1 månad kvar......

Startat av Jan, 16 juli 2015, 11:07:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Skånetrafikens expressbuss 10 får nu sina efterlängtade dubbeldäckare Scania VanHool Astromega
ALU529
DUE984
XPK872
XPO557
XPU787
XRN588
Nobina kör trafiken med en kraftig ökad tidtabell.
Välkommen ner och dokumentera trafikstarten den 16/8.



I branschen 37 år

virtual1

Citat från: Jan skrivet 16 juli 2015, 11:07:12 AM
Skånetrafikens expressbuss 10 får nu sina efterlängtade dubbeldäckare Scania VanHool Astromega
ALU529
DUE984
XPK872
XPO557
XPU787
XRN588
Nobina kör trafiken med en kraftig ökad tidtabell.
Välkommen ner och dokumentera trafikstarten den 16/8.

3021-3026?

Mikael T Nilsson



Trevligt! Jag trodde de skulle få dubbeldäckare av samma modell som Nobina Uppsala har (se bild). Men det verkar vara modernare dubbeldäckarbussar som kommer till Nobina Skåne.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jan

I morgon söndag kommer 1 dubbeldäckare finnas för allmänheten i Örkelljunga centrum. Vid 10 tiden körs 3024 fram för intresserade. Trafiken med dessa börjar den 16/8.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 08 augusti 2015, 17:03:40 PM
I morgon söndag kommer 1 dubbeldäckare finnas för allmänheten i Örkelljunga centrum. Vid 10 tiden körs 3024 fram för intresserade. Trafiken med dessa börjar den 16/8.

Och i Örkelljunga jublar kommunalrådet - inte.

http://www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/06/nya-bussar-ger-langre-restid-orkelljunga-helsingborg/

Bussmagasinet ger Skånetrafikens syn på saken. Det borde väl HD också gjort.

http://www.bussmagasinet.se/2015/08/dubbeldackarpremiar-i-skane/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 juli 2015, 20:00:22 PM
Trevligt! Jag trodde de skulle få dubbeldäckare av samma modell som Nobina Uppsala har (se bild). Men det verkar vara modernare dubbeldäckarbussar som kommer till Nobina Skåne.

Jo, de nya är lite frächare efter uppdateringen.

https://www.flickr.com/photos/41025454@N03/9377157021

https://www.flickr.com/photos/16658324@N08/17068701307

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2015, 22:48:24 PM
Ja, stackare...
Var det 4 minuter? Löjligt att gnälla om.

Jag tycker kritiken känns befogad. Betalning ombord leder till onödiga förseningar och irritation både hos förarna och andra resenärer. Samt att tunga dubbeldäckare inte är tänkta att köras omvägar med flera stopp, då sådan körning sliter onormalt hårt på bl.a koppling/lameller. Alla nya stopp med SL 676 har ju fått liknande kritik.

Till sist är kör- och vilotidsreglerna absoluta. Det går inte att diskutera "vad är 4 minuter att gnälla om" med rättsväsendet. Här är det ett viloläge på 45 minuter (eller uppdelat) som gäller. Enbart 41 minuters vila skulle kunna förstöra en hel dag, krångla till det rejält, eller ge både förare och bussbolag kraftiga böter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2015, 23:02:06 PM
Jag tycker kritiken känns befogad. Betalning ombord leder till onödiga förseningar och irritation både hos förarna och andra resenärer. Samt att tunga dubbeldäckare inte är tänkta att köras omvägar med flera stopp, då sådan körning sliter onormalt hårt på bl.a koppling/lameller. Alla nya stopp med SL 676 har ju fått liknande kritik.

"Omvägen" är till för att bussen skall passera ett stort antal arbetsplatser på vägen in till Helsingborg. Den kanske tar 4 minuter längre tid att köra men den ger säkert betydligt mer vinst i total restid för flertalet resenärer. Övriga 6 minuter är en anpassning till de faktiska förhållandena: det har inte gått att hålla de tidigare körtiderna.

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2015, 23:02:06 PM
Till sist är kör- och vilotidsreglerna absoluta. Det går inte att diskutera "vad är 4 minuter att gnälla om" med rättsväsendet. Här är det ett viloläge på 45 minuter (eller uppdelat) som gäller. Enbart 41 minuters vila skulle kunna förstöra en hel dag, krångla till det rejält, eller ge både förare och bussbolag kraftiga böter.

Givetvis. Men vad har detta med den här saken att göra?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Benganroland

Mobilfoto taget för några dagar sedan inne på Bussdepån i Helsingborg.
//Benganroland


Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2015, 07:49:46 AM
"Omvägen" är till för att bussen skall passera ett stort antal arbetsplatser på vägen in till Helsingborg. Den kanske tar 4 minuter längre tid att köra men den ger säkert betydligt mer vinst i total restid för flertalet resenärer. Övriga 6 minuter är en anpassning till de faktiska förhållandena: det har inte gått att hålla de tidigare körtiderna.

Att körtiderna anpassas till verkligheten är givetvis viktigt för alla parter. Att stressköra för att spara in på något omlopp är inte alls roligt i längden. Men jag hoppas att de utökade stoppen inte kommer leda till högre förslitningar på fordonen.
Det var avfärdandet av oron som "gnäll" jag reagerade på. Alla slags reservationer och anmärkningar kan inte automatiskt avfärdas som "gnäll", utan kan mycket väl finnas där av goda anledningar.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2015, 07:49:46 AM
Givetvis. Men vad har detta med den här saken att göra?

Inte just i detta trafikområde, men på många andra håll har man ju varit med om att när linjers körtid förlängts, eller när möjligheter till stillastående av fordon tagits bort, så har man fått åka ut och byta av förare som fått slut på körtid några km från ändhållplatsen. Även då har den förste förarens vägran att köra vidare (då färdskrivaren blinkat 4:25) ibland kritiserats som "gnäll", vilket jag inte håller med om.

Jan

Det blir mycket positivt när nya linje 10 kommer igång. Den sträcka som varit sämsta att hålla är Markaryd till Örkelljunga, den blir nu linje 521 med matning till 10:an i Örkelljunga. Denna kommer att köras som linje 521 och med 9700 bussar från Kronobergslän. Ett antal minuter läggs på så att man slipper flå köra till Helsingborg väl i där kommer bussen bara stanna för avsläpp - således försvinner lokalrosorna vilket kommunalrådet i Örkelljunga inte fattat ännu.
I branschen 37 år

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jan

första dubbeldäckaren lämnar Örkelljunga kl 08:21 mot Helsingborg troligtvis mer resande än normalt denna dag.
I branschen 37 år