Bussar som har hamnat hos Busmarket Sweden Aktiebolag i Huddinge

Startat av eldani, 23 juni 2015, 23:03:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2015, 16:40:49 PM
Dessa är redan överförda på Busmarket, 23 juni.

Bra exempel på baksidan av upphandlingar. Vinnaren skaffar x antal nya bussar enligt avtal och förloraren kan få x antal bussar i överflöd, som kanske inte kan omplaceras och därför slopas. I detta fall inte ens fyra år gamla, sjukt...

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 juni 2015, 16:50:12 PM
Bra exempel på baksidan av upphandlingar. Vinnaren skaffar x antal nya bussar enligt avtal och förloraren kan få x antal bussar i överflöd, som kanske inte kan omplaceras och därför slopas. I detta fall inte ens fyra år gamla, sjukt...

SL löser ju in bussarna resp avslutar hyresavtalen.

Fredrik Klint

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2015, 16:51:19 PM
SL löser ju in bussarna resp avslutar hyresavtalen.

Må så vara men att en del rullar till de fyllt 16 år och andra försvinner efter knappt 25% av den tiden tycker jag är mycket märkligt men jag är kanske gammaldags och trångsynt. Oavsett huvudman eller entreprenör och hur man nu äger eller leasar vagnar så har det gått snett om du frågar mig.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 juni 2015, 16:56:05 PM
Må så vara men att en del rullar till de fyllt 16 år och andra försvinner efter knappt 25% av den tiden tycker jag är mycket märkligt men jag är kanske gammaldags och trångsynt. Oavsett huvudman eller entreprenör och hur man nu äger eller leasar vagnar så har det gått snett om du frågar mig.

Ännu konstigare vore det väl om Keolis tvingades att ha kvar fordon man inte har trafikuppgifter för eller om en ny operatör tvingades att ta över fordon som man i sin tur inte har användning för.

I SL fallet erbjuds tillträdande operatör att överta befintliga hyresavtal resp köpa bussarna, i annat fall skulle en som lämnar kunnat stå med mängder med oavskrivna bussar som ska tryckas ut på en mättad marknad, andra o tredjehandsvärdet på en B9S t.ex är inte speciellt högt idag.

Fredrik Klint

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2015, 17:04:02 PM
Ännu konstigare vore det väl om Keolis tvingades att ha kvar fordon man inte har trafikuppgifter för eller om en ny operatör tvingades att ta över fordon som man i sin tur inte har användning för.

I SL fallet erbjuds tillträdande operatör att överta befintliga hyresavtal resp köpa bussarna, i annat fall skulle en som lämnar kunnat stå med mängder med oavskrivna bussar som ska tryckas ut på en mättad marknad, andra o tredjehandsvärdet på en B9S t.ex är inte speciellt högt idag.

Och då är vi tillbaka på ruta ett, med baksidan av förhandlingar. Anser jag. Det kanske inte var bättre på SL-tiden men vagnarna rullade i de flesta fall ca 15 år vilket känns normalt (men det kanske inte är det). Nu är det mer slit och släng-samhälle, kapitalförstöring.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2015, 17:04:02 PM
Ännu konstigare vore det väl om Keolis tvingades att ha kvar fordon man inte har trafikuppgifter för eller om en ny operatör tvingades att ta över fordon som man i sin tur inte har användning för.

I SL fallet erbjuds tillträdande operatör att överta befintliga hyresavtal resp köpa bussarna, i annat fall skulle en som lämnar kunnat stå med mängder med oavskrivna bussar som ska tryckas ut på en mättad marknad, andra o tredjehandsvärdet på en B9S t.ex är inte speciellt högt idag.

Men likväl är det tråkigt när nyare fordon avskaffas från vissa områden, medan andra områden kör mycket mer ålderstigna fordon. Nu finns det ju ingen bra praktisk lösning i praktiken, men det hade ju varit smidigt om man på något vis kunnat utnyttja kvarvarande livstid på yngre fordon istället för att lägga ner rätt stora summor på att hålla äldre fordon vid liv.

Ivo

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2015, 17:16:51 PM
Men likväl är det tråkigt när nyare fordon avskaffas från vissa områden, medan andra områden kör mycket mer ålderstigna fordon. Nu finns det ju ingen bra praktisk lösning i praktiken, men det hade ju varit smidigt om man på något vis kunnat utnyttja kvarvarande livstid på yngre fordon istället för att lägga ner rätt stora summor på att hålla äldre fordon vid liv.

Håller med dig helt SL logiken överens stämmer inte med sunt förnuft.
Ivo

Lars-Håkan_E

Citat från: Ivo skrivet 29 juni 2015, 19:04:12 PM
Håller med dig helt SL logiken överens stämmer inte med sunt förnuft.

Det är ju en fri marknad och vem som helst kan ju köpa de nu övertaliga bussarna, hur ett avtal som skulle tvinga någon att köpa övertaliga fordon och vem som skulle stå för mellanskillnaden när de fordon som dessa ersätter avyttras blir ju ytterst svårlöst.

Detta fungerar ju enbart inom samma operatörs trafik under förutsättning att fordonen passar där.

Det är skillnad för fordon som är avtalsbundna, dessa måste hyras av tillträdande operatör givetvis med undantag för om dem faller för ålder/miljö/andra krav.

I de nu avslutade avtalen gjorde man den överenskommelsen som nu faller ut för de fordon Nobina inte kunde/behövde ta över.

I det aktuella fallet är det sannolikt ekonomiskt fördelaktigare för Keolis att låta SL infria löftet än att måla om och anpassa bussarna för andra uppdrag i annat län vilket friställer andra bussar som i sin tur måste avyttras/leasing brytas i förtid.

Fredrik Gelin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 juni 2015, 17:08:55 PM
Och då är vi tillbaka på ruta ett, med baksidan av förhandlingar. Anser jag. Det kanske inte var bättre på SL-tiden men vagnarna rullade i de flesta fall ca 15 år vilket känns normalt (men det kanske inte är det). Nu är det mer slit och släng-samhälle, kapitalförstöring.
Bussarna idag håller i många fall inte i 15-16 år utan genomgripande renovering ungefär vid halvtid, så jag tycker inte att det är något slit och släng,  åtminstone inte i SLs avtal. Att det blev som det blev i fallet med 5770-71 beror på att medelåldern i Ösmo behövde justeras under avtalstiden. Dessa bussar är udda i SL-land med sin dörrställning som inte passar i något av Keolis övriga avtal. I Dalarna är det inte så praktiskt att placera dem då det redan finns ett stort antal bussar som är bundna av Dalatrafiks avtal.
I Jönköping blir de också udda då Keolis i övrigt bara kör Scania och MAN där.
SL verkar annars ha policyn att bussar med alternativa drivmedel som gas och etanol finansieras av SL medan bussar som går på mer konventionella bränslen som RME och HVO får operatörerna själva stå för.
Ett vettigt resonemang tycker jag, men inte slit och släng.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2015, 14:20:11 PM
Bussarna idag håller i många fall inte i 15-16 år utan genomgripande renovering ungefär vid halvtid, så jag tycker inte att det är något slit och släng,  åtminstone inte i SLs avtal.

Visst är det så. Det är inga låga summor som läggs ner på att hålla ålderstigna bussar (ofta över 10-12 år gamla) vid liv. Större omlackeringar och andra satsningar på individer som planerats att tas ur tjänst inom 3-6 månader är pengar som man tycker kanske hade kunnat läggas på t.ex delsummor på lite nyare fordon istället. Det är tråkigt med denna snedfördelning, och blir lite bakvänt då man handlar delar i Hölö, och då får med sig delar från bussar som nyligen pressats ihop där, vilka är fem-sex år yngre än de bussar man ska hem och skruva på delarna på. Och då ska dessa äldre fordon ändå rulla i några år till.

Det hade ju varit praktiskt om man kunnat återanvända bussar mellan t.ex Norrtälje och Nynäshamn, då de har samma utformning för samma slags trafik. Men nu är det ju inte möjligt rent praktiskt, då inga storbolag helst vill köpa loss fordon av något av de andra storbolagen. Så jag förstår varför det ser ut så här, då systemet och samhället är uppbyggt kring nuvarande regelverk. Dock ser jag ju knappast hela helhetsbilden, så jag kan ju i och för sig inte stå och agitera mot dagens system. Men man kan beklaga systemets nackdelar som ibland dessvärre kan ställa till det för huvudmannens kunder och personalen.

Heja

För att återgå till ämnet, 4612 (tror jag att det var) och 4614 såg jag vid Viking Line-terminalen igår kväll så de är uppenbarligen på väg österut.

Bernt Talbrant

Citat från: Heja skrivet 02 juli 2015, 21:41:51 PM
För att återgå till ämnet, 4612 (tror jag att det var) och 4614 såg jag vid Viking Line-terminalen igår kväll så de är uppenbarligen på väg österut.

Jo jag tror du har rätt ang 4612. Jag tog en bild på en buss från passerande S/S Storskär på onsdagskvällen och det står 4612 på den så vitt jag kan se. Däremot såg jag ingen mer buss just där...

eldani

Nu har Busmarket Sweden Aktiebolag i Huddinge fåt åtta st bussar av modellen Scania CN94UB4X2 EB årsmodell 1999 före det  Arriva   och det är.
Det är  Arriva 7501 DYB 599  Dom är registrerade hos Busmarket Sweden Aktiebolag i Huddinge från och med den 2015-07-11 och dom är Avställd 2015-06-25.
Det är Arriva 7502 DYC 689.
Det är Arriva 7503 DMY 770.
Det är Arriva 7504 DXY 639.
Det är Arriva 7505 DYF 639.
Det är Arriva 7506 DYN 799.
Det är Arriva 7507 DYK 779.
Det är Arriva 7508 DNL 500.
Nu får man se var dom hamnar men det lutar väl att dom går öster utt.

ajox

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2015, 14:20:11 PM
Bussarna idag håller i många fall inte i 15-16 år utan genomgripande renovering ungefär vid halvtid, så jag tycker inte att det är något slit och släng,  åtminstone inte i SLs avtal. Att det blev som det blev i fallet med 5770-71 beror på att medelåldern i Ösmo behövde justeras under avtalstiden. Dessa bussar är udda i SL-land med sin dörrställning som inte passar i något av Keolis övriga avtal. I Dalarna är det inte så praktiskt att placera dem då det redan finns ett stort antal bussar som är bundna av Dalatrafiks avtal.
I Jönköping blir de också udda då Keolis i övrigt bara kör Scania och MAN där.
SL verkar annars ha policyn att bussar med alternativa drivmedel som gas och etanol finansieras av SL medan bussar som går på mer konventionella bränslen som RME och HVO får operatörerna själva stå för.
Ett vettigt resonemang tycker jag, men inte slit och släng.

Är ni säkra på att det verkligen var 5770-71 som gick till busmarket?
Du nämner något om annorlunda dörrställning, fast dessa två bussar har helt vanliga dörrar.

De två bussar som hade annorlunda dörrställning var 5761 och 5762.

Lars-Håkan_E

Citat från: ajox skrivet 26 juli 2015, 21:25:45 PM
Är ni säkra på att det verkligen var 5770-71 som gick till busmarket?
Du nämner något om annorlunda dörrställning, fast dessa två bussar har helt vanliga dörrar.

De två bussar som hade annorlunda dörrställning var 5761 och 5762.

Ja bägge 57 bussarna var överreggade dit 23 juni