Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2010, 14:42:15 PM

Titel: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2010, 14:42:15 PM
Hittade en bild på "amerikansk motorvägsstandard".
Rejält med skarvar som synes..  8)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Colorado14.JPG (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Colorado14.JPG)

/B
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: David M skrivet 09 februari 2010, 19:41:48 PM
Interstate byggdes med federala bidrag men största delen av vägnätet underhålls av delstaterna: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System (http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System)

I 2011 års budget för Colorado räknar man med ett underskott om 1,5 miljarder USD(!)  :o
http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget (http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget)

De flesta amerikanska delstaterna har riktigt taskig ekonomi och med finanskrisen skär man ned ytterligare inom alla områden.
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 10:09:16 AM
Jag har åkt på motorvägar (Interstate - Freeway) i Californien, Arizona, Nevada och tillbaka till Kalifornien igen, och tycket att dom vägarna jag åkte på var hur bra som helst.

Men ibland när man skulle ut på andra vägar var det lite si och så.

Vägarna jag åkte var L.A - Phoenix - Flagstaff - Kingman - snett upp till San Fransisco.

//Uffe
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 11 februari 2010, 10:12:54 AM
Citat från: David M skrivet 09 februari 2010, 19:41:48 PM
Interstate byggdes med federala bidrag men största delen av vägnätet underhålls av delstaterna: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System (http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_System)

I 2011 års budget för Colorado räknar man med ett underskott om 1,5 miljarder USD(!)  :o
http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget (http://sunshinereview.org/index.php/Colorado_state_budget)

De flesta amerikanska delstaterna har riktigt taskig ekonomi och med finanskrisen skär man ned ytterligare inom alla områden.

Men är inte de flesta skatter i USA just delstatliga och inte federala?
Bensinskatter lär ju skilja sig kraftigt från stat till stat.

/B
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 10:09:16 AM
Jag har åkt på motorvägar (Interstate - Freeway) i Californien, Arizona, Nevada och tillbaka till Kalifornien igen, och tycket att dom vägarna jag åkte på var hur bra som helst.

Men ibland när man skulle ut på andra vägar var det lite si och så.

Vägarna jag åkte var L.A - Phoenix - Flagstaff - Kingman - snett upp till San Fransisco.

//Uffe

Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-10CA/web.jpg?ver=12659500900001)
I-10 inte så långt från Palm Springs, CA.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-40AZ/web.jpg?ver=12659500870001)
I-40 öster om Flagstaff, AZ. Flagstaff ligger vid foten av San Francisco Mtns, som syns i bakgrunden. Här går I-40 på ca 2000 m höjd över havet.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-80IA/web.jpg?ver=12659500950001)
I-80, Iowa. Två rastplatser synliga i nästa backe.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-80NE/web.jpg?ver=12659500910001)
I-80, Nebraska. Avfart till Gothenburg. I-80 är en av de hårdast trafikerade interstates. Mycket tung trafik.


M v h
Ingwar

Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:07:31 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-10CA/web.jpg?ver=12659500900001)
I-10 inte så långt från Palm Springs, CA.

En formidabel skog av vindsnurror!  :D
En miljöpartist dröm om det nu inte vore för den 8-filiga(?) [  :(4 filer i varje riktning] motorvägen..  ;D
Är dessa av fabrikat "Vestas" eller är det ett inhemskt amerikanskt fabrikat?

/B
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:09:49 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-40AZ/web.jpg?ver=12659500870001)
I-40 öster om Flagstaff, AZ. Flagstaff ligger vid foten av San Francisco Mtns, som syns i bakgrunden. Här går I-40 på ca 2000 m höjd över havet.

Gammal Scania (?) i mötande fil?

/B
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:15:12 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 07:25:04 AM
Hej!

Du åkte alltså på I-10 till Phoenix, I-17 till Flagstaff (jag bor ett kvarter från I-17 i Phoenix) och I-40 till Kingman.

Interstates underhålls med pengar från den federala regeringen. Pengarna kommer från en federal bensinskatt som är på, vill jag minnas, 18 cents per gallon (=3,78 liter) bränsle. Jag har kört kors och tvärs över USA flera gånger och jag kan inte påminna mig att jag har kört på någon Interstate som har varit i dåligt skick.

Här är några bilder.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100086/I-80IA/web.jpg?ver=12659500950001)
I-80, Iowa. Två rastplatser synliga i nästa backe.

Hade det inte varit för den bre-e-e-e-eda mittremsan så hade den här bilden kunnat vara tagen någonstans i Tyskland.  Rak 2-filig motorväg utan några bredare vägrenar.  En "knixig" och rak zig-zak-struktur både i sid- och höjdled utan "klotoider"

Klotoid: en kurva med linjär krökningsändring.

/B
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 09:41:40 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:07:31 AM
En formidabel skog av vindsnurror!  :D
En miljöpartist dröm om det nu inte vore för den 8-filiga(?) [  :(4 filer i varje riktning] motorvägen..  ;D
Är dessa av fabrikat "Vestas" eller är det ett inhemskt amerikanskt fabrikat?

/B

I denna "windfarm" vid Palm Springs finns det sammanlagt drygt 4000 vindsnurror. De är tillverkade av New World Power Technology Company, ett inhemskt företag. Utvecklingen av snurrorna har skett i samarbete med NASA.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 09:43:29 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2010, 08:09:49 AM
Gammal Scania (?) i mötande fil?

/B

Nej, det är en Kenworth, kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 12 februari 2010, 10:35:18 AM
Javisst åkte jag så och känner både igen från bilderna utanför Palm Springs (där vi för övrigt stannade o åt) och även utanför Flagstaff.
Det var högst motvilligt jag stannade på vägrenen o fotade utsikten - fastän min amerikanske kompis sa att det var okej - jag var ju svensk där man ju inte får stanna på motorvägen  :)

Det var väl här motorvägen gick upp på hög höjd antar jag - helt underbar miljö  :)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/exit256.jpg)
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 20:17:52 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 februari 2010, 10:35:18 AM
Javisst åkte jag så och känner både igen från bilderna utanför Palm Springs (där vi för övrigt stannade o åt) och även utanför Flagstaff.
Det var högst motvilligt jag stannade på vägrenen o fotade utsikten - fastän min amerikanske kompis sa att det var okej - jag var ju svensk där man ju inte får stanna på motorvägen  :)

Det var väl här motorvägen gick upp på hög höjd antar jag - helt underbar miljö  :)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/exit256.jpg)

Välkänd vy! I-17 på väg norrut. I princip kan man säga att I-17 går uppför hela vägen från Phoenix (340 m ö h) till Flagstaff (2106 m ö h). Vid Badger Springs Road är man runt 1000-metersnivån.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 februari 2010, 16:17:21 PM
Jodu...USA var helt underbart och köra runt i - även om jag nu "bara" satte foten i fyra delstater - och MÅSTE absolut åka dit igen  :)

För övrigt kan jag ju säga att vi hade näsan styrd mot Grand Canyon - som säkert hade varit oerhört fint om det inte precis kom ett snöfall med tillhörande moln som gjorde att jag inte såg ett dugg- mer än en Cayote (heter det väl - vildhund - ser ut som en varg)....
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: fontheking5 skrivet 13 februari 2010, 16:21:39 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2010, 09:43:29 AM
Nej, det är en Kenworth, kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu.
M v h
Ingwar
Helt rätt . Kenworth T2000 handlar det om .
http://www.trucker.com/extimages/paper%5C11761%5C75799731.jpg
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 februari 2010, 05:06:53 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 februari 2010, 16:17:21 PM
Jodu...USA var helt underbart och köra runt i - även om jag nu "bara" satte foten i fyra delstater - och MÅSTE absolut åka dit igen  :)

För övrigt kan jag ju säga att vi hade näsan styrd mot Grand Canyon - som säkert hade varit oerhört fint om det inte precis kom ett snöfall med tillhörande moln som gjorde att jag inte såg ett dugg- mer än en Cayote (heter det väl - vildhund - ser ut som en varg)....

Det var synd att du missade Grand Canyon. Hoppas du får en ny möjlighet att åka dit. En Coyote är en mindre kusin till den vanliga vargen och det finns gott om dem. Även i vissa områden inne i städerna kan man se dem. Utanför min arbetsplats såg jag coyotes nästan varje dag.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Jobergg skrivet 14 februari 2010, 08:16:50 AM
Citat från: fontheking5 skrivet 13 februari 2010, 16:21:39 PM
Helt rätt . Kenworth T2000 handlar det om .
http://www.trucker.com/extimages/paper%5C11761%5C75799731.jpg

Att det är en Kenworth ur T-serien är helt klart men ingen 2000 tror jag.
Jag tycker mer det ser ut som en T600.
http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1 (http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1)
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 februari 2010, 09:00:02 AM
Citat från: Jobergg skrivet 14 februari 2010, 08:16:50 AM
Att det är en Kenworth ur T-serien är helt klart men ingen 2000 tror jag.
Jag tycker mer det ser ut som en T600.
http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1 (http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1)

Visst är det en T600. Jag har kört den modellen några gånger och gillade dem eftersom man sitter högt.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: fontheking5 skrivet 14 februari 2010, 18:14:10 PM
Citat från: Jobergg skrivet 14 februari 2010, 08:16:50 AM
Att det är en Kenworth ur T-serien är helt klart men ingen 2000 tror jag.
Jag tycker mer det ser ut som en T600.
http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1 (http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1)
Ok
Titel: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Alexei skrivet 16 februari 2010, 20:52:22 PM
Jag har tagit upp detta här förr.

Finns det egentligen motorvägar i USA?

Jo klart att det finns, bla bildbevis på denna sida. ;)

Men det som slog mig när jag har åkt bil i USA är att det saknas motsv "motorväg börjar" och "motorväg upphör" skyltning i USA?
Har motorvägarna, altså freeways, interstates, (parkways?) en särskild status i USA och i så fall hur signaleras detta?

Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 16 februari 2010, 23:47:50 PM
Citat från: Alexei skrivet 16 februari 2010, 20:52:22 PM
Jag har tagit upp detta här förr.

Finns det egentligen motorvägar i USA?

Jo klart att det finns, bla bildbevis på denna sida. ;)

Men det som slog mig när jag har åkt bil i USA är att det saknas motsv "motorväg börjar" och "motorväg upphör" skyltning i USA?
Har motorvägarna, altså freeways, interstates, (parkways?) en särskild status i USA och i så fall hur signaleras detta?



Som du redan vet så finns det motorvägar i USA. De är dock i vanliga fall inte utmärkta med speciella skyltar som i Sverige. Ett undandtag kan man väl säga gäller för Interstates. De vägarna har motorvägsstandard och är allihop skyltade med en skylt som ser ut som denna:
(http://gallery.me.com/ericx2000/100076/I-5/web.gif?ver=12663596630001)

I övrigt så fungerar det utmärkt utan skyltar. Motorvägar har skilda körbanor och inga korsningar i samma plan. Ute i ödebygden kan det dock förekomma att en ägoväg ansluter till en motorväg i samma plan. Dessutom finns det vissa motorvägar, också genom glesbygd, där cykling är tillåten på vägrenen därför att det inte finns några andra vägar inom rimligt avstånd. Det skyltas dock tydligt när så är fallet. Minihastighet på motorväg är vanligen 40 mph (64 km/h). Max hastighet på motorvägar mellan 60 mph (97 km/h) på Hawaii till 80 mph (129 km/h) på vissa sträckor i Texas. Den vanligaste hastighetsgränsen är dock 70-75 mph. Genom städerna är gränsen vanligen lägre.
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 00:24:48 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 februari 2010, 23:47:50 PM
Som du redan vet så finns det motorvägar i USA. De är dock i vanliga fall inte utmärkta med speciella skyltar som i Sverige. Ett undandtag kan man väl säga gäller för Interstates. De vägarna har motorvägsstandard och är allihop skyltade med en skylt som ser ut som denna:
(http://gallery.me.com/ericx2000/100076/I-5/web.gif?ver=12663596630001)

I övrigt så fungerar det utmärkt utan skyltar. Motorvägar har skilda körbanor och inga korsningar i samma plan. Ute i ödebygden kan det dock förekomma att en ägoväg ansluter till en motorväg i samma plan. Dessutom finns det vissa motorvägar, också genom glesbygd, där cykling är tillåten på vägrenen därför att det inte finns några andra vägar inom rimligt avstånd. Det skyltas dock tydligt när så är fallet. Minihastighet på motorväg är vanligen 40 mph (64 km/h). Max hastighet på motorvägar mellan 60 mph (97 km/h) på Hawaii till 80 mph (129 km/h) på vissa sträckor i Texas. Den vanligaste hastighetsgränsen är dock 70-75 mph. Genom städerna är gränsen vanligen lägre.

Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 17 februari 2010, 00:50:07 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 00:24:48 AM
Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här


För att sätta upp en skylt med vägnummer och som säger Interstate måste vägen uppfylla den standard som finns för interstates. Den standarden säger att vägen skall uppfylla kraven för det som i Sverige kallas motorväg. Så Interstate-skylten innebär att där den sitter är det motorväg. Om motorvägen börjar där eller ej är ointressant. Interstates har inga speciella nummer. Det finns delstatliga vägar med samma nummer. Numren visar dock om en Interstate går i huvudsakligen öst-västlig riktning (jämna nummer) eller nord-sydlig riktning (udda nummer). Några bekymmer på motorvägarna här med oönskade trafikanter har jag aldrig lagt märke till.

Mer information här: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_standards

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: groenis skrivet 17 februari 2010, 02:15:29 AM
Hej Ingwar
Hur är hänvisningsskyltningen vid avfarter respektive påfarter (ett roligt ord för mina amerikanska gäster)?

/Lennart
som nu ska rensa ut Connie Froebass ur öronen
Tysk schlagerstjärna på -60 talet största hit var Zwei kleine Italiener
Tina och Marina på Svenska
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 17 februari 2010, 05:33:20 AM
Citat från: groenis skrivet 17 februari 2010, 02:15:29 AM
Hej Ingwar
Hur är hänvisningsskyltningen vid avfarter respektive påfarter (ett roligt ord för mina amerikanska gäster)?

/Lennart
som nu ska rensa ut Connie Froebass ur öronen
Tysk schlagerstjärna på -60 talet största hit var Zwei kleine Italiener
Tina och Marina på Svenska

Hej Lennart

Skyltarna vid av- respektive påfart är väldigt lika de som används i Sverige, men istället för blå bottenfärg används grön färg.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100076/Sign/web.gif?ver=12663803260001)

Skillnaden är att vid påfart finns det inget Exitnummer angivet. Alla av- och påfarter har ett nummer som visar hur många miles det är från startpunkten för den motorväg man åker på inom respektive delstat. Öst-västliga motorvägar räknas avståndet från från den västra ändpunkten och på den nord-sydliga motorvägen från den sydliga ändpunkten.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: groenis skrivet 17 februari 2010, 13:20:42 PM
hej Ingwar
Om jag förstod dig rätt så räcker det att man kommer ihåg exitnumret på respektive väg så kommer man förhoppningsvis rätt?

/Lennart
Som nu har fastnat på Billy Vaughn istället och Sentimental Journey
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 17 februari 2010, 13:55:02 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 00:24:48 AM
Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här


hmm...det där var väl ett ovanligt flummigt inlägg även för att komma från dig  :)
Det spelar väl mindre roll hur man utmärker det i respektive land eller benämner det. Standarden och regeln är ju den som styr. I Sverige kunde vi lika gärna plocka bort E4 från motorvägen, eftersom E4 inte är ett motorvägsnummer. Motorvägsstandarden skulle ju finnas där ändå, eftersom det i Sverige är motorvägsskylten som styr standarden och regeln.

I USA är det Interstate-skylten som styr, i Tyskland har man sina regler. Finns inget som säger att det är bättre med en skylt med en motorvägssymbol som måste vara den som är "bäst".

Dessutom borde du lyssna lite mer på Ingvar, han vet vad han pratar om eftersom han råkar bo där ;-)
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 16:37:03 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 februari 2010, 13:55:02 PM
hmm...det där var väl ett ovanligt flummigt inlägg även för att komma från dig  :)
Det spelar väl mindre roll hur man utmärker det i respektive land eller benämner det. Standarden och regeln är ju den som styr. I Sverige kunde vi lika gärna plocka bort E4 från motorvägen, eftersom E4 inte är ett motorvägsnummer. Motorvägsstandarden skulle ju finnas där ändå, eftersom det i Sverige är motorvägsskylten som styr standarden och regeln.

I USA är det Interstate-skylten som styr, i Tyskland har man sina regler. Finns inget som säger att det är bättre med en skylt med en motorvägssymbol som måste vara den som är "bäst".

Dessutom borde du lyssna lite mer på Ingvar, han vet vad han pratar om eftersom han råkar bo där ;-)

Flummigheten är du just nu bra på att bjuda på själv, speciellt när du tolkar inlägget annorlunda mot vad jag faktiskt skrev

Det är riktigt att vi inte har vägnummer som är relaterade till vägstandarden. Tyskland har det däremot. Det var just det jag skrev i mitt förra inlägg, så läs gärna lite bättre om vad jag skrev. Det är ingen här som påstått att E4 är ett motorvägsnummer

Jag vet precis var Ingwar bor så det är inget jag behöver upplysas om. Men Ingwar skrev att det fungerar utmärkt utan skyltar, och det gör det nog också, i USA alltså. Men i europeiska länder, bland annat Sverige och Tyskland är de nödvändiga

Ingen har sagt att det ena är "bäst"
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 17 februari 2010, 19:54:50 PM
Citat från: groenis skrivet 17 februari 2010, 13:20:42 PM
hej Ingwar
Om jag förstod dig rätt så räcker det att man kommer ihåg exitnumret på respektive väg så kommer man förhoppningsvis rätt?

/Lennart
Som nu har fastnat på Billy Vaughn istället och Sentimental Journey

Hej Lennart

Det räcker med att komma ihåg numret på aktuell exit. Dessa nummer finns i regel utsatta på vägkartor så det är lätt att orientera sig i förväg.

M v h
Ingwar

Billy Vaughn och Sentimental Journey är ingen dålig kombination.  :)

Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: groenis skrivet 18 februari 2010, 02:27:31 AM
Hej Ingwar
Då verkar det som att antingen har Sverige eller USA tittat på varandra för att underlätta trafiken
Du kan säkert rabbla upp fler likheter eller olikheter när det gäller trafiken over there

/Lennart
Billy Vaughn och Twisti'n down in Mexico ;D
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 18 februari 2010, 08:10:13 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 16:37:03 PM
Flummigheten är du just nu bra på att bjuda på själv, speciellt när du tolkar inlägget annorlunda mot vad jag faktiskt skrev

Det är riktigt att vi inte har vägnummer som är relaterade till vägstandarden. Tyskland har det däremot. Det var just det jag skrev i mitt förra inlägg, så läs gärna lite bättre om vad jag skrev. Det är ingen här som påstått att E4 är ett motorvägsnummer

Jag vet precis var Ingwar bor så det är inget jag behöver upplysas om. Men Ingwar skrev att det fungerar utmärkt utan skyltar, och det gör det nog också, i USA alltså. Men i europeiska länder, bland annat Sverige och Tyskland är de nödvändiga

Ingen har sagt att det ena är "bäst"


Mitt inlägg var hur klart som helst - och inte det minsta flummigt.

Klart jag kan läsa - det står ju klart och tydligt i ditt inlägg att du inte tycker att man kan sätta en skylt med ett motorvägsnummer och sedan låta det gälla utan det ärbättre meden motorvägsskylt som finns på vissa håll i Europa.

Får väl citera dig själv så du ser att jag läser då:
"Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid" och "Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar"
"Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat"

Varför skulle det inte vara lyckat? var je land väljer väl sin standard efter behov och funktion. Så precis som jag skrev att du skrev - så tycker du ju att motorvägsskylt skulle vara bättre...varför? Du tror inte man ska översätta....men varför gör du det själv på nästa rad? Vad fuinns det för anledning att inte en vägnummerskylt med en interstatesymbol kan sätta en standard? var snäll och utveckla varför - så försvinner kanske bara "väl och tror" och faktan kommer fram...

Tyskland och Sveriges motorvägsstandarder har väl inget med amerikanska vägar att göra? Håll dig till ämnet istället för o flumma ut i alla andra länder, det blir intressantare så.

OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

hmm...sen är det väl så - skriver man ett konstigt inlägg får du väl räkna med mothugg eller hur  :)
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2010, 11:34:18 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 februari 2010, 08:10:13 AM
Mitt inlägg var hur klart som helst - och inte det minsta flummigt.

Klart jag kan läsa - det står ju klart och tydligt i ditt inlägg att du inte tycker att man kan sätta en skylt med ett motorvägsnummer och sedan låta det gälla utan det ärbättre meden motorvägsskylt som finns på vissa håll i Europa.

Får väl citera dig själv så du ser att jag läser då:
"Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid" och "Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar"
"Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat"

Varför skulle det inte vara lyckat? var je land väljer väl sin standard efter behov och funktion. Så precis som jag skrev att du skrev - så tycker du ju att motorvägsskylt skulle vara bättre...varför? Du tror inte man ska översätta....men varför gör du det själv på nästa rad? Vad fuinns det för anledning att inte en vägnummerskylt med en interstatesymbol kan sätta en standard? var snäll och utveckla varför - så försvinner kanske bara "väl och tror" och faktan kommer fram...

Tyskland och Sveriges motorvägsstandarder har väl inget med amerikanska vägar att göra? Håll dig till ämnet istället för o flumma ut i alla andra länder, det blir intressantare så.

OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

hmm...sen är det väl så - skriver man ett konstigt inlägg får du väl räkna med mothugg eller hur  :)

Mothugg mot argument är en sak, dvs att vi har olika åsikter. Men det du gjorde var att kalla ett inlägg flummigt och dessutom med ett inslag av personangrepp. Och den flummigheten står du för själv. Sedan påstår du att jag skrev konstiga inlägg. Dina inlägg är inte ett dugg bättre

Nej, du har tydligen inte alls läst inlägget som jag skrev för då hade du inte svarat som du gjorde för du påstår saker som jag inte har sagt, eller rättare sagt du tolkade det på ett sätt som jag inte alls skrev. Jag har inte alls påstått att en sak är bättre än det andra

Jag påstår att motorvägsskylt är bättre i Sverige, på grund av att trafikregler är utformade som de är. En sådan skylt är bara en del i ett större paket inom trafikregler i största allmänhet
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 18 februari 2010, 16:54:11 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 februari 2010, 08:10:13 AM
OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

Svenskspråkiga Wikipedia har haft en diskussion om detta och kommit fram till att det i princip inte finns några motorvägar i USA eftersom USA inte har skrivit på den europeiska motorvägskonventionen. Däremot är en Interstate-väg att betrakta som likvärdig en europeisk motorväg, vad beträffar utseende och trafikregler, vilket vi ju fått redogjort för oss i denna tråd.

I sammanhanget kan det vara värt att notera att vad som räknas som motorväg och inte motorväg i Sverige är en ren definitionsfråga - vi har ju de blåskyltade fyrfältsvägarna med en standard som i många fall är likvärdig en "äkta" motorväg men där alla motorvägens implicita trafikregler (förbud mot långsamgående fordon, oskyddade trafikanter m.m.) är tvungna att särskyltas vid varje påfart. Dessutom finns en eller ett par fyrfältiga motortrafikleder i Sverige.

Skulle man definiera motorvägar inte efter juridisk-politiska definitioner utan efter trafikregler och de facto-utformning så skulle både Interstatevägar, svenska blåskyltade fyrfältsvägar och fyrfältiga motortrafikleder räknas som motorvägar.

(En tramsebyxa som dök upp på Postvagnen en gång och började yra om semantik skulle ha sagt att det bara är i Sverige och Finland det finns motorvägar - i andra länder finns det bara t.ex. "motorvej", "Autobahn" och "autoroute".)

Anders
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Nico skrivet 19 februari 2010, 05:03:52 AM

På förekommen anledning!

Jag har tagit bort några inlägg som mera handlade om vissa deltagares åsikter om varandra. Detta då de inte hade med trådens ämne att göra och således inte tillförde sakfrågan något. Vill man diskutera mera privat gäller som vanligt pm/e-mail som alternativ.

// Nico
Titel: SV: Finns det egentligen motorvägar i USA?
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 februari 2010, 07:58:06 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 18 februari 2010, 16:54:11 PM
Svenskspråkiga Wikipedia har haft en diskussion om detta och kommit fram till att det i princip inte finns några motorvägar i USA eftersom USA inte har skrivit på den europeiska motorvägskonventionen. Däremot är en Interstate-väg att betrakta som likvärdig en europeisk motorväg, vad beträffar utseende och trafikregler, vilket vi ju fått redogjort för oss i denna tråd.


Anders

Jag måste säga att svenskspråkiga Wikipedias slutsats att det inte finns motorvägar i USA eftersom inte USA skrivit på den europeiska motorvägskonventionen är minst sagt underlig. Varför skall ett land som inte ens ligger i Europa skriva på en europeisk motorvägskonvention? Nu kallas ju inte t ex Interstates motorway (Brittisk engelska) i USA. Den vanligaste benämningen är freeway eller expressway.

Citat från: groenis skrivet 18 februari 2010, 02:27:31 AM
Hej Ingwar
Då verkar det som att antingen har Sverige eller USA tittat på varandra för att underlätta trafiken
Du kan säkert rabbla upp fler likheter eller olikheter när det gäller trafiken over there

/Lennart
Billy Vaughn och Twisti'n down in Mexico ;D

Jag tycker nog att det helt klart finns fler likheter än skillnader i trafikreglerna mellan USA och Sverige. Speciellt på motorväg.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 19 februari 2010, 08:25:03 AM
Jag tycker du har helt rätt - varför i all världen skulle ett utomeuropeiskt land skriva på en europeisk konvention menad att gälla i just Europa?

Visserligen har man säkert likheter Sverige-USA - men jag är helt övertygad om att man inte fått det från varandra.

En motorväg kan väl inte bli mycket mer än vad det är? Separerade körbanor, raka sträckningar så långt som möjligt, högre hastighet, avfarter med hänvisningar - sen hur man skyltar och märker ut dom är upp till varje land - eller åtminstone varje kontinent tycker jag  :)

Åtminstone jag hade inga som helst problem med att begripa att jag befann mig just på en motorväg i USA - det rådde ingen större tvekan kan jag ju säga  :D
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 09:47:23 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 februari 2010, 08:25:03 AM
Jag tycker du har helt rätt - varför i all världen skulle ett utomeuropeiskt land skriva på en europeisk konvention menad att gälla i just Europa?

Visserligen har man säkert likheter Sverige-USA - men jag är helt övertygad om att man inte fått det från varandra.

En motorväg kan väl inte bli mycket mer än vad det är? Separerade körbanor, raka sträckningar så långt som möjligt, högre hastighet, avfarter med hänvisningar - sen hur man skyltar och märker ut dom är upp till varje land - eller åtminstone varje kontinent tycker jag  :)

Åtminstone jag hade inga som helst problem med att begripa att jag befann mig just på en motorväg i USA - det rådde ingen större tvekan kan jag ju säga  :D

Ett uppslagsverk måste enas om vissa definitioner och principer för att inte arbeta helt godtyckligt. Därför diskuteras sådana frågor som om man kan eller bör likställa en amerikansk interstate highway med en europeisk konventionsmotorväg.

Om det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Anders
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 19 februari 2010, 10:14:37 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 09:47:23 AM
Ett uppslagsverk måste enas om vissa definitioner och principer för att inte arbeta helt godtyckligt. Därför diskuteras sådana frågor som om man kan eller bör likställa en amerikansk interstate highway med en europeisk konventionsmotorväg.

Om det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Anders

Jag måste erkänna att jag är inte säker på vad en blåskyltad fyrfältsväg är för något, så jag vill inte säga om den bör räknas som motorväg. Det låter på något sätt som en väg som t ex inte har körbanorna skilda med en mittremsa eller en ordentlig barriär (inget vajerstaket) och då är det knappast en motorväg.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Nico skrivet 19 februari 2010, 10:21:40 AM

Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 09:47:23 AMOm det är självklart att en interstate highway ska räknas som en motorväg, eftersom standarden och trafikreglerna motsvarar en europeisk motorväg, så bör man också av samma skäl räkna den svenska blåskyltade fyrfältsvägen som en motorväg.

Varför då, en europeisk motorväg i allmänhet motsvarar väl inte en svensk blåskyltad flerfilig väg? En amerikansk interstate eller liknande bör väl således kunna motsvara det första utan att det fördenskull motsvarar det andra.
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 14:47:27 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 februari 2010, 10:14:37 AM
Jag måste erkänna att jag är inte säker på vad en blåskyltad fyrfältsväg är för något, så jag vill inte säga om den bör räknas som motorväg. Det låter på något sätt som en väg som t ex inte har körbanorna skilda med en mittremsa eller en ordentlig barriär (inget vajerstaket) och då är det knappast en motorväg.

M v h
Ingwar

Den blåskyltade fyrfältsvägen är en väg som har fyra körfält, uppdelade på två körbanor åtskilda av en fysisk mittbarriär, och planskilda korsningar. Endast snabb motortrafik tillåts vilket skyltas med ett knippe förbudsskyltar vid varje påfart. Körbanorna är i regel något smalare än normal nybyggnadsstandard för "äkta" motorväg och saknar ofta riktiga vägrenar, men kan mycket väl vara lika breda eller bredare än en befintlig, äldre, "äkta" motorväg. (På "äkta" motorvägar och motortrafikleder är vägskyltarna gröna medan de är blå på vanliga landsvägar.)

Två exempel på nybyggda blåskyltade, planskilda fyrfältsvägar av hög standard är E4 Skellefteå-Kåge (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MSA3T)) och riksväg 50 Falun-Borlänge (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBYaE)). Observera att det bilderna visar alltså inte är motorvägar i lagens mening.

Ett exempel på en äldre "äkta" motorväg av låg standard är riksväg 80 Gävle-Valbo, byggd i början av 1950-talet (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBY26)). Denna väg saknar t.ex. riktiga vägrenar, något som är obligatoriskt på nya motorvägar men finns på en del planskilda fyrfältsvägar som inte är klassade som motorvägar.

Till råga på allt så finns en nybyggd fyrfältsväg av låg standard som på prov har klassats som motorväg, nämligen E4 Söderhamn-Enånger (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBYuq) och bild från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Road_E4_between_En%C3%A5nger_and_S%C3%B6derhamn.jpg)). Den invigdes 1999 men är sedan 2003 klassad som motorväg, trots att den har på- och avfarter som saknar accelerationsfält och ansluter i nästan rät vinkel. Påfarterna har stopplikt! Jag antar att det 2014 kommer att komma en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet där man utvärderat effekterna av att denna enklare fyrfältsväg fått motorvägsstatus.

Anders
Titel: SV: Amerikansk motorvägsstandard
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 20 februari 2010, 19:16:24 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 19 februari 2010, 14:47:27 PM
Den blåskyltade fyrfältsvägen är en väg som har fyra körfält, uppdelade på två körbanor åtskilda av en fysisk mittbarriär, och planskilda korsningar. Endast snabb motortrafik tillåts vilket skyltas med ett knippe förbudsskyltar vid varje påfart. Körbanorna är i regel något smalare än normal nybyggnadsstandard för "äkta" motorväg och saknar ofta riktiga vägrenar, men kan mycket väl vara lika breda eller bredare än en befintlig, äldre, "äkta" motorväg. (På "äkta" motorvägar och motortrafikleder är vägskyltarna gröna medan de är blå på vanliga landsvägar.)

Två exempel på nybyggda blåskyltade, planskilda fyrfältsvägar av hög standard är E4 Skellefteå-Kåge (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MSA3T)) och riksväg 50 Falun-Borlänge (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBYaE)). Observera att det bilderna visar alltså inte är motorvägar i lagens mening.

Ett exempel på en äldre "äkta" motorväg av låg standard är riksväg 80 Gävle-Valbo, byggd i början av 1950-talet (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBY26)). Denna väg saknar t.ex. riktiga vägrenar, något som är obligatoriskt på nya motorvägar men finns på en del planskilda fyrfältsvägar som inte är klassade som motorvägar.

Till råga på allt så finns en nybyggd fyrfältsväg av låg standard som på prov har klassats som motorväg, nämligen E4 Söderhamn-Enånger (se flygbild från Eniro (http://kartor.eniro.se/m/MBYuq) och bild från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Road_E4_between_En%C3%A5nger_and_S%C3%B6derhamn.jpg)). Den invigdes 1999 men är sedan 2003 klassad som motorväg, trots att den har på- och avfarter som saknar accelerationsfält och ansluter i nästan rät vinkel. Påfarterna har stopplikt! Jag antar att det 2014 kommer att komma en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet där man utvärderat effekterna av att denna enklare fyrfältsväg fått motorvägsstatus.

Anders
i
Egentligen är väl alla dessa nya "smal / spar / motorvägsstandarder" inte något nytt under solen utan har funnits i tidigare versioner.
På och avfarter utan acc-fält existerade redan på tidiga motorvägar byggda under 30- och 40-talen som bilden nedan visar.
Numera dock ombyggd till mera "normal" standard...  8)

(http://www.autobahn-online.de/images/1990_02.jpg)
Fr. autobahnonline.de

Olika "Regelquerschnitt" (hittar inget bra svenskt ord för detta regelverk för körbanebredd) kan man läsa om i länken nedan.

http://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinie_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt (http://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinie_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt)

/B