Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 14:32:42 »
Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"

Okej. Ja, jag har ju kört buss på heltid sen 1999, men började i Örebro.
2
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet Idag kl. 12:11:07 »
Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?

Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"
3
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 11:12:20 »
Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.

Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?
4
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet Idag kl. 10:54:22 »
När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.

Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.
5
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 10:10:20 »
Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud.

Jag ville mest veta om det var seriöst snack inom Trafikförvaltningen eller om det var åsikter från oss utifrån så att säga.
6
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av Lars_L skrivet Idag kl. 09:52:59 »
Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud. 



7
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / SV: Värmdö för 30 år sedan
« Senaste inlägg av Lars_L skrivet Idag kl. 09:30:39 »
Reklam för cash-kort, SL Buss AB-märkningen samt mina tveksamma minnen att D-bussarna infördes 1990 och att 6281 inte var stationerad i Björknäs 1988.

Dessutom bildades ju inte SL buss AB förrän 1991 och den loggan syns ju tydligt på bussens sida...
8
Busstrafik / SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 04:47:26 »
När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.
9
Bussnack / SV: Nu börjar Nobina lämna Kalmar....
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 01:56:29 »
Åter i Skåne! Den har även vid ett tidigare tillfälle varit på besök i Skåne då den rullat på Skåneexpressen 9

Placering Ängelholm om jag minns rätt.
10
Bussnack / SV: FAC/Flygbussarna 1119-1122
« Senaste inlägg av S Svensson skrivet 26 maj 2018, 21:24:08 PM »
1119 reg på Transdev Sverige AB, Borås 2018-05-03.
För övriga är jag lite osäker på regnr-
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10