Avställda keolisbussar (SL)

Startat av Hasse L, 24 juni 2014, 15:58:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783


Walter

Citat från: bussvictor skrivet 02 juli 2014, 10:47:53 AM
Ne du Johan de tror jag inte


Bussvictor

Om du tittar på Tradera emellanåt så ser du att de finns till salu så visst tar man med dem.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Jag har ett SL-märke i metall som jag fick på 90g
-talet hos SL i Enebyberg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Rent regelmässigt skall alla emblem (i metall samt dekaler) avlägsnas av operatören innan bussen säljs vidare till annan ägare.
Men för de bussar som skall till Hölö har det aldrig varit så noga att plocka bort emblem från, så på denna skrot har många engagerade individer mot betalning glatt införskaffat egna SL-frontmärken till sina samlingar.

Fredrik Gelin

Var MaxCi de sista med metallmärken i nosen?
På de nyare bussarna verkar det mest vara dekaler som gäller...
//Fredrik

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 juli 2014, 21:46:37 PM
Var MaxCi de sista med metallmärken i nosen?
På de nyare bussarna verkar det mest vara dekaler som gäller...
//Fredrik

Hade inte de blå OmniCity (5377 mfl) dessa järnmärken? De är väl från 2001-2002...

DEB

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 juli 2014, 21:46:37 PM
Var MaxCi de sista med metallmärken i nosen?
På de nyare bussarna verkar det mest vara dekaler som gäller...
//Fredrik



Keolis 6662 från 2006 har det. :) Men kommer nog inte på några bussar som är mycket yngre som har det...
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Återanvänt märkte från äldre buss på den? Annars slutade väl SL-märkena i metall tillverkas omkring i samband med att SL Buss AB blev till Busslink, så att MaxCi och just OmniCity blev de sista modellerna att få dem.

På nyare karosser som t.ex Volvo 8500 och 8900 finns det ju inte riktigt nån bra plats för det stora metallemblemet. Men ett kanske skulle kunna rymmas på en CityWide?

DEB

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2014, 22:56:51 PM
Återanvänt märkte från äldre buss på den? Annars slutade väl SL-märkena i metall tillverkas omkring i samband med att SL Buss AB blev till Busslink, så att MaxCi och just OmniCity blev de sista modellerna att få dem.

På nyare karosser som t.ex Volvo 8500 och 8900 finns det ju inte riktigt nån bra plats för det stora metallemblemet. Men ett kanske skulle kunna rymmas på en CityWide?

Ja det vågar jag inte säga något om! Dock har syskonvagnarna samt Handens 6651 - 6659 också metallemblem i fronten. Man verkar alltså ha monterat dessa emblem på SL-bussarna fram tills runt 2005, om de är nytillverkade eller ej är en annan femma.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

5783

Är inte Keolis 4701 den sista som fick metallemblemet?

Bussmicke

Kan vara, den lackerades väl annorlunda än 4702->
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 juni 2014, 17:42:56 PM
5263,67,68,70,82,(5182,83,84),har ju gått på Lidingö så dom lär väl behöva flyttas till hösten i så fall.../Ulf
5263 körs i trafik i Handen och sågs igår på 837an./Ulf

Robban

Citat från: Ted S skrivet 29 juni 2014, 13:35:14 PM
En sista kram:


Kan det vara så att du fick med dej vagnsnumret av bara farten Ted?  ;D
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Walter

Citat från: Robban skrivet 13 juli 2014, 18:40:27 PM
Kan det vara så att du fick med dej vagnsnumret av bara farten Ted?  ;D
JEJ542 =Keolis 5373. Lätt att slå upp i SBH. Framgår även tidigare i tråden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Robban

Kanske uttryckte mig lite luddigt, menade att vagnsnumret är utskuret ur plåten på bakstammen, (kanske någon diggare)
Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.