Arrivas nya blå MAN, nån som har bild från Neoplan?

Startat av buskörare, 26 april 2018, 10:14:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: homer skrivet 08 maj 2018, 17:58:22 PM
Det är ju alltid trevligt med nya bussar.. MAN ledbussar är ju raka motsatsen till Volvo b9S. Tysta vid förarplatsen, bra AC/värme... men där slutar de positiva... synd att man köper stadsbussar med obefintlig komfort... otäta dörrar, studsiga och skakiga när man kör över 60, samt att MAN inte gå att få med farthållare

En resenär jag pratat med sade att den inte var studsigare än Volvo.
Men som allt annat är det ju priset som styr. Högre standard = högre pris.

buskörare

Finns det ens lågentre i ledvagn på fler märken än Scania?

Fredrik Gelin

Lågentre och ledbuss är idag ett så litet segment på marknaden att det är enklare och därmed billigare att bygga låggolv som man sedan kompletterar med podestrar som MAN gjort där man vill ha högre golvnivå. Volvo verkar inte tycka att det är värt att ens göra så mycket.
En ledbuss medför ofta högre driftskostnader än en boggibuss utan att det skiljer så mycket i kapacitet.
Den enda större aktören jag känner till som fortfarande erbjuder lågentre är just Scania, men det är kanske bara tills det är dags för Citywideplattformen att bli avlöst då efterfrågan på lågentreledbussar verkar minska till förmån för boggibaserade byggen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

buskörare

Ja, jag tror faktiskt bara att jag har sett Scania sista tiden. I ledvariant alltså.
Jag gillade förövrigt inte MAN-bussen. Att den (än så länge) har fungerande AC är enda anledningen för mig att köra den.

Hasse L

Räknade till 16 sittplatser för baklängesresande i de motsvarande röda bussarna. Det ser ut att vara detsamma i dessa blå? Minst 25% kanske - litet väl mycket för linjen till Vaxholm törs man kanske tycka....

buskörare

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 maj 2018, 16:58:14 PM
Räknade till 16 sittplatser för baklängesresande i de motsvarande röda bussarna. Det ser ut att vara detsamma i dessa blå? Minst 25% kanske - litet väl mycket för linjen till Vaxholm törs man kanske tycka....

Har inte kollat antalet sittplatser, men de kändes som för få. Och definitivt för få platser för barnvagn/rollatorer/packning.

igel

Citat från: buskörare skrivet 10 maj 2018, 17:43:10 PM
Har inte kollat antalet sittplatser, men de kändes som för få. Och definitivt för få platser för barnvagn/rollatorer/packning.
det finns 54 platser i MAN ledbussaarna (exklusive förarplatsen). I B9S finns det 53 ordinarie +2 på bakre barnvgnsplatsen +3 klaffstolar på främre barnvagnsplatsen. Notera att B9S har en främre OCH en bakre barnvagnsplats. Totalt finns det 4 baklängesplatser och 1 sidlängesplats.

buskörare

Jag vet att det finns en bakre plats för barnvagnar, det var just den jag tänkte på när jag skrev att jag tycker MAN-bussarna har för få platser för sånt.

Olle

Citat från: buskörare skrivet 10 maj 2018, 19:45:44 PM
Jag vet att det finns en bakre plats för barnvagnar, det var just den jag tänkte på när jag skrev att jag tycker MAN-bussarna har för få platser för sånt.

Alla B9S har väl inte bakre barnvagnsplats?

buskörare


homer

Citat från: Olle skrivet 11 maj 2018, 04:49:31 AM
Alla B9S har väl inte bakre barnvagnsplats?

Alla s.k trängselbussar som beställdes 2005 av staten har de iallafall.

igel

Har nu testat skapelsen, fungerar fint under 60km/h, men sedan börjar det märkas. Mjuk fjädring gör att bussen kränger i kurvor, och kastar vid filbyten. Växellådan når högsta växeln vid 45, kanske lite lågt för en landsvägsbuss, visserligen är toppfarten 85. Dörrarna är otätat och det tjuter och viner, vid 70km/h är de mera bullriga än B9S på plana stäckor vid förarplatsen.

PS. Kan ingen ta tag och fixa STANNA skyltarna. De fungerar fortfarande inte på någon av MAN ledbussarna. 

buskörare

#57
Citat från: igel skrivet 12 maj 2018, 16:54:41 PM
Har nu testat skapelsen, fungerar fint under 60km/h, men sedan börjar det märkas. Mjuk fjädring gör att bussen kränger i kurvor, och kastar vid filbyten. Växellådan når högsta växeln vid 45, kanske lite lågt för en landsvägsbuss, visserligen är toppfarten 85. Dörrarna är otätat och det tjuter och viner, vid 70km/h är de mera bullriga än B9S på plana stäckor vid förarplatsen.

PS. Kan ingen ta tag och fixa STANNA skyltarna. De fungerar fortfarande inte på någon av MAN ledbussarna.

Vad jag har fått berättat för mig så funkar skyltarna, men de lyser så svagt att speglingen från bl.a takluckor gör att det inte syns. Mobitec säger att de inte kan göra mer, så om det stämmer så är det väl externa skyltar man får sätta in. För nått måste göras!

igel

Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2018, 21:34:50 PM
Vad jag har fått berättat för mig så funkar skyltarna, men de lyser så svagt att seglingen från bl.a takluckor gör att det inte syns.
Det är nog helt riktigt, stirrar man på dem när man trycker på knappen kan man ana en nyansskillnad. Kundupplevelsen är mog att de inte fungerar.

Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2018, 21:34:50 PM
Mobitec säger att de inte kan göra mer,
Trodde det var just skyltar Mobitec kunde göra.

Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2018, 21:34:50 PM
så om det stämmer så är det väl externa skyltar man får sätta in. För nått måste göras!
Klarar inte Mobitec av att ordna fram en stannaskylt till en buss får väl någon annan göra det, det är ju inte direkt en Marslandare som ska byggas.

buskörare

Mobitec hade sagt att det är det starkaste ljuset dom kan ge. Jag vet inte hur de första röda har det, om det är samma problem där.