TMC-trafikinfo. Hur funkar det? Funkar det?

Startat av farsta, 17 maj 2010, 07:32:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Är det någon vägman som kan reda ut begreppen? Jag har en Garmin GPSmed livslång prenumeration på trafikinfo. Har kört för lite för att bedöma om man får bra och riktig info. Sett på andra forum att en del är missnöjda. Dålig uppdatering etc. Märkte det själv då jag körde Sthlm - Kramfors ToR i helgen. Man varnade för att E4 var avstängd dels vid Axmars brygga avfarten och dels vid Hagsta. Det här var saker som skedde någon vecka innan vad jag vet. Lite dåligt att inte plocka bort en sådan viktig info.

Sedan har jag hört att TMC numera sköts av ett privat företag. Stämmer det? Denna info skall bygga på att man prenumerar eller får med det i köpet som hos Garmin tex. Men "lättare" trafikinfo kommer ändå upp om man har en radio med RDS.

Så om någon känner sig hågad och insatt vore det intressant att få veta hur TMC fungerar. Hur rapporteras störningar in? Av vem och hur uppdateras trafikinfon? Tror vi är ganska många som funderat över dessa frågor

Knut

P3 har vel utsending av TMC i Sverige. Iallefall har de trafikinfo for radio. Om man stiller inn GPS slik at den mottar trafikinfo fra P3 så skal den varsle om trafik problemer på den ruten du har lagt inn. Om du ikke legger inn  noen rute, men bare bruker den som kart kan det hende at trafikinfo ikke kommer frem
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

farsta

#2
Jag googlade lite men blev inte mycket klokare. Ett företag som heter Destia sköter TMC numera. Och om vägväder listades i vintras så minns jag inte det. Vore intressant om någon visste hur det går till rent praktiskt. Kan man själv ringa in om man upptäcker en fara?

--------------------------------

"TMC - Traffic Message Channel
RDS-TMC står för Radio Data System - Traffic Message Channel. Tjänsten ger dig möjlighet att få trafikinformation som gäller det område där du kör i hela Europa, på ditt eget språk. För att kunna ta emot RDS-TMC-meddelanden krävs en bilradio eller ett navigeringsystem med RDS-TMC-modulen.

Meddelandena gäller främst Europavägar, riksvägar och viktiga länsvägar och presenteras som en ikon eller text med information om:

•Trafikolyckor
•Vägarbeten
•Vägväder (perioden 1/10-30/4) "

-------------------
Edit
Hittade detta där Destia svarar själva:
"Lite mysko. När jag var i kontakt med Destia hävdade dom att VV sände ut på P3 och att deras premium TMC enbart skickades ut via P2."

Japp, detta stämmer. RDS-TMC sänds ut via radio, där VV sänder sin öppna stöm via P3 och vi på Destia Traffic sänder Premium TMC via en kodad ström, via P2.

farsta

Här får man svar på många av frågorna. Har även undrat över en del symboler som nu fick sin förklaring:


http://www.destiatraffic.se/site/index.php?os=0&subos=1&lan=se