LLT 409 Scania omnicity fälttestbuss

Startat av Patrik Sandström, 31 januari 2008, 23:21:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

En bild från tisdagkvällens körning med testbussen.
Bilden är tagen på Kråkörvägen längst ut i Hertsön.

homer

hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(

Niclas Rosenius

Citat från: homer skrivet 31 januari 2008, 23:22:50 PM
hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(

   Den lär nog ha lika många sittplatser som alla andra OmniCityn och andra rena låggolvsbussar.

   //Niclas

Patrik Sandström

Jadå den har samma stolslayout som våra andra omnicity förutom att det bara är 3stolar längst bak i bussen istället för 4.

Bussmicke

Mycket trevligt, den måste man ha på bild.
Bara den inte är på verkstad den dag man kommer upp..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik Sandström

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2008, 23:32:27 PM
Mycket trevligt, den måste man ha på bild.
Bara den inte är på verkstad den dag man kommer upp..


Hör utav dig när du ska upp så ska du få ett studiebesök och rundvandring i samtliga garage och verkstad.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Patrik Sandström skrivet 31 januari 2008, 23:30:35 PM
Jadå den har samma stolslayout som våra andra omnicity förutom att det bara är 3stolar längst bak i bussen istället för 4.


Varför fattas det en stol längst bak? Större motorutrymme? Eller finns det någon annan anledning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik Sandström

#8
Ja det är större motorutrymme i den pga att motorn är stående, i den gamla modellen så lutade motorn 60 grader bakåt.

Optimal

#9
Citat från: Patrik Sandström skrivet 31 januari 2008, 23:46:20 PM
Ja det är större motorutrymme i den pga att motorn är stående i den gamla modellen så lutade motorn 60 grader bakåt.

Har dom nya Omnicity stående motor?

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 31 januari 2008, 23:22:50 PM
hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(

Ja, detta var ett mycket verklighetsfrämmande inlägg måste jag säga.

Enligt bilregistret har bussen 31 sittande och 53 stående.

//Uffe

Mattias

Trevlig bild! Den "nya" looken gör OmniCity till en betydligt vackrare, lite kaxigare buss än den förra! 8)

Skulle vara intressant om någon initierad kunde berätta vad som gjorts förutom en fräsch uppdatering utseendemässigt samt vad jag förstått ny instrumentering/ uppfräschad och rymligare förarplats jämfört med tidigare generationer OmniCity.
Att motorn numera är "rak" istället för lutad vet jag. Men tex. passagerarmässigt? Interiörmässigt? Är den nya generationen OmniCity tex. lika "plastig?" (Med sidopaneler som skakar/bryts loss efter någon månad i trafik) Lika trångsutten för oss lite längre? Fönsterglasväggar som är inkrökta mot passageraren närmast dörrarna som inkräktar på benutrymmet? Fjädringen lika hård? Uppdaterad drivlina/ fler växellådsalternativ?

Anledningen till att OmniCity inte längre är en storsäljare här i landet beror väl till stor del på att den första generationen var rent skit och ryktet inte återhämtat sig ännu samt att OmniLink ses väl som en bättre och rejälare buss helt enkelt, med "lagom mycket" lågt golv.
Med den nya generationen, är det tänkt att Scania åter räknar med att sälja OmniCity i landet? Är så att säga alla barnsjukdomar, fel och brister, synpunkter mm. åtgärdade? Hur står den sig mot tex. konkurrenternas rena låggolvsmodeller, MAN, Volvo, Mercedes mfl? Är "nya" OmniCity en buss att räkna med på den svenska marknaden igen? Eller är det kanske så att Scania lagt fokus på att främst sälja OmniCity till andra länder, den har ju trots allt rönt hyggliga framgångar ute i Europa, och mer låta OmniLink vara en buss för den svenska marknaden?

Många funderingar var det, trots arla morgonstund ;)

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Krille

Wow, snygg kärra!
Måste ta mig upp å det snaraste för att fota.

/K

Ersa

Hur är den att köra på oskrapade vintervägar, buller- och skrammelmässigt? Är den skramlig som gamla OmniCityn, eller tystare som OmniLink och MaxCi?

Man förstår ju varför företagen hellre köper den bekväma OmniLinken fram tills nu. Då huvudmännen ytterst sällan kräver lågt golv i bussens bakre del fanns det bara en anledning att köra gamla bullriga OmniCity, och det är höjden. Om man har någon extra låg viadukt på någon linje som OmniLinken är för hög att passera.

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 10:24:54 AM
Hur är den att köra på oskrapade vintervägar, buller- och skrammelmässigt? Är den skramlig som gamla OmniCityn, eller tystare som OmniLink och MaxCi?

Man förstår ju varför företagen hellre köper den bekväma OmniLinken fram tills nu. Då huvudmännen ytterst sällan kräver lågt golv i bussens bakre del fanns det bara en anledning att köra gamla bullriga OmniCity, och det är höjden. Om man har någon extra låg viadukt på någon linje som OmniLinken är för hög att passera.

Två saker:
Jag misstänker att du jämför med dom OmniCity-bussar Polarbuss i Umeå har som du sitter o kör emellanåt vad gäller skramlet.
Som säkerligen diskuterats ett antal gånger förr här på forumet, så hade ju Scania kvalitetsproblem med OmniCityn i början av sin bana...Polarbuss bussar är ju ganska så tidiga i produktionslinan.
Ett flertal gånger har man gjort en uppgradering av modellen och styvat upp karossen och förstärkt den på andra delar, varför bussen är en helt annan buss idag än den var då.
Den nya modellen är inte så mycket skillnad karossmässigt (förutom att man ju bygger bort dåliga saker hela tiden till en ny modell), det är ju chassit som är moderniserat....och egentligen inte det heller så mycket, utan teknik och motor är dom stora nyheterna.

Vad gäller varför man köper lågentré eller låggolv har det ju inte ett dugg med viadukterna att göra.
OmniCity - låggolv - är ju en totalt olik buss än OmniLink - lågentré.

Köper man OmniCity gör man det inte för mängden sittplatser som ju är mycket färre än i en OmniLink, utan för passagarargenomströmmningen, och antalet ståplatser.....alltså att helt enkelt få med så många som möjligt.

OmniLink köps ju främst för ett ökat sittplatsantal, och det kan man endast erhålla med högre golv, eftersom hjulhus etc skäl för mycket utrymme bak i en låggolvsbuss.

Jag tror egentligen endast att det är dom allra största städerna i Sverige som har fog för låggolvsbussar, och mindre städer som de i Norrland etc. knappast har så stor trafikantmängd under dygnet som skulle motivera att stort behov av dessa.

Skillnad är det med storstäder i Europa som Paris, London, Berlin etc.