Huvudmeny

Mercedes på Swebus

Startat av Hans Fredriksson, 25 februari 2014, 11:10:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: groenis skrivet 26 februari 2014, 07:02:32 AM
En annan orsak till att toaletten inte hamnar längst bak är serviceteknisk , på både Volvo och Scania så har man haft problem med toaletten
även på MAN/Neoplan .

Problemet är tydligen i rörkrökarna där det blir stopp.

/Lennart

Framförallt på MAN. Vilket sades vara en av orsakerna att 67xx-serien låstes till de kortaste linjerna 866 och 867 åren innan de började fasas ut.

Jo

Äldre Travego finns ju med toalett bak. Bland annat Bergkvaras Kustbussar (tidigare tågbussar) har ju detta.

Johan B

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 22:05:08 PM
Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo

Toalett bak går att få till motsvarande Setra så det verkar konstigt om inte Mercedesen kan levereras så. Men det kanske beror på vilka möjligheter man har till att bygga olika lösningar i de olika fabrikerna? Att dasset är i mitten kan nog bero på att som någon påpekade, baktoa kostar fler sittplatser och dessa bussar är ju faktiskt en meter kortare än vad Swebus normalt köper och därmed kanske man inte ville förlora mer kapacitet?

1896

Normalt gillar jag inte Svart stolsklädsel, men här är det enbart kul att man vågar prova något nytt.  :)

L-G Lassander

Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2014, 10:51:35 AM
Toalett bak går att få till motsvarande Setra så det verkar konstigt om inte Mercedesen kan levereras så. Men det kanske beror på vilka möjligheter man har till att bygga olika lösningar i de olika fabrikerna? Att dasset är i mitten kan nog bero på att som någon påpekade, baktoa kostar fler sittplatser och dessa bussar är ju faktiskt en meter kortare än vad Swebus normalt köper och därmed kanske man inte ville förlora mer kapacitet?

Visst går Tourismo att få med baktoa, finns några stycken i Finland, däremot får man den inte med bakdörr.
Åtminstone Setra S416GT-HD/2 kunde fås med såväl bakdörr och baktoa. Hur det blir med nya 500-serien vet jag inte.

Johan B

Sammanfattningsvis kan man så här långt säga att Swebus, om de ville ha den ultimata expressbussen enl önskemålen här, borde köpt Setra S419 GT-HD (lades tyvärr ner nyligen men det kommer förhoppningsvis en efterföljare) med 1-0-1 och baktoa istället  ;D.

CW66

Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2014, 20:47:22 PM
Sammanfattningsvis kan man så här långt säga att Swebus, om de ville ha den ultimata expressbussen enl önskemålen här, borde köpt Setra S419 GT-HD (lades tyvärr ner nyligen men det kommer förhoppningsvis en efterföljare) med 1-0-1 och baktoa istället  ;D.

Efter att ganska så mycket kört båda modellerna håller jag faktiskt inte med dig.
Tycker Mercan vinner i längden....går stadigare på vägen, Setran är mer slingrig, Setran har fler elfel och framförallt har man ständiga problem med värmestyrningen till passagerarna.
Det går väldigt upp och ner hela tiden, plus att visar det +21 grader, eller ibland +17 grader håller passagerarna ändå på att bli uppeldade där bak.

Aldrig haft några sådana problem med Tourismon faktiskt....

Johan B

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 27 februari 2014, 07:42:06 AM
Efter att ganska så mycket kört båda modellerna håller jag faktiskt inte med dig.
Tycker Mercan vinner i längden....går stadigare på vägen, Setran är mer slingrig, Setran har fler elfel och framförallt har man ständiga problem med värmestyrningen till passagerarna.
Det går väldigt upp och ner hela tiden, plus att visar det +21 grader, eller ibland +17 grader håller passagerarna ändå på att bli uppeldade där bak.

Aldrig haft några sådana problem med Tourismon faktiskt....

Märkligt att det skiljer så på det elektroniska för det är väl samma komponenter? Låt gå för att det är olika gubbar och tanter som kopplar ihop dem. Konstigt att det ska vara så svårt att få till en fungerande klimatstyrning i bussar år 2014, för det är ju tyvärr inget märkesspecifikt fel (även om vissa må vara värre än andra). Har alltid haft höga tankar om Setra, Tourismo tror jag inte ens jag har varit inne i så den kan jag inte ha någon åsikt om. Grunden till mitt påstående i förra inlägget var i huvudsak inte om bussarnas kvalitet (som nog ändå får betraktas som jämförelsevis hög) utan om att Setra i det här fallet levererades i ett utförande som nog är att föredra i långväga expresstrafik. Därmed inte sagt att det Swebus köpt nu inte gör det.

S Svensson

Vilka är inv.nr för resp individ ?
Har någon sett de nya bussarna sista veckan i trafik ?

Jan

4 ska till Malmö och 4 till Göteborg.
I branschen 37 år

Bese001

Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2014, 20:15:49 PM
Vilka är inv.nr för resp individ ?
Har någon sett de nya bussarna sista veckan i trafik ?

De är uppdaterade på Svensk Busshistoria. 7700-7707 i stigande chassinummerordning som vanligt.

AdmirT

4 bussar finns på öresundsterminalen i Malmö... Fotade 7700 på depån i motsol.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

MrBrave

Imorgon blir det pressvisning av bussarna innan de trafiksätts på torsdag 13 mars.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mikey

Nu med bussarna i trafik, vet någon hur det blir med de äldre bussarna? Kommer det att komma upp andra bussar till Arlandatrafiken för att ersätta MAN-bussarna som än idag ses kämpa på i trafiken, eller blir dessa kvar även framöver?

Walter

Citat från: Mikey skrivet 15 mars 2014, 16:42:21 PM
Nu med bussarna i trafik, vet någon hur det blir med de äldre bussarna? Kommer det att komma upp andra bussar till Arlandatrafiken för att ersätta MAN-bussarna som än idag ses kämpa på i trafiken, eller blir dessa kvar även framöver?

Är inte Arlanda linjen nedlagd och MAN bussarna ur trafik för expressens del?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!