Arriva 88xx redan "pensionerade"

Startat av virtual1, 17 augusti 2017, 21:21:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Ett antal av 88xx (bl.a. de gamla stadsbussarna från Gävle i 882x) samt 8855 och flera mer står uppställda på MAN i Kungens Kurva, känns som att de kanske inte riktigt nyttjats i den grad det först tänts eller? Såg bara på avstånd, så vet inte alla individer som är där.

Buzzlover

Fan, Scalorna (882x) var otroligt bra, och väldigt fina att åka  :'(
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna. Är även Irisbussarna i serien 8812 och uppåt tagna ur trafik eller är de bara sommaravställda?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

En uppdatering efter ett besök där i dag gav att i princip alla boggi som kom från Ötraf i 885x och 886x är där, inklusive 8853 (f.d. Nobinas 6688 tror jag) som nog aldrig rullade i ersättningen då en lapp i rutan förkunnade "kör ej, gasläckage"...

Buzzlover

Dem kan ju vara där för Neoplans kontroll på dem, får hoppas det :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

J0han

Ersättningen för Kårstagrenen är väl slut nästa vecka, så jag tror mer på att dom är återlämnade

virtual1

Citat från: Buzzlover skrivet 18 augusti 2017, 13:53:10 PM
Dem kan ju vara där för Neoplans kontroll på dem, får hoppas det :)

Tror jag inte då det är Scanior och Volvo som står där mestadels.

Tommy E

En snabb koll i Vägtrafikregistret gav att 8820-22, 8855 och 8858-62 är avställda sedan slutet av juli/början av augusti. Bussarna är fortfarande registrerade på Arriva.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: J0han skrivet 18 augusti 2017, 15:05:29 PM
Ersättningen för Kårstagrenen är väl slut nästa vecka, så jag tror mer på att dom är återlämnade

Menar du Irisbussarna?
Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Kårstagrenen är förvisso slut, men i gengäld är det ju ersättning på Österskärsgrenen istället vilket gissningsvis kan sysselsätta en stor del av de bussar som tidigare rullade på Kårstagrenen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Gelin

Av det jag såg vid Danderyd idag verkar det som om det behövs färre bussar nu än det gjorde på Kårstagrenen som iofs är längre.
Dock verkar det som om Arriva nu även anlitar underentreprenörer i större utsträckning än tidigare för att köra vilket ytterligare minskar behovet av bussar.
Gissningsvis är höggolvarnas dagar således räknade...


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2017, 19:54:33 PM
Av det jag såg vid Danderyd idag verkar det som om det behövs färre bussar nu än det gjorde på Kårstagrenen som iofs är längre.
Dock verkar det som om Arriva nu även anlitar underentreprenörer i större utsträckning än tidigare för att köra vilket ytterligare minskar behovet av bussar.
Gissningsvis är höggolvarnas dagar således räknade...


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Låter som att ersättningstrafiken är tämligen ointressant, trist om inte så många 88xx är ute. Det var de udda fåglarna jag var intresserad av, Skåpmaten klarar man  ju sig utan.

Hur är det med Omnilinkarna i 8820-serien, 8700 i 8830-serien och alla B9S i 8850-serien? och 8841?
Det är De jag vill se, inte en amssa SL-rött man sett till leda.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Linkarna i 882x-serien är kvar liksom 8837 och 8840-42.
De Östgötska B9:orna 8824 och 8856 var ute igår liksom 8754-56 och 6243 som är Skånegul.
Tyvärr fick jag höra från en säker källa igår att 8812-19 är återlämnade till Busmarket och kommer således inte att rulla på ersättningen mer.
Roslagsbanans ersättning känns därmed inte lika intressant längre.
Det är dock väntat och fullt förståeligt.
Jag trodde de skulle lämna tillbaka Vårgårdabussarna och fortsätta med några andra typ Volvoboggierna men är givetvis glad att det blev något lite udda kvar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 augusti 2017, 06:02:57 AM
Linkarna i 882x-serien är kvar liksom 8837 och 8840-42.
De Östgötska B9:orna 8824 och 8856 var ute igår liksom 8754-56 och 6243 som är Skånegul.
Tyvärr fick jag höra från en säker källa igår att 8812-19 är återlämnade till Busmarket och kommer således inte att rulla på ersättningen mer.
Roslagsbanans ersättning känns därmed inte lika intressant längre.
Det är dock väntat och fullt förståeligt.
Jag trodde de skulle lämna tillbaka Vårgårdabussarna och fortsätta med några andra typ Volvoboggierna men är givetvis glad att det blev något lite udda kvar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Volvoboggi? Vilka är det?

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 augusti 2017, 06:02:57 AM
Linkarna i 882x-serien är kvar liksom 8837 och 8840-42.
De Östgötska B9:orna 8824 och 8856 var ute igår liksom 8754-56 och 6243 som är Skånegul.
Tyvärr fick jag höra från en säker källa igår att 8812-19 är återlämnade till Busmarket och kommer således inte att rulla på ersättningen mer.
Roslagsbanans ersättning känns därmed inte lika intressant längre.
Det är dock väntat och fullt förståeligt.
Jag trodde de skulle lämna tillbaka Vårgårdabussarna och fortsätta med några andra typ Volvoboggierna men är givetvis glad att det blev något lite udda kvar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tänkte kolla ersättningstrafiken på onsdag nästa vecka så jag hoppas jag slipper bli besviken. Tänkte mig Åkersberga  - Danderyd sjh.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.