Vägval med valmöjlighet [2 bilder]

Startat av dala001, 08 november 2011, 17:30:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dala001


Vid norska Sandvika i Verdal kommune, Nord-Trøndelag fylke möts man vid färd mot Sverige av dessa valmöjligheter när vägen mot riksgränsen delar sig i två. Båda vägarna når förr eller senare fram till europaväg 14 som fortsätter mot Östersund, men det framgår tydligt att vägen över Kallsedet är tre mil längre än vägen över Skalstugan mot Duved. En elegant lösning tycker jag som gärna söker alternativa vägar vid färd mellan punkt A och punkt B. Liknande vägvalsmöjligheter finns även i Sverige men jag har aldrig sett en skyltning som denna, förekommer det någonstans?


Orienteringstavla före korsningen från Verdalshållet


Skyltningen i korsningen


Lars

Jodå på E45 i Sveg är det vägval mot Östersund, jag har inte tagit så fina bilder som dig när jag kört förbi men Google har ju fotat.
Men det är inte skyltat på samma fina sätt som i Norge utan kör du efter ordinarie skylt Östersund blir det E45.
Man måste stoppa vid informationstavlan för att se hur vägarna går.

Första skylten söder om Sveg

Informationstav

Korsningen i Sveg


dala001

Citat från: Lars skrivet 08 november 2011, 19:31:31 PM
Jodå på E45 i Sveg är det vägval mot Östersund, jag har inte tagit så fina bilder som dig när jag kört förbi men Google har ju fotat.
Men det är inte skyltat på samma fina sätt som i Norge utan kör du efter ordinarie skylt Östersund blir det E45.
Man måste stoppa vid informationstavlan för att se hur vägarna går.




Sveg hade jag i huvudet som en plats där skyltningen skulle kunna användas! Jag vet att information har funnits, men det ser ändå bättre ut än vad jag trodde. Infoskylten visar vägstandarden bra, det är minst lika bra hastighetsstandard den västra vägen via Vemdalen. Kanske är det för många olika vägnummer den vägen för att det ska vara enkelt att skylta mot Östersund den vägen också, samtidigt skyltas den sekundära länsvägen 514 mellan Remmet (Rv 84) och Vemdalen med sitt nummer.

Här är förövrigt motsvarande informationstavla för södergående trafik strax söder om Åsarna:
http://maps.google.se/maps?q=Sveg,+H%C3%A4rjedalen&hl=sv&ie=UTF8&ll=62.631047,14.367971&spn=0.013929,0.077162&sll=61.606396,21.225586&sspn=24.337197,79.013672&vpsrc=6&hnear=Sveg,+H%C3%A4rjedalen,+J%C3%A4mtlands+L%C3%A4n&t=m&layer=c&cbll=62.631028,14.368002&panoid=1iRbToFB8H3zat-hubQNkw&cbp=12,213.19,,2,3.75&z=14

Andy

Citat från: David Larsson skrivet 08 november 2011, 17:30:14 PM

Skyltningen i korsningen
Här ser det ju ut som om vänster är den enda föreslagna vägen till Järpen, trots att höger är kortare.

JDS

Citat från: David Larsson skrivet 08 november 2011, 17:30:14 PM
Vid norska Sandvika i Verdal kommune, Nord-Trøndelag fylke möts man vid färd mot Sverige av dessa valmöjligheter när vägen mot riksgränsen delar sig i två. Båda vägarna når förr eller senare fram till europaväg 14 som fortsätter mot Östersund, men det framgår tydligt att vägen över Kallsedet är tre mil längre än vägen över Skalstugan mot Duved. En elegant lösning tycker jag som gärna söker alternativa vägar vid färd mellan punkt A och punkt B. Liknande vägvalsmöjligheter finns även i Sverige men jag har aldrig sett en skyltning som denna, förekommer det någonstans?

Osäker på vad du menar men i Arboga finns ju skylten "Stockholm 150 via Enköping" tätt följd av "Stockholm 150 via Södertälje" (eller om det nu är tvärtom).

(Eller är det i Örebro skyltarna står och avståndet 180? Jag börjar bli snurrig...)

dala001

Citat från: Andy skrivet 09 november 2011, 12:45:52 PM
Här ser det ju ut som om vänster är den enda föreslagna vägen till Järpen, trots att höger är kortare.

Ja, det är väl det största problemet med skyltningen just här, det är både tre mil kortare och asfalterat hela vägen om man ska till Järpen men väljer den högra vägen!


Lars

Citat från: David Larsson skrivet 09 november 2011, 13:58:07 PM
Tack, vägskälet mellan E20 och E18 vid Arboga är ju ett sådant ställe jag söker! Följande länkar visar skyltningen fram mot korsningen:



Finns det fler exempel på skyltning motsvarande denna?

Det finns säkert flera men kommer inte på nåt just nu.

Det som saknas på E18/E20 före Arboga är en info med "Vägval" före då det ju inte går att på vanliga skyltar få med vilken väg som är bäst beroende på vart man ska åka i Sthlm.
(jag kan ju missat om det finns något på rastplatsen mellan Ørebro och Arboga)

riiga


Pete

Ja, men det är skillnad på detta exempel mot de andra, för här måste vissa trafikslag välja den "blå" vägen. Sådana exempel är rätt vanliga.