Kvalitetsproblem på polska bussar?

Startat av bilomnibussen, 02 februari 2015, 12:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Dåså!
Körde Volvo 8900 B8RLE Nobina 7994 idag. 159 mil hade den gått. Efter ett tag börjar passagerare tjoa och hojta om att jag glömmer att stanna, trots att de plingat. Inget pling har hörts framme hos mig och ingen lampa lyser. Stannar till och provar ett gäng stoppknappar här och var, jodå det funkar! Tänkte att passageraren bara hade glömt att plinga och skämdes för att säga till. Vi åker vidare, folk plingar och går av på ett par hållplatser, sen börjar hojtandet bakifrån bussen igen. Går bak och kollar. "Stannar"-skylten lyser, men inget pling och ingen lampa har tänts hos föraren! Det visar sig att vissa av knapparna längre bak tänder "Stannar", men visar ingen signal hos föraren!

Efter 159 mil!!!
h*****e vad arg jag blir! Jag trodde att botten för AB Volvo var nådd iochmed 8500, Men det här är fan värre än Iveco!, bara det skiten är dubbelt så dyr som en Iveco! Jag kan bara avråda alla jag känner från att köpa någon av Volvos helbyggda bussar, man blir så förbannat besviken... >:(

Bernard Van Hool och Karl Kässbohrer skrattar ifrån sina gravar....

Matte

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 18:46:48 PM
Dåså!
Körde Volvo 8900 B8RLE Nobina 7994 idag. 159 mil hade den gått. Efter ett tag börjar passagerare tjoa och hojta om att jag glömmer att stanna, trots att de plingat. Inget pling har hörts framme hos mig och ingen lampa lyser. Stannar till och provar ett gäng stoppknappar här och var, jodå det funkar! Tänkte att passageraren bara hade glömt att plinga och skämdes för att säga till. Vi åker vidare, folk plingar och går av på ett par hållplatser, sen börjar hojtandet bakifrån bussen igen. Går bak och kollar. "Stannar"-skylten lyser, men inget pling och ingen lampa har tänts hos föraren! Det visar sig att vissa av knapparna längre bak tänder "Stannar", men visar ingen signal hos föraren!

Efter 159 mil!!!
h*****e vad arg jag blir! Jag trodde att botten för AB Volvo var nådd iochmed 8500, Men det här är fan värre än Iveco!, bara det skiten är dubbelt så dyr som en Iveco! Jag kan bara avråda alla jag känner från att köpa någon av Volvos helbyggda bussar, man blir så förbannat besviken... >:(

Bernard Van Hool och Karl Kässbohrer skrattar ifrån sina gravar....

Det du beskriver med stannar lampa att den lyser e ett standard fel i Buss-PC:n också sedan buss PC:n kom med dom inreskyltarna. Händer mig ganska ofta att dom inre stannar lamporna i lyser när dom fastnat i tänt läge tills man vrider av huvudströmbrytare nyckeln.

Lars-Håkan_E

Det är ju sådant här som ska fångas upp av leveranskontrollen, fel kan ju alltid uppstå men dem ska ju fixas upp innan bussen kommer till slutkund.

Det finns säkert bussar som fungerar jättebra men just detta är ju sådana fel som av någon anledning alltid förekommit i Volvo:s bussproduktion från Säffle med efterföljare, varför man inte lyckas med kvalitetskontrollen trots att man mkt väl vet vad som felar i organisationen är märkligt, allrahelst när man har ett systerföretag som producerar lastbilar som har en väldigt låg felfrekvens.

Vad detta beror på ska vi nog inte försöka bena ut men det finns en gemensam nämnare.

Jag har absolut inget emot Volvo.

Kurra-Gurra

Citat från: Matte skrivet 01 mars 2015, 19:18:02 PM
Det du beskriver med stannar lampa att den lyser e ett standard fel i Buss-PC:n också sedan buss PC:n kom med dom inreskyltarna. Händer mig ganska ofta att dom inre stannar lamporna i lyser när dom fastnat i tänt läge tills man vrider av huvudströmbrytare nyckeln.

Nejdå, den tändes bara när man tryckte på stopp-knappen, sen släcktes den igen när man öppnat bakdörren eller återställt den med återställningsknappen. allt funkade utom att man inte fick nån signal framme hos föraren. Skitbussar.

Matte

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 19:21:04 PM
Nejdå, den tändes bara när man tryckte på stopp-knappen, sen släcktes den igen när man öppnat bakdörren eller återställt den med återställningsknappen. allt funkade utom att man inte fick nån signal framme hos föraren. Skitbussar.

Okej. Det är annars ett vanligt fel med Buss-PC att signalerna låser sig. Har gett rediga utskällningar till passagerare för dom e slappa i huvudet å inte plingar när dom ska av. Sedan kom nån på att Buss-PC:n låst sig å gör det fortfarande ;D
På en av Trängselbussarna i Handen. Tror det va 6654 som saknade kablar till ALLA stannar signaler i hela bussen vid leverans. Själva knapparna va monterade men Aleksandr å hans polare på fabriken i Polen glömde dra kablarna. Å det fick den första föraren i linje trafik av den bussen erfara.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 19:20:52 PM
Det är ju sådant här som ska fångas upp av leveranskontrollen, fel kan ju alltid uppstå men dem ska ju fixas upp innan bussen kommer till slutkund.

Det finns säkert bussar som fungerar jättebra men just detta är ju sådana fel som av någon anledning alltid förekommit i Volvo:s bussproduktion från Säffle med efterföljare, varför man inte lyckas med kvalitetskontrollen trots att man mkt väl vet vad som felar i organisationen är märkligt, allrahelst när man har ett systerföretag som producerar lastbilar som har en väldigt låg felfrekvens.

Vad detta beror på ska vi nog inte försöka bena ut men det finns en gemensam nämnare.

Jag har absolut inget emot Volvo.

Håller helt med dig! Vad som dock förvånar mig är att köparna inte ställer högre krav på produkten, annars skulle man knappast kommit undan med detta! En buss är knappast gratis, speciellt inte en Volvo. Jag skulle gärna vilja bena ut vad detta beror på, trots att det egentligen är Volvos jobb att bena ut det. De verkar dock ha föga intressse av det, utan fortsätter att pumpa ut sin överprissatta skit till hugande spekulanter...

Jag hade tidigare absolut ingenting emot Volvo, men nu hyser jag samma känslor som Ersa för Volvo: Less, Trött, Förbannad  :'(

Lars-Håkan_E

Ja det är just sånt här som inte ska få förekomma, man överlåter till slutkunden att färdigställa bussen.

Jag har hämtat bussar där man glömt att dra rör till elementslingorna, inte haft stolar i tillräckligt antal för att möblera hela bussen (de skulle skickas någon vecka senare med en annan buss)mm mm.

Det chassimässiga har det sällan varit fel på men det är ju åt he.v.te om man ska behöva uppsöka verkstad redan i Karlstad under leveransresan, och det med flera bussar och vid flera tillfällen under olika år.

Visserligen har många av Volvos karosser för linjetrafik prismässigt varit och är billiga men även om jag köper en Dacia så är nog bilen ihopskruvad och med alla säten med.

Skulle man leverera lastbilar till åkerier med samma felfrekvens fick man knappast sälja en bil till och det vet man ju om.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 19:41:07 PM
Håller helt med dig! Vad som dock förvånar mig är att köparna inte ställer högre krav på produkten, annars skulle man knappast kommit undan med detta! En buss är knappast gratis, speciellt inte en Volvo. Jag skulle gärna vilja bena ut vad detta beror på, trots att det egentligen är Volvos jobb att bena ut det. De verkar dock ha föga intressse av det, utan fortsätter att pumpa ut sin överprissatta skit till hugande spekulanter...

Jag hade tidigare absolut ingenting emot Volvo, men nu hyser jag samma känslor som Ersa för Volvo: Less, Trött, Förbannad  :'(

Orsaken är att man kan göra det till skillnad från lastbilar.

Volvo:s bussprodukter för linjetrafik köps oftast av stora koncerner där det viktigaste är ett lågt inköpspris/bra finansiering och där den faktiska funktionen ute i produktionen sällan eller aldrig får något genomslag.

När de lokala verkstäderna ska ägna sin dyrbara tid åt att skruva ihop nya bussar istället för att underhålla äldre begriper de flesta att det blir galet.

Kurra-Gurra

Citat från: Matte skrivet 01 mars 2015, 19:32:02 PM
Okej. Det är annars ett vanligt fel med Buss-PC att signalerna låser sig. Har gett rediga utskällningar till passagerare för dom e slappa i huvudet å inte plingar när dom ska av. Sedan kom nån på att Buss-PC:n låst sig å gör det fortfarande ;D
På en av Trängselbussarna i Handen. Tror det va 6654 som saknade kablar till ALLA stannar signaler i hela bussen vid leverans. Själva knapparna va monterade men Aleksandr å hans polare på fabriken i Polen glömde dra kablarna. Å det fick den första föraren i linje trafik av den bussen erfara.
Jo, det har hänt mig med, dock skäller jag inte ut passagerarna, utan förutsätter nästan nuförtiden att det är bussen det är fel på.
Vad som är konstigt är inte att Alexandr och Pjotr i låglöneländer glömmer att koppla in elen till knapparna, utan att även när bussarna karosserades av Sven och Kalle i ett extremt höglöneland som Sverige, så var det liknande fel på grejerna. Detta trots att Sven och Kalle förmodligen har mångårig utbildning och fortbildning i hur man bygger busskarosser, vilket får mig att dra samma slutsats som Lars-Håkan_E att det är inte montörerna det är fel på, Det är en företagskultur där ledningen anser det vara ok att skicka ut skit på marknaden, för kunderna återkommer ändå. Jämför med de karosser som byggdes av Pekka och Jussi på Carrus, de var slitstarka som fan. När Carrus OY köptes upp av AB Volvo sjönk kvaliten som en sten på deras produkter, trots att samma människor jobbade med produktionen och utveckling!  :-X

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 19:43:25 PM
Ja det är just sånt här som inte ska få förekomma, man överlåter till slutkunden att färdigställa bussen.

Jag har hämtat bussar där man glömt att dra rör till elementslingorna, inte haft stolar i tillräckligt antal för att möblera hela bussen (de skulle skickas någon vecka senare med en annan buss)mm mm.

Det chassimässiga har det sällan varit fel på men det är ju åt he.v.te om man ska behöva uppsöka verkstad redan i Karlstad under leveransresan, och det med flera bussar och vid flera tillfällen under olika år.

Visserligen har många av Volvos karosser för linjetrafik prismässigt varit och är billiga men även om jag köper en Dacia så är nog bilen ihopskruvad och med alla säten med.

Skulle man leverera lastbilar till åkerier med samma felfrekvens fick man knappast sälja en bil till och det vet man ju om.

Precis. Då återstår frågan varför Volvo ändå säljer så bra?
Volvo må vara (Halv)billiga, men det finns ju tillverkare som är ännu billigare. Varför köper man inte då en Temsa, Iveco, Yutong eller något annat riktigt budgetmärke? De kanske inte är bättre än Volvo, men man sparade ju åtminstonde pengar. Särskilt mycket sämre kan de knappast vara, och för de största bussåkerierna i det här landet skulle det nog gå att bygga upp en egen serviceorganisation,det skulle nog fortfarande bli billigare än att köpa skit som blir oerhört kostsam så snart den treåriga garantin löpt ut...

Ska man dra en parallell till bilar är det som att köpa en ny Renault som blinkersen inte funkar på, och med trasig innerbelysning men ha överseende med det eftersom att det inte är en Mercedes. Dock missar man som sagt att man kunde fått en Dacia ännu billigare, som ändå hade fungerat tillfredställande!  :o

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 20:05:09 PM
Precis. Då återstår frågan varför Volvo ändå säljer så bra?
Volvo må vara (Halv)billiga, men det finns ju tillverkare som är ännu billigare. Varför köper man inte då en Temsa, Iveco, Yutong eller något annat riktigt budgetmärke? De kanske inte är bättre än Volvo, men man sparade ju åtminstonde pengar. Särskilt mycket sämre kan de knappast vara, och för de största bussåkerierna i det här landet skulle det nog gå att bygga upp en egen serviceorganisation,det skulle nog fortfarande bli billigare än att köpa skit som blir oerhört kostsam så snart den treåriga garantin löpt ut...

Men är Volvo så billiga då? Tar man summan i artikeln i Norrtelje Tidning och delar den på fem, som i fem fordon, blir notan 3,75 miljoner kronor per fordon. Dock påstås det från andra håll att de "bara" kostade 3,5 miljoner kronor styck.
Vad kostar en motsvarande lågentrévagn från t.ex Mercedes, Setra, Scania, VanHool, VDL eller Solaris? Jag har svårt att tänka mig att alla andra tillverkare alltid bygger dyrare bussar jämfört med Volvo 8900.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2015, 20:32:42 PM
Men är Volvo så billiga då? Tar man summan i artikeln i Norrtelje Tidning och delar den på fem, som i fem fordon, blir notan 3,75 miljoner kronor per fordon. Dock påstås det från andra håll att de "bara" kostade 3,5 miljoner kronor styck.
Vad kostar en motsvarande lågentrévagn från t.ex Mercedes, Setra, Scania, VanHool, VDL eller Solaris? Jag har svårt att tänka mig att alla andra tillverkare alltid bygger dyrare bussar jämfört med Volvo 8900.
Vi kan nog alla vara säkra på att Nobina inte har betalat listpriset på 3,5 mille för dessa bussar. Jag hoppas iallafall inte det, då har vi blivit blåsta!
Däremot tror jag att de är dyrare i inköp än Solaris och VDL. Speciellt VDL borde man kunnat få till en bra deal med, då Norrtäljes VDL Synergy är något av ett paradnummer för svenska VDL som kämpar som s***n för att slå sig in ordentligt på marknaden. Om en man hade tänkt behålla bussen länge och sköta om den som sitt eget barn hade nog Setra eller VanHool blivit billigast i det (riktigt)långa loppet. Därför kan jag upprepa min kommentar från ett tidigare inlägg: Karl Kässbohrer och Bernard Van Hool skrattar åt oss från sina gravar...

Lars-Håkan_E

Nu är det ju alltid svårt med priser för både lastbilar och bussar eftersom de till skillnad från bilar inte finns listpriser och fasta utrustningspaket.

Men jag kan göra en del jämförelser, 2013 kostade en jämförbar 8900 ca 2,6 Mkr för en "smååkare" så runt 3-3,5 Mkr har säkert Hallstaviksbussarna "kostat" även om det nu rör sig om leasingavtal och ingen avbetalning.

En Setra eller MB med jämförbar utrustning kostade för samma smååkare lite mer och en 415 GT-HD typ 6-700 tkr ytterligare men priserna är ju som sagt väldigt individuella.

Nobina har ju köpt Solaris i stor utsträckning och där är priset tillsammans med urvalet sannolikt avgörande, Volvo har ju inga gasbussar i produktion för regiontrafik t.ex.

VDL har ju en praktisk nackdel som kan vara lite svårhanterlig, det rör sig inte om själva bussarna i sig utan ägarförhållandet.

Matte

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 20:05:09 PM
Jo, det har hänt mig med, dock skäller jag inte ut passagerarna, utan förutsätter nästan nuförtiden att det är bussen det är fel på.


Detta hände dock på den tiden Buss-PC monterades och innan den så va det bara en glödlampa i taket som tändes istället för via en dator och inreskylten. Förr i samma buss funkade det utan problem men inte efter. Så det va innan man hajade vad det va för problem.

Matte

Nu för tiden kör jag knappt Volvo så kan inte yttra mig så mycket. Däremot mycket Scania OmniLink i olika årsmodeller som jag kör dagligen. Å jag e inte speciellt förtjust i dom med några år på nacken. Vissa borde skickats på skroten för många år sedan. Vissa exemplar e bra i mitt område men några år gamla Scanior som jag ofta kör e det ofta fel på. Speciellt med bromsar och dörrar. Men kvalitén sjönk rätt rejält med Scanias modeller mellan CN113 och OmniCity/Link. Senaste Volvo jag har erfarenhet av är några B12 ledvagnar från -06 som fanns i Handen.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 21:15:36 PM
Nu är det ju alltid svårt med priser för både lastbilar och bussar eftersom de till skillnad från bilar inte finns listpriser och fasta utrustningspaket.

Men jag kan göra en del jämförelser, 2013 kostade en jämförbar 8900 ca 2,6 Mkr för en "smååkare" så runt 3-3,5 Mkr har säkert Hallstaviksbussarna "kostat" även om det nu rör sig om leasingavtal och ingen avbetalning.

En Setra eller MB med jämförbar utrustning kostade för samma smååkare lite mer och en 415 GT-HD typ 6-700 tkr ytterligare men priserna är ju som sagt väldigt individuella.

Nobina har ju köpt Solaris i stor utsträckning och där är priset tillsammans med urvalet sannolikt avgörande, Volvo har ju inga gasbussar i produktion för regiontrafik t.ex.

VDL har ju en praktisk nackdel som kan vara lite svårhanterlig, det rör sig inte om själva bussarna i sig utan ägarförhållandet.
Men tillverkar MB och Solaris regionalbussar med lågt insteg? Annars hade såklart en K-SETRA multiclass varit ett underbart alternativ till 8900! Trots det högre priset så tror jag man går med förtjänst på affären i det långa loppet, inte minst när bussen så småningom ska avyttras...

Hur menar du att ägarförhållandet för VDL är problematiskt? Menar du p.g.a att alla är griniga på Alan. B. För att han prisdumpade tågersättningstrafiken?