Huvudmeny

Mercedes på Swebus

Startat av Hans Fredriksson, 25 februari 2014, 11:10:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 20:56:54 PM
Dubbeldäckare i expresstrafik ingen höjdare. Dåligt med bagagemöjligheter och problem när folk ska ut sina bagage. Tror att Tourismon eller Setra 417 är ett bra val.

Setra 422 DT har 8 kubik bagage, 417 har 5 kubik Tourismo L har 12 kubik

Martin Maltkvist

Citat från: John P skrivet 25 februari 2014, 20:10:28 PM

Har inte kört Mercedes Torismo, men väl Setra GTHD 415, och dessa är väll nästan identiska?

Jo båda är mer eller mindre identiska (bortsett från det yttre då) och du lär känna igen dig i mercan, en trevlig modell att köra och är även den tyst och behaglig under färd.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 17:14:49 PM
Det finns säkert en anledning att man valde MB denna gång och inte Scania och Volvo. Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.

Jodå, det finns säkerligen vissa skäl till att Swebus ledning i många år lär undvika MAN/Neoplan, och kanske även både Volvo och Scania. Hoppas de blir nöjda med leveranserna från Evobus, vilket vi i så fall lär märka på vad man väljer för märken för framtida inköp. Sen finns säkert även VDL, VanHool och Irizar med i bilden i framtiden, när nya köp ska planeras.

Jacob

Personligen hade jag sett toaletten placerad längst bak.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:28:20 PM
Jodå, det finns säkerligen vissa skäl till att Swebus ledning i många år lär undvika MAN/Neoplan, och kanske även både Volvo och Scania. Hoppas de blir nöjda med leveranserna från Evobus, vilket vi i så fall lär märka på vad man väljer för märken för framtida inköp. Sen finns säkert även VDL, VanHool och Irizar med i bilden i framtiden, när nya köp ska planeras.

Det blir nog snart MAN/Neoplan igen om man köper fler bussar och det av ekonomiska skäl, Neoplan lär nog kasta fram en förmånlig finansiering snart för att få en kund tillbaka.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 25 februari 2014, 21:35:25 PM
Personligen hade jag sett toaletten placerad längst bak.

Ja tack till bakre (dvs tillgänglighetsanpassad) toalett, bakdörr (dörrställning 1-0-1), och tre angränsande bagageluckor på vardera sida. Dvs precis som på OmniExpresserna. En helt underbar konfiguration som passade Swebustrafiken "like a glove".

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 21:39:45 PM
Det blir nog snart MAN/Neoplan igen om man köper fler bussar och det av ekonomiska skäl, Neoplan lär nog kasta fram en förmånlig finansiering snart för att få en kund tillbaka.

Kanske det, men då lär många kunder säkerligen insistera på en hel del rabatter vad gäller service och reparationer under de åtta-tio år bussarna förväntas att rulla.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:54:33 PM
Kanske det, men då lär många kunder säkerligen insistera på en hel del rabatter vad gäller service och reparationer under de åtta-tio år bussarna förväntas att rulla.

Det är ju på eftermarknaden MAN/Neoplan förväntas tjäna in pengarna genom olika serviceavtal.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:51:57 PM
Ja tack till bakre (dvs tillgänglighetsanpassad) toalett, bakdörr (dörrställning 1-0-1), och tre angränsande bagageluckor på vardera sida. Dvs precis som på OmniExpresserna. En helt underbar konfiguration som passade Swebustrafiken "like a glove".

Samtidigt kommer du väl inte ifrån att du förlorar 3-5 sittplatser med den konfigurationen. Dessutom tycker jag toaletten blir mer avskild om den är i trappen och det känns som mer fräscht än att ha den uppe i passagerarutrymmet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 25 februari 2014, 22:00:36 PM
Samtidigt kommer du väl inte ifrån att du förlorar 3-5 sittplatser med den konfigurationen. Dessutom tycker jag toaletten blir mer avskild om den är i trappen och det känns som mer fräscht än att ha den uppe i passagerarutrymmet.

Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo

Niklas Bygdestam

Hur som helst tycker jag att Mercedes Tourismo är väldigt snygga bussar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Blue

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 22:05:08 PM
Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo

Evobus har förr byggt om bland annat sambulans bussar för toalett i samma plan som dom sittande men med helfordonsgodkännande så låter inte det sig göras lika lätt längre.

Setras USA modeller har ju baktoalett så det är nog inte omöjligt att få från fabrik, då kan man dessutom få en muggstol i rostfritt stål.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Blue skrivet 25 februari 2014, 22:42:35 PM
Evobus har förr byggt om bland annat sambulans bussar för toalett i samma plan som dom sittande men med helfordonsgodkännande så låter inte det sig göras lika lätt längre.

Setras USA modeller har ju baktoalett så det är nog inte omöjligt att få från fabrik, då kan man dessutom få en muggstol i rostfritt stål.


Skulle det vara problem att köpa in Setras USA-modeller till Sverige? Finns det detaljer i dessa bussar som inte stämmer med de normer som gäller här?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 februari 2014, 23:12:10 PM

Skulle det vara problem att köpa in Setras USA-modeller till Sverige? Finns det detaljer i dessa bussar som inte stämmer med de normer som gäller här?

Att köpa Setra som specas o byggs för Nordamerika är knappast försvarbart eller ens möjligt, konstruktionslösningarna avviker på ett otal punkter.

Dock visar inlägget du svarade på att eftersom det de facto finns denna lösning på bussar till Nordamerika borde man kunna implementera detta även på en buss byggd för europa, givetvis mot en avsevärd merkostnad som förmodligen inte är försvarbar för en kort serie.

groenis

En annan orsak till att toaletten inte hamnar längst bak är serviceteknisk , på både Volvo och Scania så har man haft problem med toaletten
även på MAN/Neoplan .

Problemet är tydligen i rörkrökarna där det blir stopp.

/Lennart