Nu har det hänt igen, en av de våra blev stenad.. (bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 06 oktober 2007, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

"suck" det som hände i Göteborg är ju än värre och inte är det så lätt för polisen att ta dessa slyngel för de hinner ju undan långt innan polisen kommer. Kameraövervakning på bussen hjälper ju inte heller mot dessa dårar... tyvärr är ju vi som kör helt utan hjälp i såna här lägen. Lite mer poliser ute i verkligheten både på dag ock kvällstid. I vårt trafikområde Tranemo- Svenljunga finns inte nån polis alls kvällstid närmaste är i Borås och skulle vi larma tar det ju ca 40 min innan de kommer... 

Andreas tyvärr har du rätt i detta att alla förare inte kan komma överens och göra lika.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

Länstrafikbolagen borde kanske skaffa egna ordningsvaktspatruller som kör runt i både civila och "målade" bilar och kör på bussgator eller till och med åker med i bussen så föraren kan på sätt och viss känna sig trygg och när någon kastat på bussen så bara släppa av ordningsvakterna så de kan springa efter de.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Magnus_J

pratde med kollegorna om likande idag .
Vi ser ju i våra nya bussar. oavsett på viljen linje de gått. (även i de finare, om man säger så) det ligger. godispapper, tidningar, kaffemuggar, bananskal under säten osv. de börjar bli riktigt grisiga invändig och de är bara en månad gamla ungefär.

Respekten i samhället verkar som den försvinner mer och mer. spela högt på mobil osv. Säger nån till blir det bråk.
senast natten som gick blev en kille här i stockholmsregionen misshandlad för han sa åt några tonåringar som höll på att stjäla en cykel, han fick smällarmed sten och andra tillhyggen!!! men hallå. vad händer.

Att sen SL går ut med artiklar i metro med övertext nåt i stil med att "det är okej att äta i våra fordon" känns lite felplacerat.


För att det inte ska bli ett off topic inlägg vrider jag över det på bussar igen och idag har jag visst åkt med en kaffekopp på taket.
om den är från idag eller tidigare kan jag inte riktigt säga. Tänkte inte på att kolla i morse i mörkret, men det dunsade till i Kista terminalen under förmiddagen. Kaffemuggar är ju "harmlösa" mot Cyklar som det var sist jag hörde ;) men ändå.


Nico


Citat från: Magnus_J skrivet 07 oktober 2007, 13:11:05 PMFör att det inte ska bli ett off topic inlägg vrider jag över det på bussar igen och idag har jag visst åkt med en kaffekopp på taket.
om den är från idag eller tidigare kan jag inte riktigt säga. Tänkte inte på att kolla i morse i mörkret, men det dunsade till i Kista terminalen under förmiddagen. Kaffemuggar är ju "harmlösa" mot Cyklar som det var sist jag hörde ;) men ändå.

Jo, respekten verkar ha gått käpprätt åt skogen i många fall. Det känns framförallt som att vissa bortskämda glin just inte kan koppla ihop att vagnen de trashar ikväll är samma som de ska åka med till plugget dan efter. Kanske att man inte skulle bry sig om att städa innan man körde skolturerna. Återkommer till detta med respekt och och att inse konsekvensen av sina egna handlingar. Dagens kids verkar som sagt vara alltför bortskämda och så vana vid att deras [curling]föräldrar fixar allt åt dem att man i en del fall inte verkar bry sig om ifall man ens kan läsa eller skriva. Det värsta är att det i flera fall verkar ta sig allt grövre avarter. Dels då sådant som yttrar sig som skadegörelse, våld och hot mot t.ex. personal i exempelvis kollektivtrafiken, men även sådana tragiska händelser som det som inträffade i helgen i Rödeby eller på Kungsholmen. När de gått så långt så är definitivt en gräns passerad... även om en del glin (efter vad jag hörde från en bekant som är polis) t.o.m. verkar tro att päronen ska fixa undan även allvarliga våldsbrott åt dem... så att de kan fortsätta att parta nästa vecka. I många fall verkar mycket inträffa just för att samhället är helt osynligt (då inga resurser verkar satsas) och i de fall samhället syns så händer det oftast inget konkret eller att en ej kapabel myndighet (typ socialen) får hand om saken. Kidsen måste få lära sig redan i hemmet att allt man gör leder till någon form av resultat, men välmenande föräldrar verkar i många fall dalta så mycket att deras ungar lever i något slags fantasivärld just för att det aldrig ställts några krav på dem och för att ansvar är ett ord som många av dem, bokstavligen, inte ens vet hur man stavar till.

Var för övrigt med den kvällen i Sollentuna för drygt 10 dagar sedan när en cykel, från en bro som passerar över delar av uppställningen, kastats ned på taket till en rastuppställd blåvagn och vi tre närvarande förare samt två gossar från Busslinks yttre trafikledning höll på i dryga 20 minuter med att få loss nämnda cykelj-vel. Ena änden av styret hade gått igenom skyddskåpan i plast som täcker delar av kylaren på taket och det satt ordentligt fast. Då vi inte kom upp på taket utan fick jobba från sidan (med diverse olämpliga saker att stå på) så tog det sin lilla tid. Även cykeln var ganska förstörd och den var inte heller bland det billigaste som gick att köpa så jag föreställer mig att ägaren blev lite sne. Å andra sidan kunde han/hon ha sett till att den varit så fastkedjad att den inte hade gått att lyfta över staketet på bron.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

blubb

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 oktober 2007, 21:56:22 PM
I fredags kväll blev en av våra bussar stenade när den passerade 50-skyltarna till Sibbhult på linje 541.. Stenen gick in genom en sidoruta på vänster sidan ca 2 meter bakom förarplatsen, vilket får mig att känna att avsikten var att träffa föraren..

Istället fick nu ett antal resenärer glassplitter över sig, bussen fick fraktas hem och polis fick tillkallas.. Jag känner för egen del att jag börjar få nog, och många med mig... Jag känner obehag av kvällskörning och så flera av mina kolleger..

Ungdommar har ingen som helst respekt för den service de ges, detta är garanterat en hämd för att vi vill ha ordning i våra bussar och inte låter de små fanskapen härja fritt...

På måndag är det kallat till krismöte med Skånetrafiken och Thygessons och jag hoppas för allt vad jag är värd att både ST och Thygessons en gång för alla tar rejäla krafttag mot denna cancersvulst som infekterar vårt samhälle... Ställ all trafik fredag-lördag kväll/natt...

Jag bor själv i byn där det inträffade, ett samhälle med ca 1500 inv. och jag hoppas att jag får reda på vilka dessa tuffa gossar är... 

Kristianstadbladet skriver om händelsen
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20071006/KRISTIANSTAD/710060149/1338

Mina bilder:




Dags att ta fram den Kärchern och spola ut allt slödder..

Nicklas Vasa

Det där med kaffe koppar är spännande, man fyller en mugg till bredden, och ställer den på instrumentbrädan, (plant underlag), och kör turen, om man kört turen utan att sulla kaffe, då är man skicklig.....

robbes

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 oktober 2007, 17:33:35 PM
Det där med kaffe koppar är spännande, man fyller en mugg till bredden, och ställer den på instrumentbrädan, (plant underlag), och kör turen, om man kört turen utan att sulla kaffe, då är man skicklig.....

och vad i hälsingland har det med att göra med förstörelsen i bussen?

Nicklas Vasa


robbes

ja opm du läser det handlar det om kastade/tappad kopp på en buss inget om en fylld kopp o körning.

verkar verkliogen som du sitter på din måne mer o mer o flummar med tankar som verkligen är orealistiska


Axel

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 13:33:52 PM
Å andra sidan kunde han/hon ha sett till att den varit så fastkedjad att den inte hade gått att lyfta över staketet på bron.
Näe, säger jag. Inte kan man skylla något på henne. Om man ställer ifrån sig en cykel, ska man kunna räkna med att den står kvar på samma ställe, orörd, oskadad.

Möjligen kan man ställa högre krav på gatuarbeten. Dom ska inte stapla upp en massa gatstenar, så att slynglarna bara kan komma och hämta.

Andreas Ljungqvist

Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2007, 12:30:24 PM
"suck" det som hände i Göteborg är ju än värre och inte är det så lätt för polisen att ta dessa slyngel för de hinner ju undan långt innan polisen kommer. Kameraövervakning på bussen hjälper ju inte heller mot dessa dårar... tyvärr är ju vi som kör helt utan hjälp i såna här lägen. Lite mer poliser ute i verkligheten både på dag ock kvällstid. I vårt trafikområde Tranemo- Svenljunga finns inte nån polis alls kvällstid närmaste är i Borås och skulle vi larma tar det ju ca 40 min innan de kommer... 

Andreas tyvärr har du rätt i detta att alla förare inte kan komma överens och göra lika.

Visst är Gbg värre, eller ja båda är lika illa egentligen... Orten där detta inträffade (stenkastningen) Ligger 3,5 mil från närmsta Polisbemannade område så tiden fram är nog den samma...

Tänk om vi alla hade enats o tryckt på lite... Oj oj oj vilka under som kunde gjorts...

Andreas Ljungqvist

Citat från: Johan H skrivet 07 oktober 2007, 12:42:53 PM
Länstrafikbolagen borde kanske skaffa egna ordningsvaktspatruller som kör runt i både civila och "målade" bilar och kör på bussgator eller till och med åker med i bussen så föraren kan på sätt och viss känna sig trygg och när någon kastat på bussen så bara släppa av ordningsvakterna så de kan springa efter de.



Ska vi inte kunna känna oss trygga ändå?? Jag håller med dig att detta är nog ända åtgätrden nu, men man skulle behövt en djup samhällsdebatt om hur problemen ska adresseras..


Andreas Ljungqvist

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 13:33:52 PM
Jo, respekten verkar ha gått käpprätt åt skogen i många fall. Det känns framförallt som att vissa bortskämda glin just inte kan koppla ihop att vagnen de trashar ikväll är samma som de ska åka med till plugget dan efter. Kanske att man inte skulle bry sig om att städa innan man körde skolturerna. Återkommer till detta med respekt och och att inse konsekvensen av sina egna handlingar. Dagens kids verkar som sagt vara alltför bortskämda och så vana vid att deras [curling]föräldrar fixar allt åt dem att man i en del fall inte verkar bry sig om ifall man ens kan läsa eller skriva. Det värsta är att det i flera fall verkar ta sig allt grövre avarter. Dels då sådant som yttrar sig som skadegörelse, våld och hot mot t.ex. personal i exempelvis kollektivtrafiken, men även sådana tragiska händelser som det som inträffade i helgen i Rödeby eller på Kungsholmen. När de gått så långt så är definitivt en gräns passerad... även om en del glin (efter vad jag hörde från en bekant som är polis) t.o.m. verkar tro att päronen ska fixa undan även allvarliga våldsbrott åt dem... så att de kan fortsätta att parta nästa vecka. I många fall verkar mycket inträffa just för att samhället är helt osynligt (då inga resurser verkar satsas) och i de fall samhället syns så händer det oftast inget konkret eller att en ej kapabel myndighet (typ socialen) får hand om saken. Kidsen måste få lära sig redan i hemmet att allt man gör leder till någon form av resultat, men välmenande föräldrar verkar i många fall dalta så mycket att deras ungar lever i något slags fantasivärld just för att det aldrig ställts några krav på dem och för att ansvar är ett ord som många av dem, bokstavligen, inte ens vet hur man stavar till.

Mitt i prick...

Citat
Var för övrigt med den kvällen i Sollentuna för drygt 10 dagar sedan när en cykel, från en bro som passerar över delar av uppställningen, kastats ned på taket till en rastuppställd blåvagn och vi tre närvarande förare samt två gossar från Busslinks yttre trafikledning höll på i dryga 20 minuter med att få loss nämnda cykelj-vel. Ena änden av styret hade gått igenom skyddskåpan i plast som täcker delar av kylaren på taket och det satt ordentligt fast. Då vi inte kom upp på taket utan fick jobba från sidan (med diverse olämpliga saker att stå på) så tog det sin lilla tid. Även cykeln var ganska förstörd och den var inte heller bland det billigaste som gick att köpa så jag föreställer mig att ägaren blev lite sne. Å andra sidan kunde han/hon ha sett till att den varit så fastkedjad att den inte hade gått att lyfta över staketet på bron.

Jag vill bara spy på alla dessa as som gör sånt blir rabiat av vansinne när jag hör detta...


Andreas Ljungqvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 oktober 2007, 17:33:35 PM
Det där med kaffe koppar är spännande, man fyller en mugg till bredden, och ställer den på instrumentbrädan, (plant underlag), och kör turen, om man kört turen utan att sulla kaffe, då är man skicklig.....

*suckar djupt*