AKN248 var för hög...

Startat av Fredde, 29 september 2018, 10:22:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 15:00:51 PM
Dylika portaler brukar ställas upp vid större snabbköpsparkeringar och liknande ytor just för att hindra tung trafik från att parkera. Har tidigare inte varit ovanligt att tex långtradare nattparkerat och sedan stått i vägen när kommersen dragit igång dagen efter. Det har även hänt att släp och lastväxlarflak ställts av samt att det dumpats byggsopor etc. Portaler används då alltså för att försöka att styra/låta enbart "rätt" trafik till parkeringarna.

Väldigt beklagligt att man oftast spärrar av och tar bort de enda parkeringsmöjligheter som finns, medan man inte presenterar några alternativ. Jag förstår att man som privat fastighetsägare inte vill ha sönderkörd mark och sopor utspridda, men då får samhället faktiskt ta och fixa alternativ parkering. Dagens utveckling där turistbussar och lastbilar inte ens får komma in i städer, och absolut inte parkera, är ju en tråkig utveckling.
Numera finns det ju i många städer inte ens platser där man får plocka upp eller släppa av resenärer, då turistbussplatserna börjar tas bort. Uppsala och Norrtälje är två tråkiga exempel. Till och med vid stora sporthallar får motståndarlagen ibland inte angöra med sin spelarbuss. I extrema fall finns inte ens ett ställe att stanna på tillfälligt, för att lyfta ut idrottslagets packning.

zjbus

Bussen det handlar om har ägts av Bromma Buss AB i över 11 år, sedan 2007-07-27 och har endast haft 1 brukare.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 16:58:42 PM
Om bussen var avställd eller inte får man väl vänta och se om det stämmer.

Ibland så är ju inte Transportstyrelsens uppdatering av dylik information så snabb. Kan ju faktiskt hända att fordonet ställts på igen, men att det inte syns än.

Det du meddelar ovan verkar man kunna upprepa hur många gånger som helst, utan att folk vill förstå det.

Staffan Sävenfjord

Det kan ju också vara så att bussen har sålts till en bilhandlare och kördes grönskyltad. Det finns ju också en risk om än liten att den var stulen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Föraren till aktuell buss, som jag såklart lider med, var uniformsklädd.
Dock har jag ingen koll på om den uniformen tillhör bolaget, vars namn står på bussen.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 17:14:12 PM
Att det handlade om 3,3 m framgår av första inlägg och att bussens höjd är 4,0 m framgår av transportstyrelsens sida.
Kommenterade ditt inlägg om att släppa ut avställda fordon i trafik och kommenterade samtidigt höjdförhållandena istället för att skriva ytterligare ett inlägg.

Det kändes mer som att du stoppade ord i munnen på mig. För du verkade inte kommentera det jag skrev alla, utan snarare rikta om fokus.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 18:09:57 PM
Det kändes mer som att du stoppade ord i munnen på mig. För du verkade inte kommentera det jag skrev alla, utan snarare rikta om fokus.
Det är din tolkning, jag kommenterade ditt inlägg med  Ja det är oansvarigt.

Taunusch

#22
Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 15:51:48 PM
Precis och i det här fallet orsakade föraren enorma skador med ett avställt fordon med körförbud när han/hon försökte komma under en undergång med 3,3 meters höjd med en buss som är 4,0 meter hög.

Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.

pnott

Jag  åkte dit för att ta en titt. Kan konstatera att det inte finns någon vettig anledning till portalen förutom att hålla tung trafik borta från parkeringen. Det är för övrigt bara en dryg kilometer till Stop 128, en parkeringsplats specifikt anordnad för tung trafik.

zjbus

Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.
Det var min egen tolkning på att ett avställt fordon ej får användas i trafik.
Med vilket syfte kan man ju undra?

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 18:33:51 PM
Det är din tolkning, jag kommenterade ditt inlägg med  Ja det är oansvarigt.

Ja, jag tolkade det som att du tyckte det var oansvarigt och klantigt av föraren att köra där bussen var för hög. Syftningsfel då  :)

buskörare

Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.

Varför gör man så? För att spara några ören på skatten?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2018, 17:20:44 PM
Väldigt beklagligt att man oftast spärrar av och tar bort de enda parkeringsmöjligheter som finns, medan man inte presenterar några alternativ. Jag förstår att man som privat fastighetsägare inte vill ha sönderkörd mark och sopor utspridda, men då får samhället faktiskt ta och fixa alternativ parkering. Dagens utveckling där turistbussar och lastbilar inte ens får komma in i städer, och absolut inte parkera, är ju en tråkig utveckling.
Numera finns det ju i många städer inte ens platser där man får plocka upp eller släppa av resenärer, då turistbussplatserna börjar tas bort. Uppsala och Norrtälje är två tråkiga exempel. Till och med vid stora sporthallar får motståndarlagen ibland inte angöra med sin spelarbuss. I extrema fall finns inte ens ett ställe att stanna på tillfälligt, för att lyfta ut idrottslagets packning.

Jo, det är ju tyvärr en baksida att några få missbrukar en möjlighet vilket medför att flera andra får lida för det med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.

Inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt hos mindre åkare där man inte har användning av fordon och ytterligare när det som här gäller en dubbeldäckare som man inte har körning för året om.

Noterar att portalen var föredömligt skyltad.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 21:22:41 PM
Varför gör man så? För att spara några ören på skatten?

1 713 700 ören per år för att vara exakt. Utöver skatten tillkommer dessutom försäkringen. Har man dessutom flera fordon dräneras kassan ratt snabbt om de står påställda och helförsäkrade, om de samtidigt inte kan köra in pengar fem-sju dagar i veckan.