Huvudmeny

Nobina Umeå

Startat av Greger Larsson, 20 mars 2016, 11:15:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: AO skrivet 05 juni 2016, 02:21:02 AM
Intressant att man väljer att ha så pass många olika tillverkare av bussarna. Volvo som begagnat och nya vagnar från både VDL och MAN. Hade väl känts mer naturligt att bara köpa in VDL. Men och andra sidan är det ju kul med variation i fordonsparken.

Men blir det inte dyrare att ha många olika tillverkare av bussarna? Tänker både på serviceavtal och att hålla med reservdelar.

Försöker man väl i regel, men inte lika viktigt hos de större aktörerna som de mindre. Där är det väl rätt vanligt. Man har ju kontakterna med bolagen för andra bussar på annat håll ändå.

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Väldigt otippade nummer på bussarna

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2016, 07:26:38 AM
Försöker man väl i regel, men inte lika viktigt hos de större aktörerna som de mindre. Där är det väl rätt vanligt. Man har ju kontakterna med bolagen för andra bussar på annat håll ändå.

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se.

Det talades om just krav på antal sittplatser inför upphandlingen, men om det verkligen blev så har jag inte orkat sätta mig in i.

MAN som ledbuss är (enligt mina högst personliga åsikter) en riktigt smidig och trevlig modell att framföra i tätortstrafik. De känns nästan helt identisk som sin nära släkting Solaris Urbino 18. Även om B9S egentligen har mera "närförortskänsla", (lite klumpigare, men lite mer tung, gedigen och stabil) så passar den ändå rätt bra i just Umeå stad med sin decentraliserade stora yta.
Även jag tror på fler MAN-ledvagnar framöver, då B9orna fasas ut pga hög ålder. Mest för att B9S ju inte tillverkats sedan 2011 och för att VDL-ledvagnar väl knappt ens provats i Sverige, men även för att det redan är en populär vagntyp över hela landet som många operatörer redan har erfarenhet av. Å andra sidan kanske VDL har blivit så stora i bl.a Västernorrland (via Bybergskoncernen) att de kan bli ett prisvärt alternativ att köpa in även för Transdev.

Undrar om facket och/eller beställaren UKF fortsatt ställa sitt krav/önskemål att nya bussar till Umeå tätort ska levereras med tryckknappar för passagerarna att öppna mitt- och bakdörrarna med. Ett önskemål som levt kvar från Polarbusstiden, och vidare genom Nobina 6905-6921.

Den som lever får se, som sagt!

Bussmicke

Knappast förvånad över att Omnicity går till skot.  Nån var så säker på att de skulle bli kvar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2016, 07:26:38 AM
---

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se.

Troligen inte. Det finns planer på att ersätta dieseldrivna ledbussar med eldrivna dito >En av flera artiklar i ämnet. Iofs kanske MAN kan komma att erbjuda elbussar men åtminstone i närtid lär det bli bussar via Umeåbaserade Hybricon. Två ledbussar är nu under tillverkning hos Ekova i Tjeckien, leverans till hösten.

Walter

Var tog alla inlägg om att B9orna inte skulle till Transdev vägen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 juni 2016, 23:33:39 PM
Troligen inte. Det finns planer på att ersätta dieseldrivna ledbussar med eldrivna dito >En av flera artiklar i ämnet. Iofs kanske MAN kan komma att erbjuda elbussar men åtminstone i närtid lär det bli bussar via Umeåbaserade Hybricon. Två ledbussar är nu under tillverkning hos Ekova i Tjeckien, leverans till hösten.

Sant förstås. Det gäller att tänka efter före man skriver. Men då kan det ju också finnas intresse att flytta bussarna till annat trafikområde där man har Man idag.

Sedan är väl frågan om man kommer klara ett sådant omfattande elbussprojekt i slutändan. Utökningen av elbussar har ju ändå gått rätt långsamt i Umeå.

Men den som lever vår se.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 05 juni 2016, 22:56:25 PM
Knappast förvånad över att Omnicity går till skot.  Nån var så säker på att de skulle bli kvar.

Troligtvis mestadels pga etanolmotorerna. De är dyra att köra vidare med pga hög bränsleförbrukning, och säkerligen för ålderstigna att kosta på nya dieselmotorer till.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2016, 09:39:50 AM
Troligtvis mestadels pga etanolmotorerna. De är dyra att köra vidare med pga hög bränsleförbrukning, och säkerligen för ålderstigna att kosta på nya dieselmotorer till.
Förutom att dom är dyra i drift, så var det bara Hybricon som ville ha dom som reserv för elbussarna.
Troligtvis var det påtryckningar från olika håll som gjorde att man till slut valde begagnat från Transdev.
Vilket jag tycker var ett bra beslut. 6924-6928 gjorde ingen människa glad, varken förare eller passagerare.
I bästa fall gick det att köra 20 km/h i uppförsbackar, 45 km/h med last på platt mark.
I övrigt har man börjat ta bort Nobina dekaler på bussarna som ska vara kvar

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 10:59:50 AM
Förutom att dom är dyra i drift, så var det bara Hybricon som ville ha dom som reserv för elbussarna.
Troligtvis var det påtryckningar från olika håll som gjorde att man till slut valde begagnat från Transdev.
Vilket jag tycker var ett bra beslut. 6924-6928 gjorde ingen människa glad, varken förare eller passagerare.
I bästa fall gick det att köra 20 km/h i uppförsbackar, 45 km/h med last på platt mark.

För att inte tala om att man ofta fick kabla igång de bägge äldsta med startkärran vintertid, då de naturligtvis stod längst fram i varsin kö inne i depån, och därmed skulle ut först. Men lite charmiga var gamla 46 & 47 ändå. Ibland kunde rentav TC-varningslampan snabbt blinka till och indikera en fjärdedels sekunds hjulspinn då ena drivhjulet råkade tappa greppet lite... om det var extremt halt och uppförsbacke alltså. Annars fanns det absolut ingen kraft för sådant! :)

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2016, 11:24:48 AM
För att inte tala om att man ofta fick kabla igång de bägge äldsta med startkärran vintertid, då de naturligtvis stod längst fram i varsin kö inne i depån, och därmed skulle ut först. Men lite charmiga var gamla 46 & 47 ändå. Ibland kunde rentav TC-varningslampan snabbt blinka till och indikera en fjärdedels sekunds hjulspinn då ena drivhjulet råkade tappa greppet lite... om det var extremt halt och uppförsbacke alltså. Annars fanns det absolut ingen kraft för sådant! :)
Ja antispinnsystemet har alltid varit lite överkänsligt.Det går in med ett ordentligt nackryck

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 18:29:33 PM
Ja antispinnsystemet har alltid varit lite överkänsligt.Det går in med ett ordentligt nackryck

Jag menade iofs helt tvärtom, att etanolmotorerna i första leveransen av OmniCity-ledvagnarna var så effektlösa att antispinnsystemet nästan aldrig fick arbeta.

Bussmicke

Vad händer med Solaris?  Trodde att de skulle bli kvar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2016, 06:23:11 AM
Vad händer med Solaris?  Trodde att de skulle bli kvar.

Nej, krav på övertagande av dessa numera "udda" vagnar fanns aldrig. Min personliga gissning är att de säljs via t.ex Busmarket eller NNT. Var en köpare skulle finnas är svårt att spekulera i, men om Skelleftebuss eller LLT inte är intresserade lär de mycket väl kunna hamna i Polen eller Tyskland.

Vi får se! :)

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2016, 00:16:15 AM
Jag menade iofs helt tvärtom, att etanolmotorerna i första leveransen av OmniCity-ledvagnarna var så effektlösa att antispinnsystemet nästan aldrig fick arbeta.
Helt rätt. Men det finns vissa situationer, tex om man i halka kommer in i en kurva i god fart, då kan bakhjulen tvärbromsas av antispinnsystemet