Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1

Startat av Andreas91, 30 augusti 2011, 19:17:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

CitatMen 73-vagnarna på linje 70 håller väl ihop någorlunda än så länge? Eller är de borta nu?

Såg en igår på linje 70!

CitatUtbildarna har inte helt koll har jag märkt. Även när jag var på utbildning, så gick jag gå in, då dom inte fått helt rätt uppgifter till 100%.
Detta beror på nya spridare osv . Men den stora åtgärden var att ta bort katalysatorn och ersätta denne med ett rakt rör. Går igenom besiktningen ändå med goda värden, då denna efter ca 70.000 mil med bara etanol blir igensatt och motorn inte kan andas fritt.

Tack för infon! Den 53.. vagn som jag tycker är absolut tröttast när jag åker som passagerare, är 5302 som fortfarande har röda stolarna. Då går man snabbare upp för Västerbron.

//R


Peter Rost

Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter

Bussfanatikern

Kommer dom gamla stomlinjebussarna att målas om till röda och flyttas till vanliga linjer eller försvinner dom helt?

Ersa

Citat från: Jim skrivet 31 augusti 2011, 00:12:57 AM
Så man kan ändå säga att Scania Omnicity är en kvalitetsbuss, fast på ett säreget sett =).

Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 08:22:45 AM
Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.

Håller med. Fast ibland blir man konfunderad. Åkte häromdagen 5328 (numera röd) på linje 144 och den gick som ett skott. Skrammelfritt, mjukt (förhållandevis) och faktiskt tystare än de nya MAN och 8900 jag åkt tidigare i veckan.

Som sagt, seglivade är de och jag tycker ändå de har någon sorts trubbig charm mitt i all plast och allt skrammel.

Traesk

Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:25:20 PMÄr texten på skyltskåpet tillfällig eller har SL/Keolis börjat med ännu en ny variant? Denna är säkert dubbelt stor som texten på de nya bussarna i Sydväst/N/V.
Det är samma text. Den blir så här stor när ingen av bokstäverna hänger ner, som bokstäverna gjpqy.

Enzo

Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:40:26 PM
Tackar tackar - jo, det är alltid kul...  :P

Jo, jag skulle kunna tänka mig att dom isf är 17,95 m. Kan tänka mig att det finns en del restriktionsregler i innerstan som begränsar fordonslängder osv. Något säger mig att 18 m är max tillåtet i innerstadstrafiken, men jag kan ha fel där - någon annan har säkert mer koll på det. :)

En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.



Det system vi fått i Jönköping är snyggt. Dock syns det dåligt i dagsljus och ännu sämre i direkt solljus. Men färgsystemet är ett riktigt lyft om man jämför våra gamla färgrullar som vi hade på våra tidigare OmniCity leder. Tycker också det är konstigt att era stomlinjer inte fått 2+2+2+2. Det har vi i jkpg och det funkar perfekt för snabb i och urlastning.

Cero

Citat från: Enzo skrivet 31 augusti 2011, 11:18:03 AM
Tycker också det är konstigt att era stomlinjer inte fått 2+2+2+2. Det har vi i jkpg och det funkar perfekt för snabb i och urlastning.

De gamla Omnicity har 2-2-2-1. Varför de nyare Volvo och MAN inte har det är även för mig en gåta. Den sista dörren gör mycket för att snabba upp och framför allt att få folk att våga gå ända bak.

Enzo

Citat från: Cero skrivet 31 augusti 2011, 11:41:23 AM
De gamla Omnicity har 2-2-2-1. Varför de nyare Volvo och MAN inte har det är även för mig en gåta. Den sista dörren gör mycket för att snabba upp och framför allt att få folk att våga gå ända bak.

Jo det är sant, era Omnicity är väl av samma typ som vi hade innan i Jönköping. 2+2+2+1. Varför era nya MAN fått mindre antal dörrar är ju lite underligt. I övrigt är de nya MAN ledvagnarna underbara att köra. Fast nu är dom nya. Vi får väl se hur dom mår efter några år. :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 08:22:45 AM
Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.

MAN-bussarna kommer säkerligen skramla rätt ordentligt dom med efter några år. Våra som är dryga året har satt igång för länge sen.

Optimal

Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 00:50:54 AM
Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter

Jo Nyboda kör 1 avgång på den linjen. Kanke inte rätt val av fordon när man har fina boggivagnar, men men :D

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 31 augusti 2011, 00:35:10 AM
Såg en igår på linje 70!

Tack för infon! Den 53.. vagn som jag tycker är absolut tröttast när jag åker som passagerare, är 5302 som fortfarande har röda stolarna. Då går man snabbare upp för Västerbron.

//R



Då är väll den av dom som ryker först kanske, eftersom man inte fixat till dom. Tror alla Frihamnens vagnar är uppfixade i motorn. Utöver dom så har jag för mig att 5301. 5305,5345,5346 och 5366 tillhör den piggare kategorin.

Robert Brink

När det gäller bakdörren på nya ledvagnarna, så har ju inte heller någon av dom MAN och VOLVO ledvagnar som rullar hos Söderhallen denna.
På MAN:s normalvagnar finns den, så det går nog att få en sista dörr om man vill! Kan tänka mig att SL:s krav på sittplatser är en bov i dramat...

Alla nyare bussar skramlar efter bara något år! Testa och kör eller åk våra senaste VOLVO ledvagnar i serien 7010 och upp till 7030... Orsaken är nog inte bara att man skruvar ihop dom sämre, tror alla dåliga gator i Stockholm spelar roll.

//R

Mikael T Nilsson

Tack för denna första bild av de nya blå MAN-bussarna som visas här på forumet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Mitt i verkligheten, inloggad på personaldatorn i Hornsbergshallen, kan jag rapportera att 5338 numera är rödmålad, mötte den idag på linje 70. (För egen del återstår två varv med 5154 på 56:an).

/H.