Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1

Startat av Andreas91, 30 augusti 2011, 19:17:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Om jag inte har missat något, så har då även den sista av innerstans fyra stombusslinjer börjat trafikeras med biogasbussar. Jag kan inte påminna mig om att det har gått några biogas-stombussar på denna linje, utan endast blåa Omnicity-leder och ibland diverse röda bussar. Såg en i korsningen Sveavägen/Kungsgatan och ett par timmar senare, så kom en på bild  :):


Skall vara ärlig och säga att jag är rätt så glad för att Omnicity-lederna börjar få ge sig nu. Det var förstås lite speciellt när stombussar i Stockholm var helt nytt, men jag upplever dessa Omnicity som rätt så risiga nu...

Jacob

Riktigt snyggt, detta har jag väntat länge på i Stockholm. Denna är vanlig 17,95m va och inte 18,75m som regionalbussarna?

Får väl säga grattis till fångsten och att vara först :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Robert Brink

Har skrivit i en annan tråd, det rullade även några på 4:an idag, bla 7031, 7032.
Men dom bästa av Omnicityvagnarna som bla fått nya motorer blir väl kvar ett tag till!

//R

Andreas91

Tackar tackar - jo, det är alltid kul...  :P

Jo, jag skulle kunna tänka mig att dom isf är 17,95 m. Kan tänka mig att det finns en del restriktionsregler i innerstan som begränsar fordonslängder osv. Något säger mig att 18 m är max tillåtet i innerstadstrafiken, men jag kan ha fel där - någon annan har säkert mer koll på det. :)

En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.


Jacob

Det ser ut att vara en 17,95 i alla fall. Skillnaden ser man på fönstret innan mittdörren. Är fönstret halvt är det en 17,95 och är det helt så är det en 18,75.

Här kan ni se skillnaden, scrolla ner till tredje inlägget
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45226.15

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

5783

Snyggt! Men varför inte fyra dörrpar? Jag tycker att den sista dörren på OmniCity-ledvagnarna är klockren! Man får ett bättre flöde i släpet vid lossning.

Omni-City-bussarna börjar bli riktigt slitna. Vissa ser bedrövliga ut!

Är texten på skyltskåpet tillfällig eller har SL/Keolis börjat med ännu en ny variant? Denna är säkert dubbelt stor som texten på de nya bussarna i Sydväst/N/V.

5783

Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:40:26 PM
En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.

Men ärligt talat hur många tänker på dessa färger? Jag tror bara att det rör till det. Det räcker med att SL kallar t-banan för Gröna, röda, blå linjen...

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 19:37:26 PM
Har skrivit i en annan tråd, det rullade även några på 4:an idag, bla 7031, 7032.
Men dom bästa av Omnicityvagnarna som bla fått nya motorer blir väl kvar ett tag till!

//R

Det är väll inte så många som fått nya motorer. Det är väll bara dom som skar, vilket man kan räkna på en hand när man köpte en lite sämre olja. Vad jag vet så har inga av dom Omnicity-led som finns i Frihamnen nya motorer. Man byter ut dom som är mest slitna kaross/chassi slitna. Den tidiga serien har rullat mindre mil än den högre serien, men jag tror ändå att det är den som ryker först.

5783

Lite OT men jag såg 5301 häromdagen vid Fridhemsplan. Kanske dags att börja fota dessa innan de är borta?

Optimal

Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:53:40 PM
Lite OT men jag såg 5301 häromdagen vid Fridhemsplan. Kanske dags att börja fota dessa innan de är borta?

Det kan  ex skilja 50.000 km mellan ex 5301 och 5305. Men jag skulle säga att 5350-5375 är en ganska säker serie som får stanna kvar. SÅ just 5301-5320 är nog den jag tror ryker först.

Robert Brink

CitatDet är väll inte så många som fått nya motorer. Det är väll bara dom som skar, vilket man kan räkna på en hand när man köpte en lite sämre olja. Vad jag vet så har inga av dom Omnicity-led som finns i Frihamnen nya motorer. Man byter ut dom som är mest slitna kaross/chassi slitna. Den tidiga serien har rullat mindre mil än den högre serien, men jag tror ändå att det är den som ryker först.

Var något jag hörde under en utbildningsdag i Hornsberg av instruktörerna. Men jag sitter inte med fakta, däremot så upplever jag som passagerare i dom, att flertalet idag har klart bättre flås än tidigare! Och jag åker 4:an hyfsat ofta över bla Västerbron! Även när man ligger bakom flera av dom med våra Volvo/MAN så tycker jag att dom har klart bättre drag än tidigare.

//R

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 23:30:20 PM
Var något jag hörde under en utbildningsdag i Hornsberg av instruktörerna. Men jag sitter inte med fakta, däremot så upplever jag som passagerare i dom, att flertalet idag har klart bättre flås än tidigare! Och jag åker 4:an hyfsat ofta över bla Västerbron! Även när man ligger bakom flera av dom med våra Volvo/MAN så tycker jag att dom har klart bättre drag än tidigare.

//R

Utbildarna har inte helt koll har jag märkt. Även när jag var på utbildning, så gick jag gå in, då dom inte fått helt rätt uppgifter till 100%.
Detta beror på nya spridare osv . Men den stora åtgärden var att ta bort katalysatorn och ersätta denne med ett rakt rör. Går igenom besiktningen ändå med goda värden, då denna efter ca 70.000 mil med bara etanol blir igensatt och motorn inte kan andas fritt.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:17:58 PM
Skall vara ärlig och säga att jag är rätt så glad för att Omnicity-lederna börjar få ge sig nu. Det var förstås lite speciellt när stombussar i Stockholm var helt nytt, men jag upplever dessa Omnicity som rätt så risiga nu...

Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:25:20 PM
Omni-City-bussarna börjar bli riktigt slitna. Vissa ser bedrövliga ut!

Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut". ;)

Men lite imponerande är det ändå hur en såpass utdömd och utskälld bussmodell som Scania OmniCity klarat så många år i innerstadstrafiken. Jag trodde aldrig att de skulle överleva till dagens datum, men ibland har man fel!

JDS

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2011, 23:52:54 PM
Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut".

Tja, "helt slut" är numera genomsnittsskicket på de där. Vissa exemplar är snarare "tokslut"...

Men 73-vagnarna på linje 70 håller väl ihop någorlunda än så länge? Eller är de borta nu?

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2011, 23:52:54 PM
Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut". ;)

Men lite imponerande är det ändå hur en såpass utdömd och utskälld bussmodell som Scania OmniCity klarat så många år i innerstadstrafiken. Jag trodde aldrig att de skulle överleva till dagens datum, men ibland har man fel!

Så man kan ändå säga att Scania Omnicity är en kvalitetsbuss, fast på ett säreget sett =).