Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Flygbussarna lägger ned door to gate
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 16:23:58 »
Att satsa på nya möjligheter är ju inte fel, men då bör man ändå ha gjort ordentliga marknadsanalyser innan. T.ex. hur stora marknadsandelar kan man förväntas ta, hur ser konkurrensen ut osv.

Både vad gäller DTG och Swebus Express Arlanda-körningar så blir man dock lite frågande om hur deras förarbete kring detta såg ut.
2
Busstrafik / SV: Arriva blöder och keolis svårt skadeskjuten
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:23:40 »
De flesta skolbussförare med en årsarbetstid fördelad på 12 månadslöner verkar vara rätt nöjda med detta. Extraknäcka kan de i så fall göra på helger och skolloven. En mer seriös idé vore att man gjorde någon form av sysslor på den skola man redan idag kör till/från. Vaktmästare/lärarassistent eller så. Men då krävs väl i princip att kommunen kör skoltrafiken i egen regi, och har alla förare anställda hos sig.

Angående stadstrafik så hade flera förare på kommunala Polarbuss i Umeå ofta kommunala trädgårdstjänster på somrarna, då busstrafiken gick på sommartidabellen.
3
Busstrafik / SV: Arriva blöder och keolis svårt skadeskjuten
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 16:20:13 »
Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?

Tar inte ovanstående på något direkt allvar... men ett möjligt svar kan vara att det kan förekomma i det militära eller i något land som har ett mera totalitärt statsskick.
4
Busstrafik / SV: Arriva blöder och keolis svårt skadeskjuten
« Senaste inlägg av homer skrivet Idag kl. 16:19:44 »
Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?

skolbussförarna får kombitjänst som mat-tant  ;D
5
Busstrafik / SV: Flygbussarna lägger ned door to gate
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:15:07 »
Det var väl knappast någon hemlighet att denna satsning alltid gått lite knaggligt, så jag ser ingen vits att oja sig eller spela förvånad. Inte heller att prata om "systemfel". Även privata företag är väl tillåtna att prova på olika idéer, och köra ett tag för att se om verksamheten och lönsamheten tar fart med tiden. Om inte, så får man avveckla. Samma sak med Swebus Express Arlandasatsning, som inte heller tog sig. För sånt kan man ju inte veta förrän man försökt.
6
Ordet är fritt / SV: 10 Augusti
« Senaste inlägg av Sundås skrivet Idag kl. 16:12:43 »
Vad är det här svammeltrådar som börjat du börjat skapa?
7
Busstrafik / SV: Flygbussarna lägger ned door to gate
« Senaste inlägg av Sundås skrivet Idag kl. 16:09:32 »
Då är vi där igen, ett uppenbart systemfel, när fokus ligger på att all service ska vara lönsam, istället för som det ska vara, att huvudfokus ligger på att serva resenärer.

Borde inte du hurra för att privat verksamhet läggs ned? ;) Allt borde ju drivas i offentlig regi..
8
Bussnack / SV: Några KLT vagnar...
« Senaste inlägg av Sundås skrivet Idag kl. 16:02:33 »
Från början skulle det varit en vit rand också som en del i designen, men Östgötatrafiken satte stopp för det - de hävdade att den var för lik deras..
9
Busstrafik / SV: Arriva blöder och keolis svårt skadeskjuten
« Senaste inlägg av Maven skrivet Idag kl. 15:54:16 »
Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?
10
Bussnack / SV: Landskrona E6-E20.
« Senaste inlägg av Walter skrivet Idag kl. 15:07:47 »
Hallgrens har en snygg färgsättning
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10