Nu har det hänt igen, en av de våra blev stenad.. (bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 06 oktober 2007, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Citat från: blubb skrivet 07 oktober 2007, 17:08:36 PM

Dags att ta fram den Kärchern och spola ut allt slödder..

hade vatt nått att ha i utrustningen...

Andreas Ljungqvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 oktober 2007, 17:44:26 PM
Tål du inte skämt ?

Skämta inte i en så här alvarlig tråd, detta är ett stort Virus i samhället.. De borde du lägga din energi på istället för en massa fantasiprojekt o mail till FN...

Ersa

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 13:33:52 PM
Jo, respekten verkar ha gått käpprätt åt skogen i många fall. Det känns framförallt som att vissa bortskämda glin just inte kan koppla ihop att vagnen de trashar ikväll är samma som de ska åka med till plugget dan efter. Kanske att man inte skulle bry sig om att städa innan man körde skolturerna.

Det har ibland prövats i viss förortstrafik både i Jämtland och Västerbotten. En buss kör hem skolbarn som strör ut hela innehållet i chipspåsar och en massa godispapper och sönderrivna tidningar över vartenda säte. Efter att sista barnet dstigit av anländer samma buss i den stora tätorten där bl.a många av barnens föräldrar stiger på och förfasas över hur det ser ut där bak. "Jaså?, bussen var helt nystädad när jag lämnade (byns namn) för 40 minuter sedan" blev förarens svar. Resten får de räkna ut själva.

Jag hoppas att folk tänkte till. Naturligtvis städades bussen noggrant efter avslutat arbetspass, men vilken förare har lust att städa samma buss 3-4 ggr/dag?

Nico


Citat från: Axel skrivet 07 oktober 2007, 18:33:38 PM

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 13:33:52 PMÅ andra sidan kunde han/hon ha sett till att den varit så fastkedjad att den inte hade gått att lyfta över staketet på bron.

Näe, säger jag. Inte kan man skylla något på henne. Om man ställer ifrån sig en cykel, ska man kunna räkna med att den står kvar på samma ställe, orörd, oskadad.

Tja, det kan nog stämma om vi levde i typ Utopia eller så vilket vi då tyvärr inte gör utan man får tyvärr anpassa sig till de förutsättningar som råder på platsen. Ska man följa din tankegång ändå till slut borde man ju inte ens behöva låsa hojen och det tror jag knappast någon ens skulle fundera på. Kan man inte räkna med det så kan man tyvärr inte heller räkna med att cykeln ska stå "kvar på samma ställe, orörd, oskadad".

Visserligen händer det sedan inte varje dag, men det är å andra sidan inte heller första gången cyklar mm. slängts ned (på både bussar, men även på järnvägens spår och kontaktledningar som ligger strax bredvid) vilket gör att som cykelägare bör man nog vara beredd på att man kanske får fixa till det hela lite extra. Själv låser jag om möjligt fast min egen cykel med både kätting och bygellås på ett sådant vis att den är svår att få ur fläcken utan att ta med sig hela staketet eller cykelsstället.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nicklas Vasa


Skämta inte i en så här alvarlig tråd, detta är ett stort Virus i samhället.. De borde du lägga din energi på istället för en massa fantasiprojekt o mail till FN...

"En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör....."

Andreas Ljungqvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 10:39:47 AM
Skämta inte i en så här alvarlig tråd, detta är ett stort Virus i samhället.. De borde du lägga din energi på istället för en massa fantasiprojekt o mail till FN...

"En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör....."


Du mår nog inte så bra grabben... NÅGON KUNDE DÖTT!!!!!!!!!!!!!

Nicklas Vasa

Ja, visst är det ett problem, men man måste ta det för vad det är, bus....

Andreas Ljungqvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 11:41:17 AM
Ja, visst är det ett problem, men man måste ta det för vad det är, bus....

bus??? sikta för att träffa föraren med en gatsten kallar jag mordförsök.... Att sen stenen tog 1,5 meter bak är snarare en felkalkylering... Så jag tror att du måste ta o vakna ur din drömvärld för alla andra jag vet har fått nog av detta h*****es hat som finns mot oss busschaufförer i kolektivtrafiken.. Man kan ju knapt tro att du själv kört buss som du så vackert säger...


yngrot

Jag håller med dig Andreas. Niclas Vasa är inte trovärdig som han håller på . Tyvärr har jag själv vart utsatt får våld på nattbussen inte så trevligt kan jag säga vart sjukskriven 1 år.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas Ljungqvist

Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2007, 11:49:06 AM
Jag håller med dig Andreas. Niclas Vasa är inte trovärdig som han håller på . Tyvärr har jag själv vart utsatt får våld på nattbussen inte så trevligt kan jag säga vart sjukskriven 1 år.

Tack, jo jag har oxå varit utsatt för hot och våld på en sen tur så jag vet oxå.. Detta är ett gigantiskt problem man skulle kunna säga en växande cancersvulst på samhället...

Magnus

Jag tror knappast de som gjorde detta tänkte "nu j***ar kastar vi en sten så vi mördar busschauffören", utan jag tror dom mest bara kastade en sten utan att tänka så långt att folk kunde ha blivit skadade. Sen att den råkade träffa nära förarplatsen är nog bara en slump. Visst är det förjävligt, men att det är ett "stort virus i samhället" eller "h*****es hat mot busschaufförer" är väl att ta i. Ett gigantiskt problem är det väl inte heller. Man får väl dra in kollektivtrafiken i de områden där det är problem och se till så att de som gör sånt här får något bättre att göra på fritiden.

Andreas Ljungqvist

#41
Citat från: Magnus skrivet 08 oktober 2007, 11:58:27 AM
Jag tror knappast de som gjorde detta tänkte "nu j***ar kastar vi en sten så vi mördar busschauffören", utan jag tror dom mest bara kastade en sten utan att tänka så långt att folk kunde ha blivit skadade. Sen att den råkade träffa nära förarplatsen är nog bara en slump. Visst är det förjävligt, men att det är ett "stort virus i samhället" eller "h*****es hat mot busschaufförer" är väl att ta i. Ett gigantiskt problem är det väl inte heller. Man får väl dra in kollektivtrafiken i de områden där det är problem och se till så att de som gör sånt här får något bättre att göra på fritiden.

Det tror jag, att dom tänkte mörda tror jag inte, men att dom siktade på föraren tror jag.. Endast vi som kör i vårt område vet ju hur illa omtyckta chaufförerna är bland ungdommar.. Jag tycker inte att det är att ta i att kalla det för ett gigantiskt problem eller de andra jag skrev, jag står stenhårt för min uppfattning att de inte ska va så här.. O att kalla de för bus är just det som gör att våld o liknanade händelser accelererat markant den sista tiden... DAGS ATT STÄMMA I BÄCKEN!!!!

Se till att dom får något bättre at göra på fritiden?? Hahaha.. detta är problemet... Det finns inget man kan göra för många unga som är spännande nog.. Allt ska va action, adrenalin och spänning hela tiden..

Niklas Bygdestam

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 10:39:47 AM

"En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör....."



Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta. Kan du förklara dig lite bättre? Stenkastningar mot bussar och förare som ibland riskerar livet under en körning är allvarliga saker och då begriper jag inte varför du väljer att "skämta" om detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Man undrar ju vad dessa ungdomar har emot bussföraren också. Jag är väldigt glad över att det kommer en buss på morgonen och eftermiddagen och även alla andra tillfällen som det kommer en buss vid behov. Om förarna skräms bort från sitt jobb pga stenkastning blir vi helt utan kollektiva förbindelser nästan. En fond för att skydda bussförarna vore verkligen ingen dum idé. Bussförare är enligt min mening väldigt ofta ett väldigt trevligt släkte som gör ett jobb ingen annan skulle klara av och under svåra förhållanden. Det är skitigt och stressigt och dom belönas allt för sällan. Dessa ungdomar borde verkligen straffas innan alla oss ungdomar blir sedda som hatiska misshandlare.

//Simon

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 08 oktober 2007, 17:19:59 PM
Man undrar ju vad dessa ungdomar har emot bussföraren också.

Jag tror jag vet varför. I stökiga områden där "fri fostran" rått sedan en tid kan ungdomarna inte ta ett nej när bussförare från ett specifikt företag säger åt dem att inte ha fötterna på sätena, skräpa ner och trycka oavbrutet på stoppknappen osv.
Sedan finns det oftast små änglar på andra skolbussar från exakt samma skolor, men jag antar att de ohyfsade ungarna i den utsatta bussen hetsar varandra tills det stegrat upp till hemska nivåer.