Huvudmeny

SL E35

Startat av buskörare, 14 maj 2019, 19:00:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:13:56 PM
Jag hade väntat mig det. Keolis, Transdev, Nobina och Arriva var ju också lågoddsare, även om jag varit osäker på Arriva. Nettbuss sägs ha kommit 2:a vid förra upphandlingen, men sånt vet man ju aldrig om det stämmer. Vore kanske kul med en nykomling, men jag hoppas det oavsett blir nån som har kunskap om områden med flera depåer, för det verkar inte helt enkelt.

Traveller har ju kört "mjuka linjen/antikrundan" i flera områden tidigare (bland annat här) men det kanske inte räknas som SL-trafik i den bemärkelsen.

Bergkvara har många andra trafikområden även om man inte bedrivit storskalig linjetrafik i Stockholm innan. Så kunskapen finns i bolaget.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Citat från: Walter skrivet 03 oktober 2019, 17:32:17 PM
Bergkvara har många andra trafikområden även om man inte bedrivit storskalig linjetrafik i Stockholm innan. Så kunskapen finns i bolaget.

Ja, har dom haft andra områden med 5 depåer (varav som vi med 2 obemannade utan tankmöjligheter) under samma avtal så är det ju inga problem. Jag vet inte hur vanligt det är i resten av landet, jag har bara kört i Örebro tidigare och där var det bara en enda depå.
Att de har erfarenhet från linjetrafik är jag fullt medveten om, men det är stor skillnad på att ha en eller 2 mer eller mindre självgående depåer mot att ha flera där man från trafikledning/utsättning verkligen måste ha stenkoll på att det alltid finns rätt antal bussar av rätt sort, att man sätter rätt sorts buss på rätt omlopp och att alla kommer in till tankning med rätt intervall osv.

homer

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:45:35 PM
Ja, har dom haft andra områden med 5 depåer (varav som vi med 2 obemannade utan tankmöjligheter) under samma avtal så är det ju inga problem. Jag vet inte hur vanligt det är i resten av landet, jag har bara kört i Örebro tidigare och där var det bara en enda depå.
Att de har erfarenhet från linjetrafik är jag fullt medveten om, men det är stor skillnad på att ha en eller 2 mer eller mindre självgående depåer mot att ha flera där man från trafikledning/utsättning verkligen måste ha stenkoll på att det alltid finns rätt antal bussar av rätt sort, att man sätter rätt sorts buss på rätt omlopp och att alla kommer in till tankning med rätt intervall osv.

jag tror att just den delen borde dom fixa ganska bra, dom kör ju stora delar av kalmar län och öland med både stora depåer som stadstrafiken och mindre satellitdepåer som borgholm och mörbylånga... men jag tror ändå att just SL trafiken kan bli lite av en kulturkrock jämfört med att ha kört ute i landet framförallt personalmässigt

Nico

Jo, nog är det svårt att anpassa sig till lokala skillnader ibland. Sedan är det ju även frågan vad erfarenhet från en del av landet har på annat håll. Ibland blir det nog en liten chock även om man redan har haft trafik i ett intilliggande område.

Här är faktiskt Arriva själva (trots sin internationella erfarenhet) ett exempel. Det blev nog lite av en kalldusch när man vann E20 med bla Råsta och Norrort, men verkar ha utgått ifrån att de erfarenheter mm som de hade från Märsta och Ekerö var tillräckliga. Lite grann fick man nog lära om från början och numera har man i stort sett kommit ikapp.

En stor akilleshäl för många bolag, som vill ta större områden, är att man inte riktig inser att det även kräver en större och ganska mångsidig organisation. I SL-land ska man dessutom som entreprenör numera även utföra många uppgifter som trafikhuvudmännen själva fortfarande hanterar på andra håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:13:56 PM
Nettbuss sägs ha kommit 2:a vid förra upphandlingen, men sånt vet man ju aldrig om det stämmer.

Vet man inte? Är inte uppgifterna om åtminstone de tre närmaste buden offentliga uppgifter?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2019, 18:52:26 PM
Vet man inte? Är inte uppgifterna om åtminstone de tre närmaste buden offentliga uppgifter?

Det är möjligt, jag pratar mer om rykten som inte alltid stämmer. Men det kan vara så att nån verkligen kollat upp det, jag har ingen aning.

buskörare

#51
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2019, 18:31:49 PM
Jo, nog är det svårt att anpassa sig till lokala skillnader ibland. Sedan är det ju även frågan vad erfarenhet från en del av landet har på annat håll. Ibland blir det nog en liten chock även om man redan har haft trafik i ett intilliggande område.

Här är faktiskt Arriva själva (trots sin internationella erfarenhet) ett exempel. Det blev nog lite av en kalldusch när man vann E20 med bla Råsta och Norrort, men verkar ha utgått ifrån att de erfarenheter mm som de hade från Märsta och Ekerö var tillräckliga. Lite grann fick man nog lära om från början och numera har man i stort sett kommit ikapp.

En stor akilleshäl för många bolag, som vill ta större områden, är att man inte riktig inser att det även kräver en större och ganska mångsidig organisation. I SL-land ska man dessutom som entreprenör numera även utföra många uppgifter som trafikhuvudmännen själva fortfarande hanterar på andra håll.

Nä, ska man vara ärlig så har vi inga större problem med trafiken nu. Även om jag vet att problemen vid övertagandet fortfarande ligger nära hos vissa resenärer. Problem med vissa depåer kvarstår, men mycket handlar om val/kunskaper hos vissa enskilda trafikledare.
Men man ska nog inte underskatta svårigheterna med så här stora områden

Buzzlover

Bergkvara har ju visat sig i det mesta på senaste tiden (absolut inget dåligt) när de satsat på b.la Gotland, UL:s Skoltrafik (med några vanliga linjer), och kanske då lite väl bak i tiden till 2014 så försökte de sig på Borlänges stadstrafik. Så att de försöker "föröka" sig in i SL-Trafiken tror jag inte någon som hängt med på senare tiden är så chockad över.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!