Nu har det hänt igen, en av de våra blev stenad.. (bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 06 oktober 2007, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Citat från: Verspieder skrivet 10 oktober 2007, 14:08:20 PM
Jag har aldrig sagt att det var okej att sätta av alla barn. Jag föredrar att man vänder tillbaka till skolan och sätter av alla barn där om det urartar inne i bussen. Man kan ju inte köra på ett trafiksäkert sätt om resenärer rycker bort stolsdynor osv.
Om vuxna människor mot all förmodan börjar riva sönder inredning, skrika, och klo**ra i ett SJ-tåg ger jag mig tusan på att personalen på tåget ingriper på något sätt, stannar tåget och tillkallar polis och/eller ambulans för de störande. Här kanske SJ-mannen Strömblad fyller i vad reglementet säger om extrema störningar?

Sådant förekommer väl mest i lokaltrafiken (pendeltågen), och där är det tyvärr så att det oftast inte upptäcks föränn det är s.a.s försent.
Skulle det hända på ett fjärrtåg ser man vad man har för möjligheter att själv få stopp på problemet (vi är ju ofta fler än en person ombord). Sedan kontaktar man naturligtvis polisen och de möter upp och tar hand om förövarna. Har de svårt att hinna fram kan man alltid sänka farten och på så vis stänga inne "slöddret" tills polisen hinner fram.
Tyvärr har ju vi som alla andra problem med att polisen nedprioriterar, och inte dyker upp som de sagt att de skall göra, alternativt inte tycker det är viktigt och på en gång meddelar att de inte har någon patrull ledig.
/J

Jonas Strömblad

Egentligen ett lite OT-inlägg då det inte var någon buss inblandad i detta fallet, men ännu ett exempel på hur det ser ut i samhället och att man skall vara försiktig.
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=573522&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif
/J

Ersa

Tråkigt det här med hur utvecklingen gått. Ännu tråkigare är det att man inte ens blir förvånad när man hör talas om den senaste dödsskjutningen. Om det forstätter så här lär fler mobbare och klottare kunna bli skadade av folk som lessnat på att inte polisen och samhället verkar kunna göra något åt allt våld och förstörelse. Jag gillar inte "medborgargarden" och sånt, men jag förstår varför vissa bildar sådana.

Samtidigt finns det viss humor i vissa tillfällen. Som ungdomarna som ställde sig med en bil under porten och sju balkonger i ett av bostadeshusen i det kvarter jag bor i nu. Det var sent på natten och ingen helg. Bilen hade öppen taklucka och stereon spelade så högt att många vaknade. Att någon skulle lessna och hälla en stor hink kallt vatten ner på bilen varav det mesta kom rakt ner i takluckan kunde bilföraren väl ha räknat ut innan? ::)  Tyvärr missade jag föreställningen, för det var innan jag flyttade hit.

Andreas Ljungqvist

Kan bara hålla med dig, men äntligen efter allt som hänt börjar man iaf prata om problemen i media och i samhället.. Ser flera insändare i lokalpressen blandannat..

//Andreas
Med hopp om en mjukare framtid...