Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Gunnar Berglund skrivet 19 december 2017, 18:08:19 PM

Titel: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 19 december 2017, 18:08:19 PM
Två bilder från 1994 på SL H20 5359, en Volvo B58-55/van Hool.

(http://www.bussgaraget.se/bussnack/F0E32CE2730345DB.jpg)
Björknäs 14 maj 1993. 5398 i mitten har just kommit in efter ett pass på 435E.

(http://www.bussgaraget.se/bussnack/012A025_H20_5359_Li21_20161202.jpg)
27 september 1994, Hövdingevägen på Lidingö, på väg mot Ropsten, Brevik nästa.

Levererad i maj 1977 och stationerad i Vaxholm, med lång tjänst där fram till december 1991. Sedan varierad insats mot slutet (ej fullständigt/exakt, här kanske några andra vet bättre):
Avregistrerad 29 april 1998 som sista H20/van Hool vid SL, efter nära 21 års tjänst.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Karsten skrivet 19 december 2017, 18:20:18 PM
Vad roligt att se! 5359 var den första buss med Wilsonlåda jag körde och även den enda H20 jag kört. Eftersom åldern min inte samspelar så väl med H20 så var det tjuvkörning som erbjöds. Många varv på parkeringen i Grisslinge tills dess handledaren tyckte jag lärt mig tekniken.

Fantastiskt trevliga bussar!
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 19 december 2017, 19:09:11 PM
Tack för trevliga bilder.

På 5396 tycks vara märkt "SBUSS". Kan det vara så att det står "BJÖRKNÄSBUSS" - eller?

Noterar också något jag aldrig tänkt på som skillnad, att 5359 har nivåglas i fronten (för kyl/värme vattnet). Vaxholm var väl sist ut av SL-depåerna att få rampkoppling, och vid ombyggnad av vagnarna togs detta inte bort lika noggrant - eller är jag ute och cyklar?

Eller var det så att Vaxholm eftermonterade detta nivåglas på sina första H20 (5355-5360) och övriga har aldrig haft det?

Hösten 1993 var 5359 garanterat i Björknäs.

Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 19 december 2017, 19:17:21 PM
Och får nu komplettera mig själv; Halvsystervagnarna H21 5414 hade inte nivåglas år 1981 i Vaxholm, medan H21 5415 hade nivåglas år 1991 i Vaxholm.

5414 lämnade Vaxholm redan 1982 medan 5415 fanns kvar till vintern 1991/92.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: roggek skrivet 19 december 2017, 20:16:22 PM
En av Sveriges snyggaste bussmodeller! :D
Jag kan inte riktigt peka på det men Van Hool gjorde snygga karosser...

Det var nog lite mera "form" än det annars allenarådande kantiga vi ser idag.
(Ta bara innerbelysningens armaturer, vem skulle våga något sådant idag?)
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Robert Brink skrivet 19 december 2017, 23:35:41 PM
Har skrivit det förr, mycket trevliga bussar att köra! :)

//R
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 20 december 2017, 10:18:52 AM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 19 december 2017, 18:08:19 PM

Levererad i maj 1977 och stationerad i Vaxholm, med lång tjänst där fram till december 1991. Sedan varierad insats mot slutet (ej fullständigt/exakt, här kanske några andra vet bättre):

  • Omplacerad mot slutet av 1992 till Björknäs
  • Sep-okt 1994 använd vid ersättningstrafiken för lidingöbanan
  • Hösten 1994 tillbaka till Björknäs?
  • Maj 1995 till Tyresö från Björknäs
  • Mars 1996 från en period avställning till Täby
  • Senare till Tyresö igen, ur trafik senast januari 1998
Avregistrerad 29 april 1998 som sista H20/van Hool vid SL, efter nära 21 års tjänst.

Finns en bild från 1995-02-03, foto H Liljewall, på 5359 vid Gullmarsplan övre på linje 144E. Vilken depå kan 5359 ha tillhört då? SL Buss AB hade vid denna tid en hel del "trafikutbyte" mellan depåerna så det är inte uteslutande självklart med Nyboda eller Hammarby. Kan det ha varit Tyresö redan då, eller Björknäs?

I augusti 1995 tog Swebus över Tyresö trafikområde från SL Buss AB. Swebus övertog inte några H20 - men minnet kan svika om de tillfälligt lånade/hyrde några i övertagandefasen. Det talar för att SL Buss mycket väl satte in H20 som gamla vagnar sista månaderna innan överlämnandet. 5359 bör inte ha funnits i Tyresö någon gång efter 1995-09.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 20 december 2017, 17:58:26 PM
Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 10:18:52 AM
I augusti 1995 tog Swebus över Tyresö trafikområde från SL Buss AB. Swebus övertog inte några H20 - men minnet kan svika om de tillfälligt lånade/hyrde några i övertagandefasen. Det talar för att SL Buss mycket väl satte in H20 som gamla vagnar sista månaderna innan överlämnandet. 5359 bör inte ha funnits i Tyresö någon gång efter 1995-09.

Stämmer alldeles säkert, mina uppgifter är knapphändiga. Kan den och andra H20/H57 stått uppställda innan lämplig försäljning/skrot på olika platser i länet där det fanns plats även efter Swebus övertagande? När avvecklades den sista verksamheten vid Enebyberg av SL?
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Hasse L skrivet 20 december 2017, 19:17:38 PM
5359 fanns i Nybodahallen i februari -95 när jag tog bilden. Hade väl just stigit av 5024, som jag tillbringat morgonen i på 164:an.  /H
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:35:31 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 december 2017, 19:17:38 PM
5359 fanns i Nybodahallen i februari -95 när jag tog bilden. Hade väl just stigit av 5024, som jag tillbringat morgonen i på 164:an.  /H

5024:a, och då menar du inte H56:an ;)

Visst var systervagnen till 5359, H20 5358 även i Nyboda vid denna tid februari-mars 1995?
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:41:14 PM
Sista dagen för Vaxholmsbussarna vid Jarlaplan, 12 juni 1983.

5359 till vänster, utan nivåglas.

(https://s10.postimg.org/9jh8afuwp/Jarlaplan_19830612.jpg) (https://postimages.org/)
Foto Leyland
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Hasse L skrivet 21 december 2017, 09:23:38 AM
Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:35:31 PM
5024:a, och då menar du inte H56:an ;)

Visst var systervagnen till 5359, H20 5358 även i Nyboda vid denna tid februari-mars 1995?
Troligen - åtminstone var den det 26 maj när jag körde den på ersättningslinjen 873.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 22 december 2017, 06:55:00 AM
(http://www.bussgaraget.se/bussnack/F0E32CE2730345DB.jpg)
Björknäs 14 maj 1993. 5398 i mitten har just kommit in efter ett pass på 435E.

Korrekt datum ändrat enlig ovan.

Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 22 december 2017, 10:19:35 AM
Citat från: Leyland skrivet 19 december 2017, 19:09:11 PM
---
Noterar också något jag aldrig tänkt på som skillnad, att 5359 har nivåglas i fronten (för kyl/värme vattnet). Vaxholm var väl sist ut av SL-depåerna att få rampkoppling, och vid ombyggnad av vagnarna togs detta inte bort lika noggrant - eller är jag ute och cyklar?

Eller var det så att Vaxholm eftermonterade detta nivåglas på sina första H20 (5355-5360) och övriga har aldrig haft det?
---

Nivåröret satt väl på insidan så att luckan i fronten fick öppnas för att titta till detta. När SL-märket sedan kom att blockera luckan fick man göra nivåröret synligt från utsidan.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 22 december 2017, 10:37:52 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 december 2017, 10:19:35 AM
Nivåröret satt väl på insidan så att luckan i fronten fick öppnas för att titta till detta. När SL-märket sedan kom att blockera luckan fick man göra nivåröret synligt från utsidan.

Så kan vara - men mot detta talar två saker i ett generellt perspektiv
a) SL märket sitter på luckan som är original, och luckan ser ut att kunna tas ned obehindrat trotts SL-märket
b) Nivåglaset, så länge inga bilder talar emot, bara ha funnits på "Vaxholmsvagnarna" 5355-5362

Det fanns på insidan, nedanför höger vindruta (inifrån bussen sett) original en "spak" i en 45-gradig hållare som i själva verket var en form av indikator (rött, grönt, gult). Kan denna varit inblandat i ombyggnaden?
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 22 december 2017, 10:53:38 AM
Citat från: Leyland skrivet 22 december 2017, 10:37:52 AM
Så kan vara - men mot detta talar två saker i ett generellt perspektiv
a) SL märket sitter på luckan som är original, och luckan ser ut att kunna tas ned obehindrat trotts SL-märket
b) Nivåglaset, så länge inga bilder talar emot, bara ha funnits på "Vaxholmsvagnarna" 5355-5362

Det fanns på insidan, nedanför höger vindruta (inifrån bussen sett) original en "spak" i en 45-gradig hållare som i själva verket var en form av indikator (rött, grönt, gult). Kan denna varit inblandat i ombyggnaden?

Har ingen erfarenhet från H20, men på motsvarande B58:or fick man öppna frontluckan och helst lysa med ficklampa på nivåröret som satt på insidan. Indikator i form av en visare på insidan fanns bl a på vissa av Postens Wiimor vill jag minnas.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 december 2017, 16:50:05 PM
Citat från: Leyland skrivet 20 december 2017, 22:41:14 PM
Sista dagen för Vaxholmsbussarna vid Jarlaplan, 12 juni 1983.

5359 till vänster, utan nivåglas.

(https://s10.postimg.org/9jh8afuwp/Jarlaplan_19830612.jpg) (https://postimages.org/)
Foto Leyland
Nivåglas?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 30 december 2017, 17:12:49 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2017, 16:50:05 PM
Nivåglas?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Nix, alltså ännu inte 1983.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 december 2017, 18:46:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2017, 16:50:05 PM
Nivåglas?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Borde vara detsamma som"mätare som visar bränslemängden i vagnen"...
5359 på Gunnars bild från Björknäs har ett litet smalt rör t v om vanHool märket som torde vara detta?/Ulf
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 december 2017, 21:28:39 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 december 2017, 18:46:28 PM
Borde vara detsamma som"mätare som visar bränslemängden i vagnen"...
5359 på Gunnars bild från Björknäs har ett litet smalt rör t v om vanHool märket som torde vara detta?/Ulf

Aha, nu ser jag. Tack uffe.
Titel: SV: SL H20 5359 innan pension
Skrivet av: Leyland skrivet 31 december 2017, 00:50:47 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 december 2017, 18:46:28 PM
Borde vara detsamma som"mätare som visar bränslemängden i vagnen"...
5359 på Gunnars bild från Björknäs har ett litet smalt rör t v om vanHool märket som torde vara detta?/Ulf

Men på nivåglaset utläser man inte bränslemängden, utan kylvattnet.