Huvudmeny

Kjellgrens...

Startat av Trafikar´n, 08 juni 2008, 23:45:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Någon som koll på om Conny=Kjellgrens buss i Tranemo blivit utkastade ur BIVAB efter affären med orusttrafiken?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Hagri


Jonas Gustafsson

...och denna lista omfattar alltså varken Strömstad-Tanums Busstrafik eller Kjellgrens längre. Men de kör ju fortfarande på linjer som delas med andra BiV-företag?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Vet inte varför det ventileras här i detta medium. Vad säger man på företaget själva.
Det är i och för sig sant att Västtrafik ställer in trafiken Tranemo-Gislaved tills vidare. Men de andra företagen som kör dit påverkas också. Vad jag kan förstå ersätts bussarna dit  med rast i Tranemo i stället.


Trafikar´n

Citat från: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 04:29:07 AM
Det är i och för sig sant att Västtrafik ställer in trafiken Tranemo-Gislaved tills vidare. Men de andra företagen som kör dit påverkas också. Vad jag kan förstå ersätts bussarna dit  med rast i Tranemo i stället.





Det har absolut inget med frågan att göra! Frågan gällde huruvida Kjellgrens buss fortfarande var med i BIVAB = Buss i Väst. Fortsättningen gäller om så är fallet på vilka grunder de trafikerar BIVAB trafik. I och med att de är borta från listan på BIVABs hemsida som medlemsföretag är ju frågan lite intressant.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

bjalle

Citat från: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 04:29:07 AM
Vet inte varför det ventileras här i detta medium. Vad säger man på företaget själva.
Det är i och för sig sant att Västtrafik ställer in trafiken Tranemo-Gislaved tills vidare. Men de andra företagen som kör dit påverkas också. Vad jag kan förstå ersätts bussarna dit  med rast i Tranemo i stället.



Varför ställs trafiken mellan Tranemo och Gislaved?

S Svensson

Enligt Länstrafikplanen så är det för lite trafik på linje 351.
Dessutom är linjen gränsöverskridande,dvs Västra Götalandsregion(landsting)kommun driver denna trafik.Västtrafik motiverade att det är bättre att ta resurserna till linje 100 istället.
Nu är det så att det inte blivit någon förändring i omlopp för fordon och förare. Varför bussen som avgår Göteborg 8.45 och ankommer Göteborg 14.05 har fått göra ett uppehåll i Tranemo istället. Likaledes en timma lördagar och två gånger en timma söndagar (VL VuL,VL 1 st L,VL 1 st Soh och Horred 1 st Soh,Kjellgrens tror jag inte drabbas på samma sätt).
Sedan är det väl ingen hemlighet att Västtrafik anser att Jönköpings Länstrafik AB och Hallands läns Trafik AB också skall vara med betala trafiken. Sedan 2006 gör des också 1 timma uppehåll cirka i Tranemo (kl 18) för VL.
Problemet i höst är att Tranemo kommun har elever i Gislaveds gymnasium.
Se www.vasttrafik.se tidtabeller och slå linje 300 eller också se länstrafikplan.Även denna finns på hemsidan.

yngrot

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juni 2008, 23:04:05 PM
...och denna lista omfattar alltså varken Strömstad-Tanums Busstrafik eller Kjellgrens längre. Men de kör ju fortfarande på linjer som delas med andra BiV-företag?

//Jonas G


Ja man kan ju undra hur det hänger i hop eller oxå har de låtit körningen vara kvar till anbudet blir klart trafikstart 2009 i juni.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

nimbra

Citat från: yngrot skrivet 11 juli 2008, 22:03:04 PM
Ja man kan ju undra hur det hänger i hop eller oxå har de låtit körningen vara kvar till anbudet blir klart trafikstart 2009 i juni.

Strömstad-Tanum behåller sina linjer även efter upphandlingen om BIV vinner Sotenäs-Lysekil, så har jag blivit informerad.

S Svensson

Citat från: Johan H skrivet 11 juli 2008, 22:18:15 PM
= Hallandstrafiken.

Hyltbruk är en kommun som ligger i Hallands landstingskommun. Trafikmässigt riktat åt Gislaveds kommun.