Arriva till salu, hela eller i delar.

Startat av buskörare, 11 augusti 2019, 12:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: buskörare skrivet 08 oktober 2019, 19:23:19 PM
Min åsikt efter att ha jobbat på Arriva några år nu, är att dom inte är sämre än någon annan. Som vanligt skiljer det väldigt mellan områdena och till och med på depånivå, men mycket av det jag hör mina kollegor klaga på är 1. Samma saker som anställda på de 2 (Transdev är för nya) andra företagen klagar på. 2. Saker som hänger kvar sen övertagandemisslyckandet. 3. Saker man tror är bättre, som kanske var bättre hos föregående aktör men då för snart 7 år sen. Dvs kanske inte alls lika bra nu.
Personligen så anser jag att Arriva är riktigt bra på vissa saker, fast schema är för mig bättre än tidssökning och man har ändrat körtider bra mer aktivt än vad, enligt min erfarenhet, annan arbetsgivare gjorde.
Det som brukar framföras som svaga sidor hos Arriva är: Informationsflöde/information/utbildning, Professionalitet (från administrativ personal), Verklighetskontakt (med området/verksamheten). 

buskörare

Citat från: igel skrivet 08 oktober 2019, 22:26:05 PM
Det som brukar framföras som svaga sidor hos Arriva är: Informationsflöde/information/utbildning, Professionalitet (från administrativ personal), Verklighetskontakt (med området/verksamheten).

Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.

Sputnik

Citat från: buskörare skrivet 09 oktober 2019, 05:26:49 AM
Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.
Det hör du nog spritt över hela arbetsmarknaden. Jag vet inte direkt om bussbolag är sämre än andra?

buskörare

Citat från: Sputnik skrivet 09 oktober 2019, 19:14:52 PM
Det hör du nog spritt över hela arbetsmarknaden. Jag vet inte direkt om bussbolag är sämre än andra?

Inte nu längre, det tror inte jag heller. Sen har väl alla sina saker som är sämre men ocjså saker som är bättre än andra. Så i slutändan går det nog på ett ut.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 09 oktober 2019, 05:26:49 AM
Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.
Just verklighetskontakt samt brist på, eller rättare sagt upplevd brist på, information tillhör nog topp fem på alla större företag. Mer eller mindre berättigat.

Gällande hur bra eller dålig en arbetsgivare är ger det aldrig hela bilden att bara höra på personer som lämnat företaget och man ska alltid se till att ställa följdfrågor och får mer detaljer än mer svepande svar om vad som var dåligt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Transdev-tan

Citat från: buskörare skrivet 12 augusti 2019, 06:08:21 AM
Transdev bytte ju själv ägare ganska nyligen, rätt kaxigt att börja köpa så stora bolag som Björks och nu vara intresserade av Arriva redan.
Och ta Så stora upphandlingar

Fredrik Gelin

Hur menar du nu, är det kaxigt att vinna stora upphandlingar för att man bytt ägare?
Jag gissar att det även finns andra orsaker till att de gjorde rent hus med konkurrenterna i Göteborg.
Att ett företag köper upp ett annat i samma bransch är inte heller särskilt konstigt tycker jag, där handlar det väl om att man vill in på en marknad man anser värdefull för verksamheten.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 08:01:56 AM
Och ta Så stora upphandlingar

Inte ett dugg kaxigt eller märkligt. De rejält stora upphandlingarna är ju i princip skräddarsydda för alla utlandsägda storbolag. Oavsett vilka ägare de har, eller om de nyligen bytt ägare. Ett nyligen genomfört ägarbyte för ett dotterbolag påverkar inte deras beräkningar inför ett anbud nämnvärt.