Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1

Startat av Andreas91, 30 augusti 2011, 19:17:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 01 september 2011, 17:06:37 PM
5323-35 rullar kvar under september, därefter inte helt klart, ev. Råsta, för att i så fall göra de röda dieslarna 5376-77 sällskap.

Dessa samt 6141-xx f¨år gärna försvinna från söderort så man har något annat att se, dessa är man trött på att se nu
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 00:50:54 AM
Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter
Jovars, jag avrådde faktiskt Nyboda från att sätta in 53xx-vagnarna på deras Ösmokörning, men då hänvisade de till att förarna inte hade utbildning på den digitala färdskrivaren och då tar man tydligen vad som står till buds...
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
Även 6345 finns numera i Nyboda, men den har digital färdskrivare vilket alltså ställer till det i utsättningen vad jag kan förstå.
//Fredrik

Bussmicke

Man kan väl undra vad problemet är, Utbilda då..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jo, men man skall upprätthålla trafiken samtidigt vilket visade sig problematiskt redan innan trafikstarten när man försökte kombinera boggiutbildning med den dagliga trafiken...
//Fredrik

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 02 september 2011, 10:07:37 AM
Man kan väl undra vad problemet är, Utbilda då..

Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 02 september 2011, 10:23:43 AM
Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?

650 kr styck, och de gäller i endast fem år. Vem betalar?

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 10:29:55 AM
650 kr styck, och de gäller i endast fem år. Vem betalar?

Enligt kollektivavtalen så betalar arbetsgivaren...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 september 2011, 10:32:27 AM
Enligt kollektivavtalen så betalar arbetsgivaren...

Och därför kanske man väljer att hellre sätta in förare som redan har digitala kort, eller mestadels "analoga bussar" på trafiken.
Då slipper trafikföretaget bekosta ett stort antal digitala förarkort.

Bussmicke

Citat från: JDS skrivet 02 september 2011, 10:23:43 AM
Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?

Man har ju haft hela soomaren på sig ju, man visste ju vad som komma skall..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussföraren

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2011, 09:23:05 AM
Jovars, jag avrådde faktiskt Nyboda från att sätta in 53xx-vagnarna på deras Ösmokörning, men då hänvisade de till att förarna inte hade utbildning på den digitala färdskrivaren och då tar man tydligen vad som står till buds...
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
Även 6345 finns numera i Nyboda, men den har digital färdskrivare vilket alltså ställer till det i utsättningen vad jag kan förstå.
//Fredrik

Men 861:an har väl standardkrav?

Det är inte att leka med att reta upp Nynäsborna på det sättet med att köra med slopningsmässiga innerstadsbussar, allrahelst om avtalét stipulerar något annat......

Ted Selander

Citat från: Bussföraren skrivet 02 september 2011, 10:39:18 AM
Men 861:an har väl standardkrav?

Det är inte att leka med att reta upp Nynäsborna på det sättet med att köra med slopningsmässiga innerstadsbussar, allrahelst om avtalét stipulerar något annat......

Ärendet hanteras skyndsamt.  :-[

/Ted

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2011, 09:23:05 AM
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
//Fredrik

Från Fruängen och Älvsjös horisont har jag hittils bara sett 6480 (och andra Nyboda B9S) på kortturer på 144, dvs. Gullmarsplan-Älvsjö. På genomgående turer till Fruängen har jag hittils bara sett gamla OmniCity och de nya OmniLinkarna (6029-6039) på Nybodas turer. På Nybodas turer på 700-linjerna från Fruängen har jag hittils endast sett OmniLinkarna.

/Måns

Bussmicke

Idag rullade:
7031, 7033, 7037 å omnibuslinie 4
7032, 7036 å omnibuslinie 1
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.