Nu har det hänt igen, en av de våra blev stenad.. (bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 06 oktober 2007, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

I fredags kväll blev en av våra bussar stenade när den passerade 50-skyltarna till Sibbhult på linje 541.. Stenen gick in genom en sidoruta på vänster sidan ca 2 meter bakom förarplatsen, vilket får mig att känna att avsikten var att träffa föraren..

Istället fick nu ett antal resenärer glassplitter över sig, bussen fick fraktas hem och polis fick tillkallas.. Jag känner för egen del att jag börjar få nog, och många med mig... Jag känner obehag av kvällskörning och så flera av mina kolleger..

Ungdommar har ingen som helst respekt för den service de ges, detta är garanterat en hämd för att vi vill ha ordning i våra bussar och inte låter de små fanskapen härja fritt...

På måndag är det kallat till krismöte med Skånetrafiken och Thygessons och jag hoppas för allt vad jag är värd att både ST och Thygessons en gång för alla tar rejäla krafttag mot denna cancersvulst som infekterar vårt samhälle... Ställ all trafik fredag-lördag kväll/natt...

Jag bor själv i byn där det inträffade, ett samhälle med ca 1500 inv. och jag hoppas att jag får reda på vilka dessa tuffa gossar är... 

Kristianstadbladet skriver om händelsen
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20071006/KRISTIANSTAD/710060149/1338

Mina bilder:









Stenen som användes ca: 12 x 12 cm ganska "vass"



Andreas Ljungqvist

Ja du.... Som sagt hoppas det är slutkört på kvällar om man inte kan uppskatta det man har....

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 oktober 2007, 22:07:53 PM
Ja du.... Som sagt hoppas det är slutkört på kvällar om man inte kan uppskatta det man har....

Instämmer....

Niklas Bygdestam

Sånt här är otäckt! Får det inte ett stopp så är det bara en tidsfråga tills någon blir dödad. Konstigt att de här vandalerna inte begriper detta :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2007, 22:18:40 PM
Sånt här är otäckt! Får det inte ett stopp så är det bara en tidsfråga tills någon blir dödad. Konstigt att de här vandalerna inte begriper detta :(

Tack precis min tanke ( och vi är äntligen överens om något  ;)  ) Ska en förare behöva stryka med innan det görs något, och som jag skrev det ÄR föraren dessa är ute efter...

Denna vecka:

Bussförare misshandlad i Borås
Bussförare misshandlad i Helsingborg
Buss stenad i "lilla" Sibbhult
Och säkert massa andra insidenter som vi aldrig får veta..

Vad fan är det frågan om????

yngrot

Ungdomar som inte har nån respekt för något överhuvudtaget... man blir så trött såna här dårar hur ska man komma till rätta med det ??? Jag tror inte att de bryr sig om att bussen blir inställd.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#7
Fler poliser i civila anonyma bilar, säger jag! Det här är ju ingen "snöbollskastning", utan ett allvarligt försök att skada en annan människa. Eller ja, flera människor blir ju skadade med tanke på vad som händer om föraren skulle tuppa av när bussen framförs i 50-70 km/h. Så lagom kul om en buss mejar ner ett gäng oskyldiga fotgängare och privatbilister pga att föraren fått en sten i huvudet. För att inte tala om föraren och passagerarna.

Det var liknande bekymmer i Böleäng i södra Umeå förr, (om än i mindre skala) och där blev det övervakning från polis och ett vaktbolag i samband med att bussarna började köra i området igen, efter några dagars omledning av trafiken. Efter ökad polisinsats som även innebar kontroll av varenda moped blev det väldigt lungt.

Nico

Jo, dessa glin måste lära sig att handlingar alltid får någon form av konsekvens. Det trista är väl att om de ansvariga nu åker fast så lär de väl komma undan med en klapp på axeln och ett löfte till socialens tyvärr ganska menlösa personal om att de inte ska vara så dumma i fortsättningen.

Om de däremot istället kunde få någon form av påföljd som relaterade till det hela, t.ex. att hjälpa till med att reparera vandaliserade busskurer etc. så skulle de kanske till slut inse att det finns ett förhållande mellan orsak och verkan. Alltså om A inträffar så följer B osv. vilket i princip betyder att ställer man till det får man städa själv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Ställ in trafiken efter 18-19-tiden alla kvällar i veckan. På något sätt måste man från de styrandes håll makera att detta acceptaras inte på något sätt!

Låt det bli en kollektiv "bestraffning" för att visa på effekterna av att en grupp yngre förmågor gör såhär. Att dra in en linje på en viss sträcka när detta inträffar är mer regel än undantag i SL-land...

Som sagt, tyvärr tror jag att en kollektiv "bestraffning" är det enda som hjälper när det går såhär över styr. Dax för Skånetrafiken att markera att man inte accepterar detta!


/Fredde

Erling.L

Trött man blir på dessa rent ut sakt skitungar.

1/10 hade vi en annan incident i gbg som jag tror ingen komenterat innan hä så lägger en länk till gp om den http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=139&a=373039

Man undrar ju vad dom tänker med, inte e det med den övre delen iaf.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Andreas Ljungqvist

Verspieder / Fredde / Nico:

Jag håller med er till 100%, tyvärr drar förarna på min arbetsplats alla nästan åt olika håll så att få en enighet mellan oss så att vi nådde en lösning de hållet är nästintill omöjlig..

Jag hörde ett bra exempel dock på straff från en kolega i veckan innan detta hände. Hon berättade om en kompis till sonen som kört moped berusad och blivigt tagen av polis. Grabbens Farsa uppmanade dommaren att hålla inne med lämplighetsintyg så länge de bara går (det blev till han fyller 20 år)

Efter detta fixade pappan ett jobb till grabben från skolan slutar 15.00 till 18.00 och utan lön så klart, mer som en typ av "samhällstjänst".. Jag jublade när jag hörde detta och tänkte "ännu finns det hopp i vissa familjer"

Utan påföljd för dina handlingar så spårar snart samhället ur, eller de har nog redan gjort så...


BEL: Jag hörde detta av en kompis som börjat hos GS nyligen, detta är nästan ännu mer srämmande.. Men vad ska man göra??? Är det så att detta bara är början??


Andreas Ljungqvist


Johan Hansson

Håller helt med om att Kvällstrafiken skall ställas på linje där det förekommer.
Jag bor själv i Halmstad och åker buss mycket.
Oftas är det högstadie-och gymnasieelever som kastar på bussar.
Det som används är stenar, frukter och ägg.
Så sent som i går kväll blev en buss äggad vid framdörrarna på Frennarp i Halmstad.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon A

Allt från stenen o skottet mot olika bussar är ju rent utav hemska, det är nästan så att man skäms över att vara ungdom själv eftersom många drar oss alla över samma linje. I Uppsala var det ju problem med stenkastning i både Gottsunda och Sävja under samma period och i väldigt stor utsträckning. Har för mig att det slutatde med inställda turer och vissa linjeändringar i de drabbade områdena. Niklas Bygdestam kanske vet mer om detta. De ansvariga för sånt hra borde verkligen STRAFFAS innan någon blir riktigt allvarlig skadad, jag vill inte bli skadad när jag åker buss och vill definitivt kunna känna mig säker när jag gör det.

//Simon