priset är lågt och förlusterna eskalera.

Förra året gjorde man en förlust på drygt 17 miljoner i Sverige. Nå, så länge inte lågkonjunkturen blivit allt för djup, verkar det finnas villigt kapital att satsa på i bolaget.

Att ta upp konkurrensen med dem skulle alltså vara vansinnigt - och är det någon som vill göra det så lär det nog vara något annat internationellt bussbolag under sitt eget namn.

Skulle Flixbus dock gå omkull kan väl allt hända. Men har nog svårt att se att någon skulle vilja använda Swebus som varumärke ändå. Ser inte att varumärket är värt så mycket.

Däremot tror jag nog att expressbussresenärerna i Sverige ställer högre krav än vad man gör på sina håll på kontinenten. Det kan vi ju se även på Ryanair som haft svårt att hålla konkurrensen med andra lågprisbolag, eftersom produkten av många ändå uppfattats som alltför dålig.   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

zjbus

Citat från: Maven skrivet 22 augusti 2019, 09:00:02 AM
Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.
Absolut det hade inte tillfört något positivt att dra med sej de respekterade och väl inarbetade namnen SJ Buss och Swebus. 2018 kom det in totalt elva anmälningar till Konsumentverket mot Flixbus. Hittills under 2019 har Konsumentverket fått in 37 anmälningar mot Flixbus.
Swebus drog på sig en enda anmälan under de tolv månader innan de blev uppköpta av Flixbus i maj 2018, siffror som talar för att varumärket Swebus bör vara intakt.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer

homer

Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 14:54:10 PM
Absolut det hade inte tillfört något positivt att dra med sej de respekterade och väl inarbetade namnen SJ Buss

du skämta aprillo med oss?   ::) :-X

zjbus

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 17:26:45 PM
du skämta aprillo med oss?   ::) :-X
Nu har du citerat c:a 25% av det jag skrev, ska det tolkas som att du inte tycker SJ Buss är respekterat och väl inarbetat?

homer

Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 18:32:18 PM
Nu har du citerat c:a 25% av det jag skrev, ska det tolkas som att du inte tycker SJ Buss är respekterat och väl inarbetat?

Om man tror att varumärket SJ buss är "respekterat och väl inarbetat" 2019 undrar jag vilken bubbla man lever i, ursäkta om du tar illa upp, inte meningen :-* men lite måste man få fnissa åt det...

zjbus

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 18:54:18 PM
Om man tror att varumärket SJ buss är "respekterat och väl inarbetat" 2019 undrar jag vilken bubbla man lever i, ursäkta om du tar illa upp, inte meningen :-* men lite måste man få fnissa åt det...
Nu skrev jag ju SJ Buss och Swebus, bägge har ju varit uppe på en kvalitetsnivå som aldrig någonsin det omtalade bolaget kommer att komma i närheten av.
Jag tog inte alls illa upp, klart att du får fnissa åt mina uttalande, skulle jag inte tåla det så kunde jag ju sluta att skriva.
Ingen kommentar till resten av mitt inlägg?

homer

Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:02:10 PM
Nu skrev jag ju SJ Buss och Swebus, bägge har ju varit uppe på en kvalitetsnivå som aldrig någonsin det omtalade bolaget kommer att komma i närheten av.
Jag tog inte alls illa upp, klart att du får fnissa åt mina uttalande, skulle jag inte tåla det så kunde jag ju sluta att skriva.
Ingen kommentar till resten av mitt inlägg?

Jag gör samma bedömning som dig att varumärket Swebus är starkt förknippat med expressbussar bland allmänheten, men jag vet inte om jag skulle vilja klassa dom som ett företag med en väldigt hög kvalitetsnivå, själv upplevde jag Swebus som ett otroligt trött bussbolag som inte riktigt visste vad dom ville med framtiden och som helt saknade nytänkande för att växa och överleva (vilket dom ju inte gjorde heller)



Att flixbus har fått en stor ökning av missnöjda resenärer finns de säkert 100 olika anledningar till, jag tror säkert att de finns väldigt många som är nöjda med deras tjänster också.

zjbus

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 23:26:14 PM
Jag gör samma bedömning som dig att varumärket Swebus är starkt förknippat med expressbussar bland allmänheten, men jag vet inte om jag skulle vilja klassa dom som ett företag med en väldigt hög kvalitetsnivå, själv upplevde jag Swebus som ett otroligt trött bussbolag som inte riktigt visste vad dom ville med framtiden och som helt saknade nytänkande för att växa och överleva (vilket dom ju inte gjorde heller)



Att flixbus har fått en stor ökning av missnöjda resenärer finns de säkert 100 olika anledningar till, jag tror säkert att de finns väldigt många som är nöjda med deras tjänster också.
Ja och SJ Buss var ju också det innan Swebus bildades. Apropå kvalitetsnivån så jämförde jag med flixbus och då råder det knappast någon tvekan.

Med tanke på den massiva expanderande kritiken från alla håll så har jag svårt att tro det finns väldigt många som är nöjda med dom.

BSB101

Hur många åker med Flixbus i Sverige på ett år? Finns säkert en del missnöjda som inte anmäler men det känns ändå som i princip alla som nyttjar deras tjänster är nöjda med det man köpt.

CW66

Alltså - varför denna ständiga skitkastning på Flixbus?
Swebus är gammalt, förlegat och borta sedan länge - och jag är helt säker på att ingen vill ha tillbaka varken deras brist på linjenät, höga priser eller dåliga turtätheter - varför vill ni så gärna ha tillbaka den biten?
Tror ni inte att Swebus också drogs med klagomål som alla andra??

Visst, Flixbus har fått mycket mer klagomål - men de har också mycket mer trafik, vilket man glömmer bort att sätta i sitt sammanhang. Borde man inte slå ut antalet klagomål jämfört med antalet turer? Kanske det inte egentligen var mer än Swebus hade, eller som någon annan har idag?

Jag har själv åkt med Flixbus i flera av länderna i Europa, och det har fungerat alldeles utmärkt tycker jag vad gäller tidshållning, pris-sättning och turtätheter.
Visst - det finns klantar som kör som fan - men det finns det överallt - titta bara på linjetrafiken i Göteborg och i Stockholm så behöver ni inte alls höja på ögonbrynen.

Vad gäller funktioner som dåligt internet, toa som inte funkar och annat - åk en runda med SJ som jag gör varje dag så ska ni se att ni får er beskärda del av saker som inte funkar gång efter annan - så tro mig - Flixbus är inte ensamma.

Konstruktiv kritik ja, gnäll nej. Att bara raljera över ett enda företag och hoppas på dess död så fort något kommer upp - är det inte ganska löjligt på ett bussforum? Teoretiskt borde väl forumet jubla då det kommit in många fler bussar att fota, och många fler modeller att kolla på, eller hur?

Var lite konstruktiva i er kritik, och handla av egen erfarenhet istället för att med hull o hår svälja allt som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet.

Eller har jag så fel?