Huvudmeny

Mot sista vilan

Startat av Fredde, 12 februari 2013, 16:52:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2013, 01:04:24 AM
För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.

När jag jag fick den på vagnbyte så va det fel på kylaren som pissade ut allt vatten. Nån eller några dagar senare såg jag den avställd på garaget utan kylare och intercooler.
Men brand kan uteslutas med tanke på hur den såg ut både inne och ute när den stod på rampen. Måste vart nått annat med den.

Bussfanatikern

Jag syftade på en motorbrand och som om den släcks snabbt kan begränsas till bara motorn medan resten av bussen förblir intakt. Enligt Nicklas Wennerlid så rullade bussen i ytterligare några dagar innan den utrangerades. Kan det inte vara så att motorn eller växellådan helt enkelt skurit ihop av någon anledning och att detta blivit spiken i kistan?

Matte

Jo nått hade hänt iallafall med den. Men brorsan 5158 rullar på fortfarande iallafall.

Bussfanatikern

Hur många dieseldrivna MaxCi finns det kvar i SL-trafiken?

Ted Selander

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2013, 01:23:21 AM
Hur många dieseldrivna MaxCi finns det kvar i SL-trafiken?
Keolis har 5158 och 5165 i Handen, 5167 i Nyboda, och så 4820 hos underentreprenören på Möja.

Peter Rost

Samt Hornsberg, med cirka 45 vagnar. Icke att förglömma. ;D

/Peter

DEB

Citat från: Peter Rost skrivet 23 februari 2013, 02:25:36 AM
Samt Hornsberg, med cirka 45 vagnar. Icke att förglömma. ;D

/Peter

Fast dessa går väl på etanol, och det var dieselvagnar som efterfrågades. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Björn Forslund

Det var ju tal om att SSS skulle bevara en MaxCi (diesel antar jag). Hoppas det blir så.