Solaris tar tillbaka bussarna från Keolis?

Startat av Rojje, 04 april 2011, 20:09:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rojje

Enligt uppgift skall tydligen Solaris ta tillbaka dom bussar man hade problem med i Stockholm hos Keolis. Är det någon som kan bekräfta detta? Vilka bussar kan ersätta dessa fullt ut?

//Rojje

Ted Selander

Citat från: Rojje skrivet 04 april 2011, 20:09:32 PM
Enligt uppgift skall tydligen Solaris ta tillbaka dom bussar man hade problem med i Stockholm hos Keolis. Är det någon som kan bekräfta detta? Vilka bussar kan ersätta dessa fullt ut?

//Rojje

Jag kan bekräfta detta, det blev klart idag att Solaris tar tillbaka samtliga 28 bussar (Keolis inv. nr 7401-28).
Fabrikat som kan vara aktuella för reinvestering i City och på Lidingö är Volvo, Scania och MAN.
Inga detaljer kända ännu förstås.

Redan beställda MAN (9 led och 13 normal) har nu leveranstid juni/juli.

/Ted

Andreas91

Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)

Gällande de nya MAN:arna som är på g, var inte dessa tänkta för innerstan? Jag menar, jag tyckte jag såg en tråd för ett tag sedan, där det stod om just dessa och att exempelvis MAN-lederna skulle bli stombusslackade och ersätta de första Omnicitylederna i innerstan. Men men, det kanske har blivit ändrade planer.  :)


Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 04 april 2011, 21:22:44 PM
Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)

Gällande de nya MAN:arna som är på g, var inte dessa tänkta för innerstan? Jag menar, jag tyckte jag såg en tråd för ett tag sedan, där det stod om just dessa och att exempelvis MAN-lederna skulle bli stombusslackade och ersätta de första Omnicitylederna i innerstan. Men men, det kanske har blivit ändrade planer.  :)



Nu hoppade du till slutsatser, det var bara en uppdatering av info om redan beställda bussar, mycket riktigt till Frihamnen.

/Ted

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 04 april 2011, 21:22:44 PM
Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)

Du tillhör nog även minoriteten som upplever stora skillnader mellan Solaris och MAN. Nu har jag ju ingen större körerfarenhet av Keolis specialspecade (läs: underligt specade) låggolv-Urbinos med gasdrift, men om jag jämför Umeås lite äldre dieseldrivna Urbinos är dessa i det närmsta identiska med GUB:s nyaste gasdrivna MAN-bussar, som jag fått tillfälle att provköra tillsammans med GUB-personal. Precis lika lättstyrda, tysta och smidiga i bägge ledvagnsversionerna. Men då hade ju bägge modellerna en rejält bra servostyrning, samt att förarna i Uppsala och Umeå kan framföra en buss med två hängande pedaler utan att få panik. Vilket även Keolisförarna i närbelägna Söderort kan, till skillnad mot innerstadsförarna som måste ha gamla stående pedaler för att inte kräva skyddsstopp.

Peter L

Men inte skulle väl Solaris egentligen behöva ta tillbaka dessa bussar? Om det nu så att säga beror på Keolis egen specifikation eller vad nu grundproblemet är? För ingen annan köpare har väl haft dessa problem?

buskörare

Citat från: Peter L skrivet 04 april 2011, 22:04:55 PM
Men inte skulle väl Solaris egentligen behöva ta tillbaka dessa bussar? Om det nu så att säga beror på Keolis egen specifikation eller vad nu grundproblemet är? För ingen annan köpare har väl haft dessa problem?


Nja, riktigt så enkelt är det ju inte dårå  ;) Tror inte Busslink kan lastas för skenande buss, dörrbromsar i upp till 70 km/h eller att dom vägrade starta på mornarna.

bysenbus

Hejsan!

Halva priset affär, bussana kommer att sitta som hand i handsken inför EM 2012 för polackerna!

http://www.2012.org.pl/en/host-cities/w/news.html

Tjäba!

bysenbus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2011, 22:33:42 PM
Jag antar att bussarna som väl är finansierade av SL som de flesta för alternativa drivmedel är beställda o specade för att vara så billiga som möjligt, dessutom kan man nog anta att Solaris varit väldigt sugna på att sälja.

Inte precis någon bra reklam och presumtiva köpare lär nog tänka sig för många gånger innan man placerar en order där, att ta tillbaka de felaktiga fordonen är ju ett sätt att visa att man tar ansvar för sina produkter, ingen R O H garanti.

Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!

"Frankfurt: Solaris City
23.03.2011With 111 Urbino, Frankfurt has one of the largest fleets of Solaris buses in Germany. Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main counts on the reliability and longevity of the buses with the green dog and benefits from economic Urbino life-cycle cost agreements. Christian Marquordt reports."

http://www.solarisbus.pl/en/busmania,ciekawostki,0,646.html

Ersa

Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:21:53 PM
Halva priset affär, bussana kommer att sitta som hand i handsken inför EM 2012 för polackerna!

Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:46:04 PM
Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!

Halva priset affär? Skit?
Snälla, skriv så man förstår. Gärna på normal svenska.

bysenbus

Det gick rykten om att Keolis ville få busarna utbytta gratis! Men Solaris valde att betala bara 14 st!

jocke

Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt. Men detta kommer nog att göra att vi ser mindre av den varan i sverige framöver.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

bysenbus

Citat från: jocke skrivet 04 april 2011, 23:12:37 PM
Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt. Men detta kommer nog att göra att vi ser mindre av den varan i sverige framöver.

Om något år så kommer någon annan att vinna upphandlingen på trafiken i sthlm. Då kan dom bli åter aktuella, Solaris har fullt med jobb på hemmaplan och i europa för närvarande.

Niclas Rosenius

Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:46:04 PM
Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!

"Frankfurt: Solaris City
23.03.2011With 111 Urbino, Frankfurt has one of the largest fleets of Solaris buses in Germany. Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main counts on the reliability and longevity of the buses with the green dog and benefits from economic Urbino life-cycle cost agreements. Christian Marquordt reports."

http://www.solarisbus.pl/en/busmania,ciekawostki,0,646.html

    Det spelar ingen roll hur mycket Solaris säljer så är det ett faktum att dessa 28 bussar inte har fungerat som dom skall. Precis i det fallet som för Volvo och dom gasbussar som man fick återta i Göteborg.

    Dessa bussar har haft en rad olika fel och att man som tillverkare inte kan ta ansvar för sina produkter skadar märket på sikt.

    You get what you pay.

    //Niclas


Ersa

Citat från: jocke skrivet 04 april 2011, 23:12:37 PM
Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt.

Lite väl vinklade inlägg håller jag med om.