Upphandling Jönköping klar

Startat av Knallhatt, 25 oktober 2007, 16:22:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 27 oktober 2007, 00:45:38 AM
Ett nittital personer blir utan jobb när Swebuds lägger ner, säger P4 Jönköping

I en annan notis, kan man höra att dessa erbjuds arbete i ett annat bussbolag

Media har alltid en förmåga att överdriva. Jobben blir ju kvar om än med annan arbetsgivare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2007, 09:16:11 AM
Media har alltid en förmåga att överdriva. Jobben blir ju kvar om än med annan arbetsgivare.

Båda ja och nej Staffan. Om du menar att bussen ska köras så är det rätt. Däremot som får vi se om det blir lika många tillsvidaretjänster(fasta) med Arriva som aktör. På andra håll så minskar tillsvidaretjänsterna medan timtjänsterna ökar. Detta med samma trafikutbud. Om rätt ska vara rätt så måste man ha den modell som finns i Norrland att alla fortsätter över till den nya aktören.
I branschen 37 år

eomer

Är det samma trafikvolym som tidigare när det gäller den nu upphandlade trafiken?
//Eomer

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2007, 10:58:30 AM
I norrland?

Möjligen i glesbygden där inga andra jobb eller förare finns men inte annars.

//Lars

Den aktör som tar trafiken i Umeå tar över personalen. Om nu Veolia tappar den vill säga.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 27 oktober 2007, 10:36:18 AM
Båda ja och nej Staffan. Om du menar att bussen ska köras så är det rätt. Däremot som får vi se om det blir lika många tillsvidaretjänster(fasta) med Arriva som aktör. På andra håll så minskar tillsvidaretjänsterna medan timtjänsterna ökar. Detta med samma trafikutbud. Om rätt ska vara rätt så måste man ha den modell som finns i Norrland att alla fortsätter över till den nya aktören.

Det är naturligtvis riktigt att det inte är givet att alla anställda bereds jobb. Det kan ju mycket väl bli färre tjänster. Dessutom kan det teoretiskt vara så att den nya operatören tappar trafik någon annanstans samtidigt med att den nya trafiken startar och då i första hand erbjuder dessa anställda fortsatt jobb om de kan tänka sig att flytta. Men Arriva har väl inget avtal som går ut till sommaren.
Att 90 bussförare skulle bli av med jobbet om de accepterar att gå över till Arriva är helt uteslutet. Även om jag naturligtvis kan förstå att de Swebus-anställda känner oro. Men det jag efterlyser är lite rimliga proportioner i massmediarapporteringen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Är det inte lite så också, att när en entreprenör mister trafik, finns det ett antal som slutar frivilligt och söker sig till andra jobb, av olika skäl ?

Ex: Om jag kört åt Swebus i 10 år, och sympatiserat med Swebus, varför skulle jag hux flux vara motiverad att byta arbetsgivare ?

Ett annat ex, kan ju vara att man helt enkelt inte ställer upp på systemet.

eller att man bara känner att man vill byta jobb....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2007, 15:47:58 PM
Är det inte lite så också, att när en entreprenör mister trafik, finns det ett antal som slutar frivilligt och söker sig till andra jobb, av olika skäl ?

Ex: Om jag kört åt Swebus i 10 år, och sympatiserat med Swebus, varför skulle jag hux flux vara motiverad att byta arbetsgivare ?

Ett annat ex, kan ju vara att man helt enkelt inte ställer upp på systemet.

eller att man bara känner att man vill byta jobb....

Har man ändå funderat på att byta jobb, flytta till annan ort eller till exempel ta ut pension är ju det ett gyllene tillfälle att göra det när det blir entreprenörsbyte. Och detta brukar medföra att åtminstone de förare som själva vill gå över till den nye entreprenören också erbjuds göra det.
Som Lars skrev kan det vara kärvare för administrativ personal. Sedan kan det finnas en och annan långtidssjuskriven eller timanställd som kan ligga pyrt till också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Länstrafiken kan nu på sin hemsida lämna positivt besked från upphandlingen av tätorstrafik i Jönköping. (felstavningen är deras).
"Kostnaderna kommer att minska samtidigt som busstrafiken förnyas och miljövänliga biogasbussar tas i trafik."
Läs mer

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2007, 19:19:55 PM
Ja som en gammal kollega till mig sa(numera jobbar vi åt varsitt företag)  idag skulle man vara skattebetalare i Jönköping, det är bara att gratulera till en avsevärt kostnadsminskning och detta trots att trafiken upphandlats regelbundet. (trafik som inte upphandlats på många år kan få liknande resultat åt ena eller andra hållet)

Arriva är bara att gratulera (eller beklaga), prisskillnaden är så stor att det inte ens är någon idé att analysera då knappast någon annan kan köra trafiken till det priset, tom Swebus pris känns alltför lågt.

Arriva har hitills inte varit konkurrenskraftiga prismässigt än i några enstaka områden i Skåne, om detta ska ses som ett tendbrott eller en enstaka åtgärd prismässigt får vi säkert se när SL presenterar resultatet innan jul.

Swebus har ju kontrakt för dryga 250 bussar kvar att försvara i år, kan nog bli "hårda tag" för att fixa detta.

Busslink är bara att beklaga att man inte ens var med i Jönköpingsupphandlingen, snart ett Stockholmsföretag?

//Lars


Om inte jag minns fel sa man väl samma sak förra gången från konkurrenternas(Busslink) sida. Arrivas bud var alldeles för lågt och gick inte att räkna hem sa man väl. På något sätt måste väl Arrivas bud i alla fall förra gången legat ganska rätt. Jag har svårt att tro att man skulle ha gått dåligt och att man trots detta väljer att sänka priset inför denna avtalsperiod. Vi får väl hoppas att Arriva trots ett lågt bud har för avsikt att göra ett bra jobb i Jönköping. Och visst verkar det som att vissa av företagen väljer att koncentrera sin verksamhet geografisk istället för att försöka vara med överallt och räkna seriöst. Kanske är det ändå billigare att försvara befintlig trafik istället för att lyckas slå sig in på ett nytt ställe? 

S Svensson

Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S

blubb

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2007, 01:11:50 AM
Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S

Arriva fick Ödåkra Buss på köpet när Arriva köpte Bus Divisionen/Bus Danmark från HT som tidigare hade tagit över/köpt Ödåkra Buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2007, 01:11:50 AM
Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S

Det urpsrungliga företaget kallade sig Ernst Svenssons Busstrafik (ESB) och hade bara ett par bussar. Namnbyte till Ödåkra Buss i samband med att de fick linjetrafik. De växte starkt på några år när Magnus Edelius (senare Bussapågarna) och Lars Bengtsson (senare Lasses Busstrafik i Äsperöd) ledde företaget.
Som redan skrivits såldes Ödåkra Buss till Bus Danmark som i sin tur såldes till Arriva.
Så det som på 1980-talet var ett par turistbussar är i dag en av de största bussaktörerna i Sverige. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Hette Ödåkra Buss Bus Ödåkra under Bus Danmarkstiden?

Jag vill minns jag hört (då) att det skulle vara så.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 08:53:26 AM
Det urpsrungliga företaget kallade sig Ernst Svenssons Busstrafik (ESB) och hade bara ett par bussar. Namnbyte till Ödåkra Buss i samband med att de fick linjetrafik. De växte starkt på några år när Magnus Edelius (senare Bussapågarna) och Lars Bengtsson (senare Lasses Busstrafik i Äsperöd) ledde företaget.
Som redan skrivits såldes Ödåkra Buss till Bus Danmark som i sin tur såldes till Arriva.
Så det som på 1980-talet var ett par turistbussar är i dag en av de största bussaktörerna i Sverige. 

Lite korrektion Staffan, företaget hette Egon Svenssons busstrafik.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2007, 10:09:39 AM
Hette Ödåkra Buss Bus Ödåkra under Bus Danmarkstiden?

Jag vill minns jag hört (då) att det skulle vara så.

Det var väl bara ett halvår som Bus Danmark ägde Ödåkra Buss. Under den tiden hann man knappast märka om bussarna, men nog hette det Bus Danmark egentligen. Jag såg också några förare med uniform som det stod Bus Danmark på under den tid det begav sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)