Dessa Puckon till bilister...

Startat av Bussmicke, 29 februari 2008, 22:50:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ibland får man lust att "glömma" bilen som står där och bara köra tills det tar emot.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

Citat från: yngrot skrivet 01 mars 2008, 19:26:11 PM
Ibland får man lust att "glömma" bilen som står där och bara köra tills det tar emot.

Håller helt med!
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Håhåjaja, det där skämtet till bussterminal kallad "DAS" på SL-språk. Den enklaste lösningen torde vara att förbjuda all biltrafik på platsen. Visserligen försvinner då lokalgatan mellan Invernesskorsningen och sjukhusinfarten, men E18 är ju ingen jättestor omväg. Dessutom har ju E18 trafikplatser på båda sidor om bussterminalen.

Dock kan vissa bussförare vara lika stora "puckon" som bilisterna. Det var ett evigt tutande och blinkande mot en förr, när man lastade resenärer på "utsidan" där 625:an startade förr. Det var uteslutande stressade förare i blå bussar på linje 670 som fastnade bakom ens 625:a då de alltid körde för nära en. Suck suck! >:( Som tur var flyttades ju 625:ans hållplats in på "insidan" senare.

Olle

Visserligen har ju trafikplatsen Inverness bara av och påfarter söderut.......

Ersa

Citat från: Olle skrivet 02 mars 2008, 20:14:51 PM
Visserligen har ju trafikplatsen Inverness bara av och påfarter söderut.......

Skulle vara den detaljen då...  ;)

yngrot

Det är de små små detaljerna som gör det... :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Undertecknad brukar börja blinka med helljuset lite i god tid. Då uppfattar dom det nog som att jag inte kan stanna... Brukar bli bra fart från hållplatserna ;D ::)


Carl W

Citat från: Bussmicke skrivet 01 mars 2008, 12:42:27 PM
Det var fkera bussar som tutade och blinkade..

Det finns bussförare som tutar och blinkar för minsta lilla. Kör själv buss där, och ser det inte som ett stort problem. Nästan alla som stannar för att släppa av, gör det snabbt och där de inte är i vägen. Då är det mer störande med bilar inne på Mörbyplan. Där kan de stå och vänta.

Magnus_J

..och då har vi inte haft taxi uppe för debatt än  ::) ;D

annars har vi på Råsta vissa ställen som folk gillar att parkera på.
Kista (i terminalen och Torsnäsgatan), Sundbyberg station (till sv. kassaservice), sveavägen till sergels torg. Bankomaten vid Solnavägen/Stråkvägen.


ett annat problem är ju den allmänna trafikmoralen.
Hej där kommer en buss som blinkar och ska ut bäst jag gasar så jag kommer före.
eller som den "nya" snurren på E4an vid Karolinska där man kommer ner till trafikljusen i 2 filer och sen de delar sig runt en betongpelare, vilket innebär att en del i Vänstra filen Genar in i högra. höll på att få en japansk kylarprynad senast i lördags.

ett vanligt fenomen bland bilister är annars att stanna mitt på hållplatsen, är man mindre i vägen där?

Svemicke

Citat från: robbes skrivet 01 mars 2008, 12:14:44 PM
en sak man bör tänka på innan man kommenterar dylika situationer att det faktiskt är tillåtet att stanna på en buss hållplats för att släppa av eller ta om bord folk dock får det ej hindra annan trafik.


Så att säga att bilisten är dum som stannat olämpligt då ej hela bild serien finns är väldigt dumt gjort kanske dags att fördjupa körkortsteroin.

Blev bussen hindrad?????

http://www.parkering.org/parkerings-regler.asp


och här står det välgit tydligt vad som gäller

Du får stanna för att släppa av passagerare på busshållplatser så länge som du inte hindrar en buss. Det är däremot förbjudet att parkera på en busshållplats




Du har rätt, men bussen får inte hindras att angöra hållplats. Han måste vara beredd att flytta bilen om det kommer en buss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Detta kunde vara en ny serie på BS. Puckon till bilister. Borås är väl ett givet mål om bilder skall tas på puckon i bilar.

När jag kom från Malmö till Borås i 2006 sa flertalet kollegor åt mig att boråsare är de sämsta bilisterna i Sverige. "De kan inte vara sämre än malmöiter", sa jag då. Efter att ha kört yrkestrafik i Malmö i fem år så har man ju erfarit en del, men kollegorna hade rätt. Så många vansinneskörningar som jag sett i Borås har jag aldrig förr sett.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

robbes

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 03:54:49 AM
Detta kunde vara en ny serie på BS. Puckon till bilister. Borås är väl ett givet mål om bilder skall tas på puckon i bilar.

När jag kom från Malmö till Borås i 2006 sa flertalet kollegor åt mig att boråsare är de sämsta bilisterna i Sverige. "De kan inte vara sämre än malmöiter", sa jag då. Efter att ha kört yrkestrafik i Malmö i fem år så har man ju erfarit en del, men kollegorna hade rätt. Så många vansinneskörningar som jag sett i Borås har jag aldrig förr sett.


Då finns det en annan stor tråd med puckon till bussförare som kan bli rejält stor för det finns lika många sådana som bilister som gör fel

robbes

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 03:51:44 AM
Du har rätt, men bussen får inte hindras att angöra hållplats. Han måste vara beredd att flytta bilen om det kommer en buss.

jo men som sagt då man ej ser hela bilden utan bara en vä'ldigt beskuren närbild så ser mane j hu han hindras eller något. men vissa här inne verkar tro det är helt förbjudet att stanna på en hållplats för att släppa av passagerare


och om du läser så står det en fråga BLEV BUSSEN HINDRAD?

Wolfie

Citat från: robbes skrivet 06 mars 2008, 09:56:02 AM

Då finns det en annan stor tråd med puckon till bussförare som kan bli rejält stor för det finns lika många sådana som bilister som gör fel

Det tror jag inte, om det skulle finnas lika många puckon till bussförare i % som bilister skulle det fortfarande inte bli lika många då antalet bussförare är mindre, men även i allmänhet tycker jag att bussförare verkar något mindre puckade även i %.

Ersa

Citat från: robbes skrivet 06 mars 2008, 09:58:01 AM
jo men som sagt då man ej ser hela bilden utan bara en vä'ldigt beskuren närbild så ser mane j hu han hindras eller något. men vissa här inne verkar tro det är helt förbjudet att stanna på en hållplats för att släppa av passagerare

och om du läser så står det en fråga BLEV BUSSEN HINDRAD?

Frågorna blir:
1: Kan man räkna "DAS" som en bussterminal, eller är det en bilgata med en massa hållplatser längs vägen?
2: Hur ser det ut idag med eventuella "bussfiler" idag?
3: Vart längs den långa "hållplatsen" stod bilen, samt på vilken sida?

Jag skulle gärna vilja se lite fler mindre inzoomade bilder från tillfället, men hittar inga bra alls i det egna arkivet. Här är iaf en bild på platsen i fråga från 2005, då en skum fotograf fångade en skum förares buss på bild. Hållplatsen är "avsläppszonen" och bakom bussen ser vi E18N mot Mörby C: