Solaris tar tillbaka bussarna från Keolis?

Startat av Rojje, 04 april 2011, 20:09:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 20:23:34 PM
Tjullululu!

Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!

"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."

Tjäbä

Det går inte att begära att SHK skall utreda en olycka. Om olyckan inte uppfyller fastställda premisser för att en utredning skall genomföras (flera döda eller allvarligt skadade) avgör SHK själva om de vill utreda eller inte. Den utomstående utredningen görs av polisen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 13:58:11 PM
Tjullululu!

"Solaris ställs dock utanför den här gången. Keolis Sverige har tidigare köpt 28 biogasbussar av Solaris för drift hos SL. Men affären drabbades av motgångar: Först ett fackligt bråk där bussförarna klagade på gaspedalens utformning. Pedalen justerades efter bussförarnas önskemål – men justeringen kan ligga bakom det tekniska problem som en Solarisbuss råkade ut för: En så kallad podester monterades efter Keolis/Busslinks initiativ, en bred platta på gaspedalen.

Enligt uppgifter från leverantören var det just dessa podester som ligger bakom det tekniska problem som gjort att Keolis stoppat hela Solaris-flottan: En liten sten kom in mellan pedalen och podestern. Därvid låstes pedalen i fullgasläge varför föraren tvingades stoppa motorn. Ledningen för Keolis Sverige beslutade efter tillbudet att omgående och tills vidare trafikstoppa samtliga Solaris-bussar i väntan på teknisk utredning. "Säkerheten först" sa marknadsdirektör Helena Reinhagen till rt-forum.com tidigare i januari. Incidenten med gaspedalden inträffade i slutet av november förra året och sedan dess har alla Solaris-bussarna stått stilla i Keolis depå på Lidingö."


http://www.rt-forum.com/iu ware.aspx?pageid=108278&ssoid=132698

Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna.  2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!

Kanon bra i busen http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3473

Tjä ba!

Nu var det ju inte enbart denna incident som fick oss att tröttna. Dörrbromsar som gick i i upp till 70 km/h, att dom hade enorma startproblem på mornarna och orsakade stora mängder ställda turer r också några av orsakerna. Jag tror inte du heller hade tyckt det var kul att gång på gång få känna på nästintill tvärnitar bara för att bussen får för sig att dörrbromsen ska i. Det kan bli farligt, det förstår varje normal människa.

Niclas Rosenius

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 20:23:34 PM
Tjullululu!

Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!

"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."

För att utöva press på Solaris och byta ut hela flottan gratis, det blev dock inget av detta trams utan man fick snällt överlämna 14 st bussar gratis i affären.  Man var också oroliga för sabotage av för att få dom ut ur vagnparken! EN fin ACCESS present !

Tjäbä

     Varför inte inse fakta att dessa bussar har fungerat allmänt dåligt på flera olika sätt.

     Solaris säljer visserligen många bussar, men bara för det så behöver man inte ha toppkvalité. Det finns andra tillverkare som har problem med sina olika bussar. Det är bara att inse fakta, som sagt.

     Och blundar man för verkligenheten i dessa enkla ting så försvinner man ganska snabbt från marknaden när flera och större problem hos andra börjar dyka upp.

     Sedan kan du ju skaffa dig ett bättre översättningsprogram så du kan skriva på vedttig svenska som folk förstår. För du vill ju inte ens svara på när folk ger dig mot frågor endast svar på hur bra och hur mycket Solaris säljer i andra länder.

     //Niclas

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2011, 22:35:23 PM
Mycket bra skrivet Niclas..

    Danke schön mein herrn  8)

    //Niclas

yngrot

Varsågod  du kanske kan visa nått MaxCimalt trevligt som tack då??? ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2011, 22:42:50 PM
Varsågod  du kanske kan visa nått MaxCimalt trevligt som tack då??? ;D

       Skall försöka att hinna med det imorgon.

       Man får ju inte glömma bort en sådan modell  ;)

       Synd att vi köpte nån sådan till Uppsala.

       //Niclas

bysenbus

Allt trams händer bara här i STHLM i Skåne och utomlands funkar Solarisarna. Alla gånger jag åkte med så fungerade allt men när man smäller på isiga snövallar då löser även luckor ut på volvo. Bromstramset var keolis jobb vid beställningen.  I Umeå inga problem med bromsarna!

Niclas Rosenius

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 22:54:09 PM
Allt trams händer bara här i STHLM i Skåne och utomlands funkar Solarisarna. Alla gånger jag åkte med så fungerade allt men när man smäller på isiga snövallar då löser även luckor ut på volvo. Bromstramset var keolis jobb vid beställningen.  I Umeå inga problem med bromsarna!

    Nej i Umeå eldar dom bara upp dom istället.

    //Niclas

bysenbus

Bristfällig service!!! Solaris har bjudit fleratal på auto. släcksystem!

JDS

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 maj 2011, 22:02:43 PM
     Varför inte inse fakta att dessa bussar har fungerat allmänt dåligt på flera olika sätt.

     Solaris säljer visserligen många bussar, men bara för det så behöver man inte ha toppkvalité. Det finns andra tillverkare som har problem med sina olika bussar. Det är bara att inse fakta, som sagt.

     Och blundar man för verkligenheten i dessa enkla ting så försvinner man ganska snabbt från marknaden när flera och större problem hos andra börjar dyka upp.

     Sedan kan du ju skaffa dig ett bättre översättningsprogram så du kan skriva på vedttig svenska som folk förstår. För du vill ju inte ens svara på när folk ger dig mot frågor endast svar på hur bra och hur mycket Solaris säljer i andra länder.

     //Niclas

Du själv borde å andra sidan kontrollera dina inställningar för det blir fem mellanslag varje gång du börjar på ett nytt stycke, vilket du för övrigt gör lite väl ofta. Ser väldigt oproffsigt ut.  :P

Niclas Rosenius

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 23:04:29 PM
Bristfällig service!!!

    Att bussarna börjar brinna kan bero på väldigt mycket, antingen för dålig kostruktion eller bristande underhåll.

    Men inse FAKTA nångång. Även bussarna i bla Skellefteå, Umeå och Luleå har haft en hel del fel som har fåtts rättats till innan dom varit helt okey.

    //Niclas

mushkot



Jacob

Men detta är ju en Setra?

Hur som helst, bysenbus, kan du inte inse att det finns brister med Solaris?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!