Huvudmeny

Mot sista vilan

Startat av Fredde, 12 februari 2013, 16:52:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Keolis 5159 närmar sig AB Demonteringar, Hölö 2013-02-12.

DEB

Ja, märkte att den inte stod kvar på garageplan imorse... R.I.P. :( Men syskonet 5158 lever kvar och syntes i trafik på linje 830 idag.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

På 1900-talet kunde vi bygga hyggliga bussar i Sverige. Men när alltför många år gått är det till slut över för de sista 1900-talskonstruktionerna. Ajöss, och tack för trogna år, Scania "stridsvagnen" MaxCi! Dess efterföljare OmniCity/Link (samt Volvo 8500) har ju knappt halva MaxCins livslängd och slitstyrka, och de har ju därför redan börjat skrotas ut, parallellt med MaxCin.

Hatten av för denna tysta, bekväma och rejäla lågentrébuss som dessutom faktiskt hade riktigt bra vinteregenskaper.

yngrot

Ja MaxCi var en väldigt bra stadsbuss. Körde man bara med lite eftertanke på vinterväglag så tog man sig fram för det mesta .. och värmen var bra i dessa ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Lundén

5159 hämtas.





Även 5166 har åkt med bärgaren till Hölö. 5159 i tisdags, 5166 igår onsdag

// Anders

AO

Vad var det för stolar i 5159? Tycker mig skymta höga stollsryggar men kanske ser fel:p

Bussmicke

Yesssss nu händer det grejer

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 14 februari 2013, 22:23:46 PM
Yesssss nu händer det grejer

Ja, äntligen får du kvalitetssänkning och fler missnöjda förare. Bort med de sista konstruktionerna som fungerade bra.

Matte

Kan vara jag som körde 5159 i linje trafik som sista förare. För nån dag efter 9 December så körde jag den vagnen och i Västerhaninge Stn så tappade den all kylarvätska å fick åka bärgare till Handen. Sedandess har den stått på garageplan och nu till skrot.
Trevlig vagn med landsvägs låda lite extra lull lull som komforthöjande för passagerare.

Kristian

Citat från: AO skrivet 14 februari 2013, 21:48:56 PM
Vad var det för stolar i 5159? Tycker mig skymta höga stollsryggar men kanske ser fel:p
Stämmer, 5158 och 5159 gick på "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset i slutet av 90-talet och fick huvudstöd. När Kamomillen lades ned gick de på Ösmos vanliga linjer så jag fick åka med dem från skolan många gånger.

Niclas Wennerlid

Citat från: Matte skrivet 15 februari 2013, 11:12:04 AM
Kan vara jag som körde 5159 i linje trafik som sista förare. För nån dag efter 9 December så körde jag den vagnen och i Västerhaninge Stn så tappade den all kylarvätska å fick åka bärgare till Handen. Sedandess har den stått på garageplan och nu till skrot.
Trevlig vagn med landsvägs låda lite extra lull lull som komforthöjande för passagerare.

Nej, du var inte sista förare på den vagnen. 5159 rullade några dagar till innan den ställdes av för gott.

// Niclas

AO

Intressant. Finns det möjligen några interiörbilder från 5158 eller 5159? :)

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 14 februari 2013, 22:23:46 PM
Yesssss nu händer det grejer

//Bussmicke
www.bussmicke.se




Suck ...  dessa var de sista riktiga bussar för stadstrafik, alla nya har hittills inte vart bättre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

DEB

Citat från: AO skrivet 15 februari 2013, 12:01:53 PM
Intressant. Finns det möjligen några interiörbilder från 5158 eller 5159? :)

Njää, på min bild ser man också igenom lite, men inte bättre än redan visade bilder. Kan dock kanske knäppa någon i 5158 om jag ser den, som bör vara kvar i trafik. :)

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/