Veolia - nytt och övertaligt i E4-trafiken - ny tråd

Startat av Greger Larsson, 16 februari 2011, 22:02:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob med C

2282 verkar bo nummera i Kramfors sen 14/3-11 enligt CBR.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Dieselsmurfe

3019 står på skellefteå bil med ur plockad utrustning och fullt öppningsbar dörr även nycklarna sitter i tändningslåset.

Greger Larsson

#32
Citat från: Dieselsmurfe skrivet 28 mars 2011, 19:02:08 PM
3019 står på skellefteå bil med ur plockad utrustning och fullt öppningsbar dörr även nycklarna sitter i tändningslåset.



Den har stått där ett tag och är nog inte körbar. Överförd på Veolia Lund fleet 21/3 och avställd 22/3.

Senaste dagarna har även 3051-3053 kommit i trafik.

Har uppdaterat detta i listan. 3012 är sedan i fredags officiellt såld till Rockmåsen AB. (Arvingarnas nya buss)

Dieselsmurfe

Batteriet sitter då kvar i den troligtvis. Hastighets mätaren flippar då upp och ner fast bussen är helt stilla.

Dieselsmurfe

Nu såhär mot vår kanten. Alla nya har väl anlänt nästan?

RoggaBoy

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 05 april 2011, 16:44:38 PM
Nu såhär mot vår kanten. Alla nya har väl anlänt nästan?

Tror de närmar sig, åkte med 3054(?) i Måndags från Skeå som förstärkning.

Greger Larsson

110414:

Uppdaterat i listan i trådens början.
Samtliga nya bussar till Veolia är nu i trafik.
Ett antal bussar sålda och överförda till Bus Trade Center(idag!)
3018 åter från lackverkstaden med den nyare lacken(därmed besvaras frågan om vilken lack kvarvarande äldre bussar ska ha)



3056 inför avgång på linje 21 kl 07.40 från Skellefteå 12/4


3018 inför 14.00-avgången på linje 12 idag

RoggaBoy

Så varför lackar man om de äldre bussarna, de behållna sedan i trafik?

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 februari 2011, 22:02:04 PM
3011   SRS451 - Bus Trade Center 110414

3011 passerade idag Uppsala och därefter vidare söderut på E4.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 april 2011, 22:02:14 PM
Så varför lackar man om de äldre bussarna, de behållna sedan i trafik?

Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 22:07:47 PM
Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.

Snyggt resultat, men pricken över I:et vore om 3018 m.fl. fått exakt samma nya front inkl de tre små strålkastarna på vardera sida, som de nya bussarna har.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 22:07:47 PM
Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.

Så man har beställt för lite bussar? Eluttag och internet på de nya bussarna då? Tråkigt att de inte bara blir nya bussar som Länstrafiken sa.

När kommer dubbeldäckarna till Skelleftebuss?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 april 2011, 22:12:18 PM
Så man har beställt för lite bussar? Eluttag och internet på de nya bussarna då? Tråkigt att de inte bara blir nya bussar som Länstrafiken sa.

Eluttag och en router för internet är en billig kostnad att eftermontera i en gammal buss. Jämför Swebus som skaffade routrar för internet i alla sina c.a 90 st bussar, inkl de äldsta vagnarna från 2001.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2011, 22:13:40 PM
Eluttag och en router för internet är en billig kostnad att eftermontera i en gammal buss. Jämför Swebus som skaffade routrar för internet i alla sina c.a 90 st bussar, inkl de äldsta vagnarna från 2001.

En snabb fråga om eluttag. Har föraren en av/på-knapp för dessa eller är tanken att dom alltid är på när bussen startas? Åkte nämligen en ny buss i veckan här där inga eluttag fungerade och föraren sa att han inget visste om hur dom fungerade.

Tråkigt att Länstrafiken säger att det bara är nya bussar till pressen å så visar de sig att det inte alls stämmer!

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 april 2011, 07:52:44 AM
En snabb fråga om eluttag. Har föraren en av/på-knapp för dessa eller är tanken att dom alltid är på när bussen startas? Åkte nämligen en ny buss i veckan här där inga eluttag fungerade och föraren sa att han inget visste om hur dom fungerade.

Det beror helt på hur bussägaren valt att kopplat det hela. I regel brukar det finnas en strömbrytare vid förarplatsen, men utöver detta är det ett stort plus om uttagen automatiskt slås ifrån så fort motorn stängs av eller tändningen bryts. Detta då man med påslagna eluttag men avstängd motor lätt kan dränera batterierna helt under ett 10 min kort uppehåll, och då måste använda startkablar för att få igång bussen igen.