Nobina 7567! (bilder)

Startat av Jacob, 29 mars 2012, 17:02:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:25:11 PM
Nej inte ens det  :)   7567 åker tillbaka till säffle för lite ändringar så fort den visats upp och kört folk till invigningen av nya depån.
Leveranserna börjar om två/tre veckor.

Så Säffle har ännu inte lärt sig bygga bussar?  ::)

homer

Citat från: Setra Tok skrivet 30 mars 2012, 16:32:14 PM
Är väl ingen hemlighet att kvalitén på många (absolut inte alla) linjechaufförer är mindre bra. Framför allt intresse av att förstå och vilja lära sig hur en buss fungerar är litet. Man kan inte knappar och funktioner fast dom är självklara.
Hur många linjeförare har jag inte träffat som inte ens förstår att man behöver luft i bussen för att bromsarna ska fungera. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är hos många.

Man kan inte ha I-shift med spak för den bryter man av. Man kan inte ha el-solgardin till vindrutan för den rycker man sönder. Finn ju en anledning till att volvo inför en "automat" panel till sin I-shift. O problemen med spaken fanns överhuvudtaget inte förens man började köpa I-shift till linjetrafiken. Man har gett upp att utbilda o försöka lära ut till chaufförer som inte vill lyssna. Norrtelje har ju fått spärra sina AS-Tronic lådor på VDL:arna till enbart automatläge har jag hört.

Va grinig o tyck att det är skitsnack, det är upp till var och en. Men jag ventilerar bara mina egna erfarenheter och upplevelser.....

jag håller med och vet också att så är fallet precis som du beskriver, många är helt ointresserade eller helt enkelt är lite korkade, det jag vände mig emot var generaliseringen som vi tyvärr ser från många som kör eller jobbar inom turistbussidan

caa

Citat från: KG skrivet 30 mars 2012, 18:27:55 PM
Så Säffle har ännu inte lärt sig bygga bussar?  ::)

Vad jag vet är det lite små saker som behöver fixas bara så den är snart tillbaka i Uppsala.  Den ser ut att vara i en helt annan division än de gamla 8500 från säffle som finns i uppland i alla fall. Verkligen genomtänkt buss i mina ögon.

Ersa

Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:49:00 PM
Vad jag vet är det lite små saker som behöver fixas bara så den är snart tillbaka i Uppsala.  Den ser ut att vara i en helt annan division än de gamla 8500 från säffle som finns i uppland i alla fall. Verkligen genomtänkt buss i mina ögon.

Ja, 2012 blir kanske året då Säffle kom upp på nästan samma nivå som Carrus låg på under slutet av 1990-talet... ;)

caa

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2012, 19:26:48 PM
Ja, 2012 blir kanske året då Säffle kom upp på nästan samma nivå som Carrus låg på under slutet av 1990-talet... ;)

Ja vem vet men det ser väldigt mycket carrus ut i de nya 8900 vagnarna så varför inte.

Ersa

Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 19:33:59 PM
Ja vem vet men det ser väldigt mycket carrus ut i de nya 8900 vagnarna så varför inte.

Tydligen har de slutat att popnita ihop det mesta, och istället börjat limma. Så ja, kanske.

bjorn_k

Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 18:26:29 PM
Nobina ska inte ha den i bussarna. Det är i och för sig positivt för då får Initmonitorn en bra plats.
Jaha... får man förmoda att alla funktioner fått knappar då istället (OBS ironi!)

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 10:00:28 AM
Jaha... får man förmoda att alla funktioner fått knappar då istället (OBS ironi!)

Autoläge (dvs alltid 85-100% effekt) på alla hårtorkar till fläktar runtom föraren, som inte kan strängas av? Jo, nog vore några fysiska strömbrytare rätt bra att ha istället för AIC-displayen.
Jämfört med Danielssons två Volvo B7R Vidre. Två lätta tryck på den fysiska fläktströmbrytaren som berörs, och vips stängs respektive fläkt av. Helt. Inget letande via datorer och menyer behövs för att få tyst på oljudet.

bjorn_k

Jag undrar... Det ser ut på bilderna som att det varken finns display eller fler knappar eller vred än de bussar som har display, hur gör man då?? Eller är det sånt "man inte ska kunna fippla med" som okunnig/ointresserad rattvridare :/

bjorn_k

Hur svårt kan det egentligen vara...

Defroster, fläkthastighet samt värme
Förarplats, fläkthastighet samt värme
Passagerarutrymme fram, fläkthastighet samt värme
Passagerarutrymme bak, fläkthastighet samt värme

6 eller 8 reglage, tydligt uppmärkta.


Plus om man vill vara lyxig, taklucks-styrning för att kunna vädra ur eller vid AC-avbrott.

sajola

Inge Vogelstolar....! Fantastiskt!!  :)

Jan

Citat från: Johan L skrivet 31 mars 2012, 21:57:55 PM
Inge Vogelstolar....! Fantastiskt!!  :)
Nobina har inte köpt Vogel sedan 5 år tillbaka. Noterar även att man gjort fälgsidor ala Scania samt monterat extraljus utanför linjeskylten.
I branschen 37 år

Setra Tok

Samtliga VDL i Norrtälje samt dom nya blå B9S har alla Vogel stolar! Har varit uppe till disskussion rätt flitigt här på forumet:)

caa

Citat från: bjorn_k skrivet 31 mars 2012, 14:15:33 PM
Jag undrar... Det ser ut på bilderna som att det varken finns display eller fler knappar eller vred än de bussar som har display, hur gör man då?? Eller är det sånt "man inte ska kunna fippla med" som okunnig/ointresserad rattvridare :/

Ventilation/fläkt reglage sitter på vänsterpanelen mot sidorutan i alla fall ovanför parkeringsbromsen men det kanske det gör på alla även med dispayen?

Lars

Den panelen har inte varit standard på 8500 men är det på 9700 och sitter på vänster satellit på 8700 men placering kan nog variera. Nu finns det säkert även klimt o fläktinställningar med menyn i infodisplayen i instrumentet som styrs av de 2 knapparna på vindrutetorkarspaken