LLT 409 Scania omnicity fälttestbuss

Startat av Patrik Sandström, 31 januari 2008, 23:21:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så här är det:
Visst utgår jag Umeås OmniCity-vagnar. Både gamla Polarbussar av årsmodell 1999-2003 års modell, samt Borlängekärror av 1999-2001 års modell. Men även de nyaste OmniCityvagnarna 1071-1073 ('03:or) upplevs som skramliga och obekväma samt har ett värdelöst antispinnsystem, i synnerhet på ledvagnarna. Det finns nog inte en förare här i Umeå som blir missnöjd när denne får en gammal SL-röd 27xx-Link att köra med istället för en OmniCity.

Jag nämnde viadukter pga att vi har en viadukt med skyltar på 3,1m här i stan som Neoplanarna susar under. Vid Neoplanbortfall kommer en OmniCity under viadukten, men inte en OmniLink pga att den är högre. Vi har iaf samma åsikt om att OmniCitykortvagnar inte är en optimal lösning för mellanstora städer, förutom på krokiga servicelinjer som Umeås 83 och 84:


Optimal


Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 15:13:16 PM
Så här är det:
Visst utgår jag Umeås OmniCity-vagnar. Både gamla Polarbussar av årsmodell 1999-2003 års modell, samt Borlängekärror av 1999-2001 års modell. Men även de nyaste OmniCityvagnarna 1071-1073 ('03:or) upplevs som skramliga och obekväma samt har ett värdelöst antispinnsystem, i synnerhet på ledvagnarna. Det finns nog inte en förare här i Umeå som blir missnöjd när denne får en gammal SL-röd 27xx-Link att köra med istället för en OmniCity.

Jag nämnde viadukter pga att vi har en viadukt med skyltar på 3,1m här i stan som Neoplanarna susar under. Vid Neoplanbortfall kommer en OmniCity under viadukten, men inte en OmniLink pga att den är högre. Vi har iaf samma åsikt om att OmniCitykortvagnar inte är en optimal lösning för mellanstora städer, förutom på krokiga servicelinjer som Umeås 83 och 84:



Nja...alltså...nu finns det fler städer än Umeå på kartan min vän, och det är bara i undantagsfall där man har linjer som passerar under viadukter som man inte kan använda sina bussar på.
Andra städer drar oftast om sina linjer någon annanstans :-)...eller precis som du säger...sätter andra bussar på resp. linje för att optimera trafiken.

Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?

Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!

Cero

Nu kör jag ju inte buss själv, åker bara med, och inte tycker jag att SL:s Omnicity tillhör det bästa som gjorts. Samtidigt kan jag inte säga att jag tycker illa om att åka med dem jämfört med övrigt låggolv (Volvo och MAN) som släpats in på blåbusslinjerna i innerstan senaste åren. Visst, MAN- och Volvobussarna går mjukare, har inredning som inte ramlar ner och har (oftast) bättre ork i motorn, men de har andra brister i form av stolsplacering på podestrar (vadå låggolv?), saknar dörr bakom 3:e axeln och åtminstone volvovagnarna går väldigt ryckigt. Dessutom förefaller de ju ha en del egna synpunkter på dörrar och annat elektriskt.

De fem Omnicity som dök upp 2003 för linje 70 känns betydligt rejälare att åka med och det skulle vara intressant att få jämföra dagens blå busspark på linjerna 1-4 med en helt ny Omnicity led etanol. Den nya femcylindriga etanolmotorn känns mycket piggare än den gamla och nya Omnilinkar förefaller ju vara mycket väl ihopskruvade, så varför skulle anrättningen vara sämre i Omnicityförpackning? Låggolvsbussar är absolut lämpliga för innerstadstrafiken i Stockholm och att just Omnicity av nyaste årsmodell skulle vara mycket sämre än sina konkurrenter har jag svårt att tro. Då skulle inte modellen finnas kvar på marknaden och inte heller skulle italienare, fransoser och engelsmän, för att inte tala om våra norska vänner i Oslo, köpt i sådan omfattning som de trots allt har gjort.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:26:21 PM
Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?

Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!

Jaja, nu var viaduktfrågan bara en liten parantes som blåstes upp lite för mycket...

En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde!  ;)
Vad tycker ni andra förare här i forumet om Scanias nya resp gamla anti-spinnsystem på OmniCity-led resp CN113ALB?

S Svensson

Ursäkta att jag frågar. För någon vecka sedan åkte jag på E6 och i höjd med Kode möttes två Scania (som på bild) i SL färg (ungefär,kan vara annat företags också) och första bussen skyltad "ICKE I RUTE".Spontant tyckte jag det var SL bussar men texten i skylten stämde inte. Kan det ha varit provvagnarna??

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2008, 23:41:08 PM

Varför fattas det en stol längst bak? Större motorutrymme? Eller finns det någon annan anledning?


Om det fattas en stol längst bak, så har säkert någon stulit den.
Är däremot bussen levererad med färre stolar längst bak, t.ex. 3 istället för 4 som det varit tidigare, så beror det nog på något.
Något skulle kunna vara, t.ex. att resenärer numera är fetare över baken, eller att man ändrat på någonting väsentligt i bussen så att bara 3 stolar får plats nu.
;-)

Janne

Precis, OmniLink är egentligen mer en buss för trafik till närförorter så att säga medan OmniCity mera är för City- trafik skulle jag säga där passagerargenomströmnningen är hög och tät hela tiden. I en OmniLink kanske man åker litet längre och passar i de mindre städerna samt i storstäderna till närförorter. Själv gillar jag OmniCity som är en riktig citybuss och härlig i svängarna, väldigt intim.

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 31 januari 2008, 23:47:59 PM
Har dom nya Omnicity stående motor?

Eftersom Patrik Sandström skriver så, så får vi nog räkna med att så är fallet.
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Janne skrivet 01 februari 2008, 19:49:03 PM
Precis, OmniLink är egentligen mer en buss för trafik till närförorter så att säga medan OmniCity mera är för City- trafik skulle jag säga där passagerargenomströmnningen är hög och tät hela tiden. I en OmniLink kanske man åker litet längre och passar i de mindre städerna samt i storstäderna till närförorter. Själv gillar jag OmniCity som är en riktig citybuss och härlig i svängarna, väldigt intim.

tja...vill du och orkar kan du kika lite i tråden ovan, så är det du skriver precis redan skrivit om både en o två gånger...

Nico


Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:26:21 PM
Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?

Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 18:55:02 PM
En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde!  ;)
Vad tycker ni andra förare här i forumet om Scanias nya resp gamla anti-spinnsystem på OmniCity-led resp CN113ALB?

Kan väl dra mitt strå till stacken då...

Undersökningsresultat och grundliga faktaunderlag är nog svåra att få tag på då det knappast gjorts några sådana undersökningar eller jämförelser i detta fall. Visst kan man nog som förare även kanske lägga om sin taktik, men vad gäller konstruktörer så kan man väl med den bästa vilja i världen inte hävda att alla konstruktionslösningar alltid är helt optimala...eller?  ;)

För att uttala mig i det här fallet så kan jag bara göra det genom att bygga på egna erfarenheter och jag säger då klart att jag föredrar den äldre ASR (som väl ska uttydas antispinnreglering) framför den nyare TC (som då mera modernt kallas för traction control). Att jag sedan är en kategorisk motståndare till allt vad pushers heter är en annan sak.  Enligt min enkla åsikt så känns det i alla fall mera som om ASR fungerar som ett slags variant på en hederlig differentialbroms/diffspärr medan TC är ett renodlat elektriskt system som helt sonika stryper kraften till drivaxeln. I en Scania 113 ALB så tuggar man sig alltså oftast långsamt fram hela tiden medan Omnin blir stående i även ganska måttliga uppförslut. Jag anser, grovt förenklat, att TC är ungefär som fyrhjulsdrift i den bemärkelsen att det kräver någon form av fäste. Fyrhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än tvåhjulsdrift om man inte har fäste på något av däcken och TC hjälper inte upp framkomligheten ett dugg genom att bara strypa kraften helt. Det enda TC möjligen bidrar med är att man snabbt hindrar att en sladd uppstår, men frågan är vad som är att föredra? Även ur trafikhänseende så är TC ganska värdelös då Omnin är den enda busstyp man får skicka fram sand till, då den kör fast, i så måttliga uppförslut som 5° stigning eller så!?!? Rent krasst vill jag påstå att hur geniala en del tekniska lösningar än ter sig på ritbordet eller i en provbänk så behöver det inte per automatik betyda att dessa lösningar för den skull kommer att göra succé i verkligheten.


Just my two cents worth...

BTW, ruggigt låg viadukt måste jag säga. En Volvo B9S hade fått ta annan väg.  :D


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2008, 19:39:38 PM
Kan väl dra mitt strå till stacken då...

BTW, ruggigt låg viadukt måste jag säga. En Volvo B9S hade fått ta annan väg.  :D


Inte Råstas väl? dom kör ju ändå ;D

Nico


Nja, just det ofoget har vi (förhoppningsvis) fått stopp på.  :-[

Bl.a. har rutinerna för tomkörning mm. har setts över. och man har blivit noggrannare med att ange tillåtna tomkörningsvägar. Förhoppningsvis så går denna info även fram till de som har störst behov av det. Helt ärligt så var det ganska mycket som förslappats under Connex/Veoliatiden och som nu behöver ses över en aning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är tyvärr inga större svårigheter att köra fast med en OmniCity-led även på plan mark, vid lite halka. :( Solaris Urbino-ledvagnarna här i stan har ASR-system (samma som Scanias gamla?), och de fastnar ytterst sällan.

B9S har jag ännu aldrig kört, och kan därför inte blanda in dem i antispinn-jämförelsen.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 20:43:38 PM
Det är tyvärr inga större svårigheter att köra fast med en OmniCity-led även på plan mark, vid lite halka. :( Solaris Urbino-ledvagnarna här i stan har ASR-system (samma som Scanias gamla?), och de fastnar ytterst sällan.

B9S har jag ännu aldrig kört, och kan därför inte blanda in dem i antispinn-jämförelsen.

Om jag säger såhär. Du kör på plan mark, det är blött och du trycker gasen i botten. vad händer då?, Har du tur så börjar den spinna å B9S (TC) rycker in å gör så bussen börjar jucka, men gör ingen som helst nytta, Det är bara föraren som behöver släppa på gasen