Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: SL och Keolis testar 4X
« Senaste inlägg av Mr.Omsi skrivet 22 februari 2018, 22:49:47 PM »
Jag skulle gissa att X betyder "express" enbart för stomlinjer och tåg. 602X är ju en relativt ny rödbusslinje som har avvikande färdväg och ett fåtal "skolavgångar" om dagen
2
Bussnack / SV: Arriva 8106 på 670
« Senaste inlägg av Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 21:51:44 PM »
Det kan ju förklara en del, bland annat den saknade luckan vid expansionskärlet på 8106.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
3
Bussnack / SV: Linje 688 Danderyds Sjukhus
« Senaste inlägg av Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 21:46:21 PM »
Den går ju bara en gång per morgon då det är skolbussen som fortsätter.
Har för mig att den går strax före åtta från Rindö vilket borde betyda att den är i Danderyd runt 8:30-8:45 någonstans.
Är den dessutom skyltad endast avstigning kan det kanske vara svårt att veta vilken buss det är i röran vid Danderyd på morgonen.

4
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:50:37 PM »
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.

Det har ju redan framkommit tidigare i forumet att blåbusskonceptet (äntligen) verkar vara på väg bort utanför innerstan, i och med efterföljande upphandlingar. Kvar blir då röd lack på allt, oavsett linjenummer. Detta är nog rätt väg att gå, då inte bara blåbusskonceptet, utan även X-suffixet, idag betyder olika saker, vilket bara leder till otydlighet.
Som jag skrev ovan betydde ju X förr i tiden enbart avvikande färdväg, främst på skolavgångar. För specifika direktbussavgångar som som skippade hållplatser var E det enda förekommande suffixet (i nordost iaf). Det förekom t.ex på en enda 641-avgång från Norrtälje, där inga stopp skedde innan Sonö vägskäl vid Söderbykarls kyrka. Har för mig att det även fanns en södergående direktbussavgång på samma linje morgontid. Dock skyltades även alla 807ans förstärkningar 647E, trots att dessa trafikerade alla hållplatser...

Efter att blåfärgen är borta, kanske det borde bli dags att införa ökad tydlighet på de olika suffixen? T.ex:
- X för avvikande färdväg för skolavgångar (620X)
- S som i "snabbuss" och/eller "skip stop", för de avgångar som hoppar över hållplatser (4S, 670S, 676S)
- E som i "extrabuss", för förstärkning/dubblering av ordinarie överbokad/fullsatt tur, som avgår på nästan samma klockslag.
5
« Senaste inlägg av Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 20:50:00 PM »
Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)

Om du läser artikeln i länken framgår det var snabbussen stannar, alla hållplatser däremellan hoppas över.
Det blir ganska många om jag skall rada upp dem här, men om du studerar sista sidan i tidtabellen för fyran på SLs hemsida så kan du nog lista ut vilka som hoppas över på sträckan Östra Station -Gullmarsplan och omvänt.

6
« Senaste inlägg av Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:38:23 PM »
Men 670X syns inte menar du? Den glider förbi som ett spöke utan att folk läser på den?

Jag säger inte att du har fel, jag visste (eller trodde) inte att Vaxholmsborna hade bättre koll på Norrtäljes bussar än sina egna.

Anonyma ledvagnar på linje 670 intresserar nog inte många andra än Vaxholmsbor, men åt andra hållet drar ju dubbeldäckarna med sina diodskyltar säkert till sig många blickar från alla möjliga människor. Som "annonspelare" är de ju verkligen perfekta.

Alla har olika perspektiv och umgås med olika människor. Från mitt perspektiv de senaste 15 åren har då nordostsektorn aldrig varit indelad i halvisolerade bygder och kommuner, utan allt har alltid hängt ihop. Boende i Åkersberga arbetar uppåt Norrtälje. Skolbarn i högstadie- och gymnasieåldern från Finsta och Rimbo kan lika gärna gå på skolor i Täby som inne i Norrtälje, och många omkring Lindholmen/Frösunda och även i Åkersberga har rätt bra koll på Rimbo.
Från 1960-talet och fram till 2012 körde ju dessutom förarna i Täby/Åkersberga och Norrtälje/Rimbo på varandras linjer i varandras trafikområden (som då i princip var ett och samma trafikområde) varenda dag. T.ex gick Täbybussar på bl.a 637 ända uppe till Ellan, och Rimbobussar på bl.a 601 och 604 mest varenda vardag.
7
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 22 februari 2018, 20:35:51 PM »
Jag var i Danderyd igår och jag såg ingen sån buss.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

8
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 22 februari 2018, 20:15:35 PM »
Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)
9
Bussnack / SV: ex Transdev Göteborg i RUMÄNIEN (România) | Reșița
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 22 februari 2018, 20:12:49 PM »
Säga vad man vill,men dom har verkligen lyckats (med de flesta)nya dest skyltarna i a f.;)/Ulf
10
« Senaste inlägg av buskörare skrivet 22 februari 2018, 19:38:24 PM »
Sen några veckor tillbaka är denna linje nog nu den enda som är skyltad Endast avstigning mer än halva linjesträckningen och kanske den av SL's linjer som inte finns med i reseplaneraren och därmed inte heller behöver lasta på 13 hållplatser på raken.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10